Finanční výsledky za jednotlivá čtvrtletí roku bývají zpravidla plná optimistických tvrzení a nezřídka se kvůli nim tlačí na vydání připravovaných titulů, aby se případná negativa mohla alespoň výhledově vyvážit. Když ale nemáte v záloze nic, co by před investory či podílníky mohlo neblahou situaci trochu zjemnit, přichází ke slovu upřímnost. A právě ta je tím jediným, co v tuto chvíli zbývá švédskému studiu Starbreeze, které se už dlouhodobě potácí ve velmi vážných problémech. Ačkoliv tomu po vydání Payday 2 nic nenasvědčovalo, série investic s velmi vzdálenou návratností a výbuch OVERKILL’S The Walking Dead přivádí studio na pokraj krachu a sami vývojáři přiznávají, že letošní rok už nemusí přežít.
„Mým hlavním úkolem je zajistit financování budoucích operací společností,“ říká nový šéf společnosti Mikael Nermark, který v prosinci loňského roku nahradil Bo Anderssona. Mluví přitom nejenom o financování dlouhodobých projektů, ale také o nutnosti stabilizovat aktuální situaci, která podle čerstvě zveřejněných finančních výsledků nevypadá udržitelně. „Starbreeze a některé z jejích dceřiných společností prochází restrukturalizací od 3. prosince 2018. V současné době ale společnost postrádá dostatek finančních prostředků, aby zajistila pokračování provozu v následujících dvanácti měsíců s tím, že už od poloviny tohoto roku nebude mít dostatek likvidního majetku,“ zní neúprosná skutečnost.
Jedna z největších investic, kterou studio Starbreeze v uplynulých letech učinilo, se pojí s profesionálním VR headsetem StarVR. Ustavení vlastní společnost, jejíž provoz stojí jednotky milionů švédských korun za každé čtvrtletí, marketing a další nutné výdaje nejdříve vedly ke spojení se společnosti Acer a následně k oficiálnímu pozastavení vývoje. Oficiální stránky StarVR momentálně hlásají, že pozastavení výroby je tím nejzodpovědnějším rozhodnutím a je otázkou, zda se tento stav někdy změní. StarVR mělo nabídnout rozlišení 1830x1464 pixelů pro každé oko s obnovovací frekvencí 90 Hz, cena přístroje se měla pohybovat kolem 3000 dolarů.
Převedeno do řeči čísel, Starbreeze operuje v prvním čtvrtletí se ztrátou necelých 107 milionů švédských korun, když tržby z prodejů ve výši 48 milionů švédských korun nedokázaly pokrýt všechny administrativní výdaje, kde jsou největší položkou platy zaměstnanců. Už tak špatné situaci navíc neprospívá ani sama skutečnost, že Starbreeze prodali vydavatelská práva na System Shock 3 vývojářům z OtherSide Entertainment – ačkoliv Starbreeze obdrželo blíže nespecifikovanou hotovost, nemůže už počítat s penězi z prodejů, což je pohledem účetnictví další budoucí ztráta. V neposlední řadě je pak opět nutné zmínit fiasko jménem The Walking Dead – hra byla stažena ze Steamu a na konzolových verzích se už nepracuje, takže nebýt Payday 2, tržby ve výši 48 milionů korun mohl být ještě o necelých 27 milionů nižší.
„Jsme v opravdu složité situaci. Musíme se teď jednotně s celým týmem Starbreeze snažit neblahou situaci napravit. Naší největší zbraní je Payday, na kterém chceme vybudovat naší novou budoucnost,“ řekl Nermark. Nepřímo tak opět promluvil o Payday 3, které je ve vývoji přinejmenším dva roky a zapomínat nesmíme ani na Psychonauts 2, které by měli Starbreeze vydat v letošním roce.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.