Troufám si tvrdit, že oznámení další videohry s licencí Blair Witch bylo na letošní E3 překvapením pro všechny fanoušky hororu. A bylo o to milejší, že na hře pracují polští Bloober Team, tedy jeden z nejčilejších týmů na poli tohoto žánru. V portfoliu studia se například nacházejí dva díly Layers of Fear a Observer, a to je řeč pouze o posledních třech letech. Z několika málo desítek zaměstnanců tento tým narostl až do stočlenného studia, které si může dovolit mít rozpracováno hned několik titulů naráz. A z rozhovoru pro magazín Bloody Disgusting vyplývá, že určitě není třeba mít obavy o roztříštěnou pozornost vývojářů a že se fanoušci napínavých vyprávění rozhodně mají nač těšit.
Snímek Záhada Blair Witch (v originále The Blair Witch Project) rozpoutal na konci devadesátých let hotovou mánii a de facto nastartoval žánr “found footage” snímků. Tvorba filmu stála zhruba 60 tisíc dolarů a herci sami ani pořádně nevěděli, čeho jsou součástí. Vše to vypadalo amatérsky a výsledek byl přinejlepším nejistý, nicméně celosvětový úspěch a výnos téměř 250 milionů dolarů potvrdil novátorskou vizi filmařů. Není proto divu, že záhy vznikla snaha vytvořit z Blair Witch velkou značku, jež dosud obsáhla dvě filmová pokračování, několik knih, komiksy a dokonce i trojici videoher, které shodně vyšly na podzim roku 2000. Bohužel ale žádné z následných děl nedokázalo překročit stín originálu. Uvidíme, zda prokletí čarodějnice z Blair dokáží polští Bloober Team prolomit.
Cena hry má být stanovená na 30 dolarů (čili v ideálním přepočtu necelých 700 korun), což by mohlo něco napovídat o rozsahu hry. Nicméně tento početný tým na Blair Witch s Lions Gate Entertainment spolupracuje již přes dva roky a i to může vypovídat něco o tom, že o jednohubku určitě nepůjde. Vývojáři navíc chtějí za pomocí příběhu vyprávěného skrze videonahrávky docílit i replayability.
Barbara Kciuck a Maciej Glomb za studio Bloober Team například zmiňují důraz na vyprávění zamotané v časových smyčkách. Ty mají být jedním z ústředních motivů hry i základní mechanikou. Hlavní postava, bývalý policista Ellis, si své bloudění v lese Black Hills poblíž Burkittsville v Marylandu natáčí a právě tyto nahrávky mají být pro posun děje klíčové. Barbara Kciuck tajemně zmiňuje lidskou posedlost touhou cestovat v čase a napravovat své chyby, v dřívějších rozhovorech vytvořených ještě během E3 lze navíc nalézt informace o tom, že právě tyto nahrávky mají sloužit pro jistou formu cestování časem. Vývojáři pochopitelně nechtějí být jakkoli konkrétnější, už z těchto střípků ale můžeme vytušit něco o tom, jakým směrem se ubírají. A pro onu replayabilitu pak hovoří fakt, že ony návštěvy vlastních vzpomínek údajně mohou odhalit pokaždé něco trochu jiného a posunout hráče jiným směrem. O nic veselého ale koneckonců nepůjde a určitě neočekávejme cokoli ve stylu snímku Na Hromnice o den více. Smyčky v Blair Witch totiž mají sloužit k něčemu zlému a děsivému.
V souvislosti s tím může fanoušky žánru i předlohy potěšit to, že tvůrci tvoří hru s maximálním důrazem na příběh. V tom se zmíněný hrdina vydává do temných hvozdů vyhledat ztraceného chlapce a parťáka mu bude dělat pes jménem Bullet. Toho bude mimochodem možné i podrbat, protože to je v poslední době z nějakého důvodu ve hrách důležité. Děj se odehrává v roce 1996, čili pár let před událostmi prvního dílu. Tím se tvůrci elegantně vyhýbají příběhovým podkladům potenciálně pokaženým nepříliš kvalitními pokračováními filmu. Na to konto mají volné ruce a mohou představit vlastní vizi proměnlivého světa, v němž mimochodem nebudete ani potřebovat mapu. S tou sice vývojáři v prvotních návrzích pracovali, nicméně tuto myšlenku nakonec zavrhli jednoduše proto, že hráči zamíří beztak tam, kam je Ona bude chtít. Čímž Barbara Kciuk jistě nemyslí nikoho jiného, než samotnou čarodějnici z Blair.
A s tím souvisí i jedna z největších změn oproti předešlým hororovým titulům tohoto studia – otevřenější svět. Dosud mohli ve svých hrách tvůrci předpokládat, kam hráč půjde a dokonce i kam se podívá. Jenže u rozsáhlejší lesní krajiny to tak jednoduché není. A to Bloober Team nevnímá pouze jako výzvu, ale i jako příležitost. Tou druhou a zcela zásadní změnou je přítomnost bojů. V Layers of Fear ani v Observer nebylo možné se proti útokům nepřátel nijak zásadně bránit, v Blair Witch ale údajně na nějakou formu sebeobrany přeci jen dojde. Nicméně základním prvkem budujícím napínavou atmosféru dle Macieje Glomba stále zůstává vidina zranitelnosti a obava o vlastní život. Hráči tedy i nadále setrvají v roli kořisti, nikoli lovce.
A to je prozatím vše zásadní, co o hře víme. Na další detaily ale příliš dlouho čekat nemusíme – Blair Witch nás s baterkou v ruce jedné a s kamerou v té druhé vyžene do lesa již 30. srpna, a to na PC a na Xbox One. Další platformy nejsou prozatím oznámené, ale vzhledem k tomu, že se hra ukázala na konferenci Microsoftu, tak lze očekávat z pohledu konzolí minimálně nějakou časovou exkluzivitu. Sluší se také zmínit, že Microsoft se přičinil o to, že hra bude součástí Xbox Game Pass.