Jak už jsme vás v průběhu dnešního dne informovali, redaktoři britského Eurogameru mluvili na Gamescomu s Philem Spencerem a rozebírali otázku vydávání her pro Xbox Series. Od uvedení nové generace je totiž zatíženo nutností, přinášet nové tituly na oba modely – Series X a Series S – které se však výrazně liší výkonem. Vývojáři se proto neustále potýkají s velmi obtížnou optimalizací a mnohdy i neuspokojivou kvalitou, o čemž dávají pravidelně vědět, ale Microsoft jejich stížnosti přecházel. Až dosud, kdy došlo v souvislosti s Baldur’s Gate III k zajímavému průlomu, který by se mohl – ale současně ani nemusel – projevit jako důležitý precedens. Nejnovější titul od studia Larian totiž podle informací Swena Vinckeho vyjde ještě letos na Xboxu, ovšem na Series S bez kooperace ve split-screenu, čímž dojde na zásah do parity s verzí pro Series X, a tudíž i k něčemu, co měli mít vývojáři zakázáno.
The definitive Xbox Gamescom interview: Phil Spencer talks new hardware, price drops, mid-gen refreshes – and why the company won’t ditch Series S. https://t.co/xQ9bx8Y47T pic.twitter.com/ojdjil8PLp
— Eurogamer (@eurogamer) August 24, 2023
Situace může být trochu nepřehledná, férově ale uznáváme, že si Phil Spencer – jeden z mužů, který výše uvedenou podmínku nepochybně pomáhal definovat – ve skutečnosti zcela neprotiřečí. Máme-li se vrátit ke vzpomínanému rozhovoru pro Eurogamer, došlo právě na otázku parity – tedy toho, aby verze pro oba modely nového Xboxu byly obsahově či funkčně totožné – kterou však Spencer popřel. „Myslím, že tohle je něco, o čem spíš mluví komunita. Existují prvky, které platí pro Series X, ale nikoliv pro Series S, a to i v případě našich her,“ uvedl Spencer. Zmínil například ray tracing, který se skutečně na Series S neobjevuje, ale určitě i vy uznáte, že jde právě spíše o onu technickou záležitost nežli funkční či obsahovou. Ale budiž, začíná se zdát, že Microsoft přeci jen mezi řádky začíná situaci kolem Series S mírně rozvolňovat.
Super happy to confirm that after meeting @XboxP3 yesterday, we’ve found a solution that allows us to bring Baldur’s Gate 3 to Xbox players this year still, something we’ve been working towards for quite some time.
— Swen Vincke @where? (@LarAtLarian) August 24, 2023
Je tu totiž stále ona aktuální zpráva od Swena Vinckeho, která potvrzuje dvě věci. Tou první je odstranění kooperace ve split-screenu na Series S, tou druhou pak příslib, že Baldur’s Gate III vyjde na Xboxu ještě před koncem letošního roku. Informace se objevila na Twitteru a je poměrně stručná, Vincke v ní nicméně potvrzuje, že se s Philem Spencerem sešel a dohodli se na tomto řešení. Slíbil rovněž, že ztráta split-screenu má být jedinou věcí, kterou budou hráči na Series S postrádat, všechno ostatní – včetně Vinkcem zmíněných „vylepšení“ – budou naopak k dispozici. Těšit se tak můžete třeba i na cross-save, tedy možnost využít uloženou pozici z Xboxu pro hraní na PC a naopak, což dává hráčům možnost střídat herní prostředí a nenechat se příliš limitovat platformou.
Je nicméně otázkou, zda nedošlo na otevření pomyslné Pandořiny skříňky a ostatní vývojáři nepochopí tento ústupek Microsoftu jako pobídku k podobným vyjednáváním u dalších her. Spencer sice opakovaně v rozhovoru uváděl, že si neumí představit svět, ve kterém by na Series S nevycházely ty stejné hry jako na Series X, ale kdo ví, třeba časem bude Microsoftu stačit, když se k hráčům dostane po technické stránce okleštěnější verze, podobně jako tomu je při vydávání na předchozí a současnou generaci konzolí.