branding
Autoři Destiny se vykoupili z kontraktu s Activisionem

Autoři Destiny se vykoupili z kontraktu s Activisionem

Bungie zůstává majitelem značky a po 8 letech dává sbohem svému vydavateli

11. 1. 2019

Začátek roku 2019 není pro Activision zrovna bezstarostným obdobím doznívajících svátků a oslav. Pokud dění ve společnosti na dálku sledujete, nemohly vám ujít některé klíčové změny ve vedení firmy, které do určité míry předznamenávají, co můžeme od tohoto vydavatelského domu v blízké budoucnosti očekávat. První pracovní den nového roku znamenal konečnou pro dosavadního finančního ředitele Activision Blizzard Spencera Neumanna, kterého vystřídal předchozí finanční ředitel Dennis Durkin. O dva dny později odešla pro změnu finanční ředitelka Blizzard Enterntainment Amrita Ahuja. A tuto středu byl nejdříve jmenován nový prezident společnosti – Rob Kostich, dále prezident King Digital Entertainment – Humam Sakhnini, a již zmiňovaný Dennis Durkin se po týdnu ze staronové pozice finančního ředitele přesunul na post prezidenta skupiny Emerging Business, dohlížející na management jednotlivých studií a esportové divize. Turbulentní období nicméně korunují až zprávy ze čtvrteční noci, které přináší nečekanou informaci o vypovězení vydavatelského kontraktu mezi Activisionem a studiem Bungie.

Ahoj a díky!

„Když jsme v roce 2010 podepisovali partnerství s Activisionem, herní odvětví bylo v úplně jiném stavu než dnes. Jakožto nezávislé studio, odhodlané pustit se do dalších výzev, jsme hledali partnera, který by do toho šel s námi. Měli jsme vizi jménem Destiny a plně se jí oddali, ovšem vydat hru takového rozsahu bez podpory zavedeného vydavatele nešlo,“ načali vývojáři svůj dopis fanouškům. Skládají v něm poctu Activisionu, zmiňují více než kombinovaných 50 milionů prodaných kusů obou dílů rozjeté série se všemi rozšířenímí a vyjadřují vděk za osm let trvající partnerství. Po formalitách ale také dávají světu jasně najevo, že studio Bungie stojí na vlastních nohách a je připraveno vymanit se ze vztahu, který byl dalece od označení idylický. „Hledíme do budoucnosti a s radostí oznamujeme, že Activision přesouvá vydavatelská práva na Destiny zpět do našich rukou. Díky podpoře ze strany úžasné komunity jsme plně připraveni, vydávat si své hry sami, zatímco Activision bude mít možnost upřít svou pozornost na vlastní projekty.“

Autoři Destiny se vykoupili z kontraktu s Activisionem

Jak šel čas

Na konci dubna 2010 podepisuje Bungie s Activisionem 10letý vydavatelský kontrakt a pečetí tak svůj odchod od Microsoftu. Začíná vývoj Destiny a o dva roky později se díky soudnímu sporu Activision vs. West a Zampella dozvídáme detaily o kontraktu s Bungie. Víme o čtyřech hrách a čtyřech velkých DLC, ovšem plán se nedaří plnit už s prvním dílem. Dochází na již neveřejné úpravy smlouvy a 9. 9. 2014 vychází s ročním zpožděním vůči původním představám první Destiny. Na konci března 2017 dochází po několika DLC k Destiny na oznámení druhého dílu, který začátkem září téhož roku vychází. Takřka na den přesně vychází po ročním čekání dosud největší rozšíření Destiny 2 - Forsaken - a ačkoliv jsou hráči nadšení, Activision je rozladěný kvůli nízkým prodejům. 10. ledna 2019 pak dochází k ukončení kontraktu.

Ačkoliv se základní fakta zdají být jasná a zřetelná, opak je pravdou a celá situace je mnohem složitější, než si jsou jásající fanoušci ochotní připustit. V první řadě – 29. dubna roku 2010 podepsalo Bungie s Activisionem smlouvu, která měla vypršet až v roce 2020. Je tedy velmi pravděpodobné, že se muselo studio z kontraktu předčasně vykoupit i přes to, že částka zřejmě nebude vysoká. Je totiž důležité dodat, že se Activision nezbavuje vydavatelských práv na Destiny 2, takže může stále počítat s tím, že k již utrženým financím za dosavadní prodeje přičte i všechny následující tržby. V tomto ohledu tedy přichází uklidnění zejména pro PC hráče Destiny 2, kteří i nadále najdou hru v Blizzard App a mohou rovněž počítat s veškerým slíbeným obsahem, který byl součástí plánů pro druhý rok hry. Ve svých prohlášeních to potvrdily obě strany a chtějí tím předejít případné panice, která během noci v přijatelné míře vznikala a zanikala na diskuzních fórech a sociálních sítích. Jediné, nad čím můžeme v tuto chvíli pouze spekulovat, jsou další podmínky odstupu od kontraktu, které se mohou teoreticky dotknout i třetího Destiny. Umíme si představit podmínku, že do roku 2020 nesmí hra vyjít pod hlavičkou jiného vydavatele, což by ale byly pouze formální překážky, které může Bungie vyřešit mnoha způsoby. Za těchto předpoklad si buďto Destiny 3 vydá Bungie samo, nebo využije nedávné investice ve výši 100 milionů dolarů od čínské společnosti NetEase a vrhne se na vývoj úplně nové hry, čímž přirozeně nechá sérii Destiny odpočívat a vrátí se k ní později. To všechno ale samozřejmě prokáže až čas a nemá smysl se podobnými úvahami v tuto chvíli zabývat.

