Spoluautor série Dead Space Glen Schofield se nechal v rozhovoru pro Game Informer slyšet, že by moc rád udělal další díl hororové ságy. Dokonce se z jeho slov zdá, že stále doufá, že jej jednoho dne bude moci skutečně udělat, ačkoli původní autoři ze studia Visceral Games dnes už neexistují a společnost EA tým uzavřela v říjnu 2017. Schofield by také podle svých slov raději navázal z hlediska příběhu spíše na první díl a odpoutal se od komplikovanější mytologie, s níž přišla dvojka a trojka. Tyto hry začaly později víc vysvětlovat pozadí zdejších událostí.
Přirozeně prosadit dnes potenciální čtvrtý díl by bylo ještě obtížnější než před lety, uvědomuje si otec ságy. Primárně singlová a na příběh orientovaná hra není dnes z pohledu EA tak atraktivní jako před lety. Této nové filosofii ostatně padly za oběť i Star Wars od Amy Hennig a Visceral Games. Je tedy víc než pravděpodobné, že by podle Schofielda případný comeback musel nabídnout nějakou formu multiplayeru či kooperace. To vše ve snaze zaujmout hráče na delší dobu, v čemž EA vidí největší potenciál.
Dead Space má vyvolávat pocity strachu, izolace a odloučení. V páru s dalším parťákem je dost obtížné podobné atmosféry docílit.
Ostatně hra pro více hráčů není pro Dead Space úplnou novinkou. Čistě singlová byla jen jednička. Druhý díl přišel s kompetitivním multiplayerem na způsob Aliens vs. Predator a trojka pak s kooperací, i když podle mé skromné maličkosti se k tomuto žánru moc nehodí ani jedna z možností. A i když se nám tahle vize možná nemusí moc zamlouvat, z pohledu vydavatele by mohla mít větší naději na to, že dostane zelenou. Je ale potřeba stále pamatovat i na to, že Dead Space 3 považovala EA za finanční neúspěch, což je koneckonců důvod, proč čtyřka nevznikla.
Schofield sice připomíná, že příběhová hra nemusí být nutně hrou pro jednoho hráče. Upřímně řečeno ale právě tohle uvažování pozměnilo celý výraz třetího dílu, protože obdobné dobrodružství v kooperaci nikdy nebude na hráče působit stejně. Dead Space má vyvolávat pocity strachu, izolace a odloučení. V páru s dalším parťákem je dost obtížné podobné atmosféry docílit. Právě i proměna třetího dílu ve víceméně klasickou co-op 3rd person akci s potvorami v očích mnoha skalních fanoušků sérii uškodila.
Hrdinkou hry Dead Space 4 se namísto Isaaca mohla stát Ellie.
Přiznejme si proto upřímně, že v tuto chvíli není velká naděje, že by Schofield dostal šanci na pokračování pracovat. Spíše je na místě modlit se, aby nějaký Dead Space 4 vůbec někdy vyšel. Možná je tak načase zamyslet se nad podobnou hrou, která by šla ve stopách této ságy. A Schofield by se skutečně chtěl v budoucnu pustit do nějakého temného sci-fi, i kdyby jím neměl být další Dead Space. Mělo by jít o něco na způsob Vetřelce.
Pokud jde o Dead Space 4, o něm se před lety bavili i ve Visceral a pohrávali si s různými nápady, ještě předtím než byla značka nadobro uložena k ledu. Ben Wanat loni v červnu v rozhovoru pro Eurogamer.net prozradil, že hra měla být hybridem mezi lineární a nelineárním vyprávěním, hrdinkou se namísto Isaaca mohla stát Ellie, přibylo by survival prvků, průzkumu a narazili bychom samozřejmě také na nové druhy nepřátel, kteří by se přizpůsobili i nulové gravitaci.
A my mezitím můžeme alespoň držet palce komunitnímu projektu Negative Atmosphere, který chce na původní Dead Space navázat.
Série Dead Space se zrodila v roce 2008 a její poslední díl spatřil světlo světa v roce 2013. Kromě ústřední trilogie ságu tvoří i spin-offy Extraction, Ignition a mobilní Dead Space. Hlavním hrdinou byl inženýr Isaac Clarke, na jehož původní dobrodružství navázala série knih, komiksů i dva animované filmy - Dead Space: Downfall a Dead Space: Aftermath. O velkou hranou adaptaci projevil v roce 2013 zájem režisér John Carpenter podepsaný pod filmem Věc, který se společně s Vetřelcem a Horizontem událostí stal jedním z hlavních zdrojů inspirace původní hry. Kruh by se hezky uzavřel, kdyby Hollywood někdy Dead Space přežvýkal.