Už přes rok řeší regulační úřady nabídku Microsoftu, koupit společnost Activision Blizzard a na verdikty především z Evropy a Spojených států si budeme muset ještě počkat. S tím, jak se přibližuje jaro a také finální lhůty pro stanovisko Evropské komise, resp. Federálního obchodní komise (FTC), však začínají přicházet první náznaky a indicie, která již nastavují očekávání věcí budoucích. Ty jasnější přináší agentura Reuters, která se odvolává na zdroje obeznámené se situací kolem obchodu na půdě Evropské komise a tvrdí, že je po sérii slyšení připravená obchod za téměř 70 miliard dolarů schválit. V případě FTC je situace složitější, protože rozhodnutí bude podléhat rozhodnutí soudu ohledně antimonopolní žaloby, i na tomto poli ale došlo k několika významným posunům a Microsoft bude moci konkrétněji argumentovat na svou obhajobu, zejména stran ostré kritiky Sony a vyjádřených obav z přílišného vychýlení trhu.
Začněme u Evropské komise, kam v minulých týdnech dorazili vysoce postavení zaměstnanci Microsoftu, aby předložili argumenty podporující úspěšné uzavření obchodu a vyslechli si předběžné stanovisko Komise. Slyšení probíhala bez účasti veřejnosti, ovšem za přítomnosti novinářů, o čemž jsme vás v uplynulých dnech informovali. Jeden z nejsilnějších argumentů Microsoftu byl, že Sony má v Evropě 80procentní podíl na trhu s videohrami a celosvětově až 70procentní. Z toho důvodu by podle Microsoftu nepřišlo žádné vychýlení trhu, ale maximálně přiblížení Microsoftu k pozicím Sony, které by ale ani tak nebyly výrazně ohroženy. Zaznělo také, že ve skutečnosti je to Sony, která svým přístupem brání tomu, aby mohlo být Call of Duty – o které coby symbol jde stále nejvíce – dostupné na všech systémech se shodným obsahem. A podle Reuters tyto a další argumenty zafungovaly.
Jediné, co si má podle tří nezávislých zdrojů Reuters Evropská komise nárokovat, je příslib licenčních dohod pro ostatní společnosti a dalších opatření, která pomohou rozptýlit obavy v souvislosti s možnou exkluzivitou.
Ve svém exkluzivním článku uvádí, že až bude Komise 25. dubna zveřejňovat své stanovisko, bude pro Microsoft pozitivní. A to dokonce bez požadavků, aby Microsoft koupil jen část společnosti Activision Blizzard nebo se zbavil části svého dřívěji nabytého majetku. Jediné, co si má podle tří nezávislých zdrojů Reuters Evropská komise nárokovat, je příslib licenčních dohod pro ostatní společnosti a dalších opatření, která pomohou rozptýlit obavy v souvislosti s možnou exkluzivitou budoucích dílů zaběhnutých sérií. To jde ruku v ruce s informacemi agentury Bloomberg, která na situaci nahlížela z pozice regulátora ve Velké Británii, tedy Úřadu pro hospodářskou soutěž a trhy (CMA). Ačkoliv ten jako jednu z možných podmínek zmínil nákup pouhé části Activisionu, v dalších bodech uvádí garance vydávání titulů na ostatních platformách pod dohledem nezávislé agentury, s čímž měl Microsoft souhlasit.
Co se týče USA, Microsoft se sice původně stavěl na odpor proti žalobě, kterou označoval za protiústavní, pak ale právníci společnosti změnili názor a s vidinou toho, že by už nemohli být podruhé žalování za stejnou věc soudní řízení akceptovali. To je momentálně v přípravě, ale již proběhlo několik slyšení a na ně navázaná dílčí rozhodnutí, která jsou pro spor poměrně důležitá. Soudce D. Michael Chappell rozhodoval o požadavcích obou stran – Microsoftu a Sony – z uplynulých dní. Šlo především o Microsoft, který pro svou obhajobu vyžaduje interní dokumenty Sony, proti čemuž se japonská společnost ohradila. Ve finále ale bude muset část informací Microsoftu poskytnout a je pravděpodobné, že to ve výsledku může akvizici pomoci.
Microsoft uvedl, že přístup k informacím o kontraktech s vydavateli a vývojáři může potvrdit, že si Sony vymáhala v rámci smluv závazek, že dané tituly nezamíří na předplatitelskou službu Xbox Game Pass.
V první instanci žádal Microsoft přístup k archivu licenčních smluv mezi Sony a ostatními vydavateli či vývojáři, a to až do roku 2012. Sony namítla, že jejich systém není schopný vyhledávat podle zaměření společnosti, jen podle jejich jmen, což by znamenalo procházet asi 150 000 kontraktů s přibližně 60 000 společnostmi. Microsoft ale uvedl, že přístup k informacím může potvrdit, že si Sony vymáhala v rámci smluv závazek, že dané tituly nezamíří na předplatitelskou službu Xbox Game Pass a soudce Microsoftu vyhověl. Ovšem s omezením, že archiv bude přístupný jen pro smlouvy od 1. ledna 2019 do současnosti.
Dále Microsoft požadoval přístup k posudkům výkonnosti vysoce postavených zaměstnanců Sony, včetně Jima Ryana, aby mohl blíže analyzovat metriky, podle nichž je vyhodnocován úspěch společnosti. Sony ovšem uvedla, že to nemá s případem nic společného a soudce japonské společnosti vyhověl v tom, že tyto dokumenty sdílet nemusí. Co naopak Sony poskytnout musí, je kompletní vyjádření Jima Ryana pro FTC v souvislosti s akvizicí, stejně jako dokumenty vztahující se k viceprezidentovi finančního oddělení Lina Taa a prezidenta produktové strategie Hideakiho Nišina. Z druhé strany zase nemůže Microsoft „chránit“ informace o právníkovi Gregovi McCurdym, který poskytoval Microsoftu právní rady ohledně sporu o akvizici a nakonec Sony neuspěla s kritikou některých termínů v prvním prohlášení Microsoftu u FTC. Kritizovala je jako přehnané nebo vágní, ale protože Sony neposkytla víc důkazů, Federální obchodní komise se touto žádostí dále nezabývala.
Další a další informace, které brání uzavření celé kauzy – ať už v pozitivním, či negativním slova smyslu – však konečně vedou k tomu, že se už blíží verdikty. Pokud máme věřit Reuters a jejich zdrojům, Evropa rozhodne ještě před koncem dubna. Co se týče soudu s FTC, na žádost Sony bylo řízení odsunuto až na 2. sprna, už začátkem dubna ale musí Microsoft zformulovat svou obhajobu a získat dostatek informací a důkazů na její oporu. Následně může i několik týdnů trvat, než padne finální verdikt, ale světlo na konci tunelu už je konečně vidět.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
A to je jen jedna negativní věc, která mě napadá.
A těm nepřímým konkurentům, které jsi vypsal. Naslibuje a podepíše co chtějí. 3… 5 let a vše může být jinak. Mám PC takže mi je to „jedno“.