Proč?

Vraťme se proto k aktuální situaci pohledem motivace, která je rovněž zajímavá a ze strany Activisionu možná o trochu méně čitelná nežli v případě Bungie. Zmiňovaný 10letý kontrakt původně počítal s tím, že Bungie vydá v letech 2013, 2015, 2017 a 2019 dohromady čtyři díly série Destiny s tím, že je každý sudý rok doplní o velké rozšíření. Jak ale sami víte, plán vzal za své už s prvním dílem, který vyšel v září 2014, a smlouva – z jejíž uniklé originální podoby dodnes mnoho zdrojů mylně cituje – byla posléze změněna. Revidovaná smlouva ale zřejmě nijak nezasahovala do očekávaných prodejů, a právě ty se pravděpodobně staly jedním z hybatelů popisovaného rozvodu. Už v listopadu zaznívalo z Activisionu znepokojení nad tím, jak špatně si vede Destiny 2: Forsaken, bez ohledu na kladné přijetí a všeobecnou spokojenost. Provozní ředitel Activisionu Coddy Johnson tehdy řekl, že se hráči očividně přepnuli do vyčkávacího módu a před vývojáři tím pádem leží výzva, tyto čekající hráče přimět k návratu do hry. Z jeho slov byla cítit určitá frustrace, která se zákonitě odrážela i v tom, jak na celou situaci pohlíželi lidé z Bungie.

V listopadu zaznívalo z Activisionu znepokojení nad tím, jak špatně si vede Destiny 2: Forsaken, bez ohledu na kladné přijetí a všeobecnou spokojenost.

O tom, že vztahy byly dlouhodobě napnuté, nejčastěji informoval uznávaný redaktor Kotaku Jason Schreier. Ve své knize Blood, Sweat and Pixels popisuje na základě výpovědí jednotlivých zaměstnanců studia zcela rozdílné pohledy obou zúčastněných stran a je vlastně s podivem, že partnerství vydrželo tak dlouho. Zatímco se Activision ze své pozice zajímal zejména o tržby, Bungie chtělo oslovovat spíše hardcore hráče, a jak sami uznáte, skloubit úspěch s core záležitostí se na poli AAA her daří v dnešní době snad pouze From Software. Na druhou stranu je ale příliš snadné označit Activision za chamtivého viníka, a jak sám Schreier uvádí, máslo na hlavě za nejrůznější přehmaty a chyby mají i samotní vývojáři. Nelze tedy s určitostí říct, kdo za ukončení partnerství „může“, ale jisté je, že zatímco Activisionu se finančně uleví – ostatně, coby vydavatel byl přímo zodpovědný za financování vývoje – Bungie se bude moci trochu nadechnout a vybřednout z nutnosti vydat další díl za každou cenou, ať se děje, co se děje.

Co přinese budoucnost?

Rozvázání vztahů tak má pro obě strany pozitivní dopad a bude velmi zajímavé sledovat další vývoj celé kauzy i její dopady. Activision už před nedávnem nastartoval nejrůznější úsporná opatření a přehodnocuje, jakým směrem se vrhnout, což se logicky odráží i na momentálním pádu akcií o přibližně 7 dolarů, který odpovídá posledním událostem. Activisionu přitom do plánování vstupuje i jeho nedílná součást – tedy Blizzard – kterého se změny přímo dotýkají a podle posledních zpráv není nálada ve studiu zrovna veselá. Po odchodu prezidenta Mikea Morheima navíc vývojáři ztratili respektovaný štít vůči korporátním opatřením a současný lodivod J. Allen Brack nemá zrovna lehkou pozici. I tak je ale nanejvýš pravděpodobné, že se Activision Blizzard ze současného rozpoložení opět vyšvihne, ať už díky novému Call of Duty, vytouženému Diablu 4 nebo prostřednictvím Sekiro: Shadows Die Twice.

Naproti tomu Bungie teď všem svým konkurentům přidělalo vrásky, protože nikdo nezná svou hru tak dobře jako její vývojáři a vůbec bychom se nedivili, kdyby se z Destiny 3 stal ten hit, kterým měl být už první díl. Jak už jsme navíc uvedli, Bungie získalo investici na rozvoj svého portfolia a může se momentálně cítit v nové pozici velmi pohodlně. Tento stav sice nemusí trvat věčně, ale v případě nouze mohou vývojáři opět trochu sklonit hlavu a podobnou smlouvu, kterou podepsali před lety s Activisionem, podepsat s někým jiným. Jen v jejich zájmu doufáme, že s potenciálním vydavatelem najdou lepší řeč a vzájemné plány se nebudou křížit. I to ale nakonec obnažuje, nakolik je odvětví videoher stále ještě mladé, bez ohledu na peníze, které se v něm točí. Vydavatelé se totiž budou muset ve svém zájmu naučit přistupovat k vybraným vývojářům trochu citlivěji, jinak budeme mít podobných případů na stole víc a víc.

 

Nahlásit chybu v článku

5

Napsat komentář

Další články
Nahoru