Téměř jedenáct měsíců už uplynulo od vydání Cyberpunku 2077, který kvůli opakovaně probíraným okolnostem nezanechal zrovna dobrý dojem. Bez ohledu na to, že se vývojáři snaží hru pomocí patchů opravit, případně do ní přidat nové věci, teprve nedávno se začala opět prodávat na PlayStation Storu a v nedohlednu zůstávají velká DLC spolu s next-gen updatem. Vedoucí designér questů Paweł Sasko nicméně vyzývá hráče, aby mu pomohli s reflexí toho, co se na hře povedlo i nepovedlo stran hlavních i vedlejších misích a žádá je na Twitteru o upřímný komentář. Těžko říct, co přesně tím Sasko sleduje – tedy, zda dojde na úpravu některých questů – v případě mnoha komentářů si ale vývojář poměrně naběhl a hráči ani po necelém roce hořkou pilulku nespolknuli.
Currently working on a retrospective look at #Cyberpunk2077 quests for my team: going to analyze the reception of our players — the goal is to improve, identify what worked well, what didn’t, and why.
Could you help? Write what #Cyberpunk2077 Quest has really stayed with you?🤔 pic.twitter.com/a7hspB77ki
— Paweł Sasko (@PaweSasko) September 25, 2021
„Momentálně pracuji na retrospektivě questů ze Cyberpunku 2077 pro můj tým,“ napsal Sasko a vysvětlil, že bude analyzovat přijetí hráčů. „Úkolem je zlepšení a identifikace, co fungovalo, co ne a hlavně proč. Můžete mi pomoci,“ ptá se pak designér dál a dává hráčům volnost ve vyjádření svých myšlenek a vzpomínek na hru. Prosí jen, aby se konkrétní kritika – pozitivní i negativní – věnovala postavám, kontextu, příběhovému oblouku a možná i specifickému tématu či jedné události, kterou si hráči z nějakého důvodu zapamatovali. „Může to ale být i nálada, vizuální moment, unikátní herní sekvence či originální myšlenka,“ dodává Sasko a slibuje, že všechny komentáře pečlivě projde a poslouží ke zkvalitnění práce v CD Projektu RED.
Hra očekává, že vás bude zajímat, co se stalo Jackiemu i po tak krátké době strávené v jeho společnosti, ale pro mnoho lidí to bylo z očividných důvodů hodně těžké.
Hráči se vcelku bez váhání pustili do popisování jednotlivých situací a ve vlákně neustále naskakují nové komentáře. Přečetl jsem jich desítky a mohu bezpečně říct, že jednou z nejčastějších výtek je uspěchaný začátek. Uživatel s přezdívkou Hama se velmi dobře ptá na celou řadu palčivých dotazů, které nebyly zodpovězeny a tento fakt mohl způsobit nedostatečné ponoření do světa hry a pochopení všech okolností. „Co se stalo v Atlantě, aby to přimělo hlavního hrdinu vrátit se zpět? Jak si V vysloužil svou pozici v Arasace,“ a další dotazy míří k neuspokojivé úvodní sekvenci, v níž má hráč za pomoci ústřižků situací, kterým nerozumí, navázat vztah s Jackiem a ostatními, což jednoduše nefunguje. „Hra očekává, že vás bude zajímat, co se stalo Jackiemu i po tak krátké době strávené v jeho společnosti, ale pro mnoho lidí to bylo z očividných důvodů hodně těžké,“ říká pak fanoušek s přezdívkou nu shooz, eh? Sasko na tyto komentáře nijak nereagoval, téma úvodu hry, resp. jeho uspěchanosti, se ale řešilo opakovaně a je vidět, že by hře nepochybně hodinka dvě namísto minut strávených v této části určitě prospěla.
Stížnosti dále proudí také směrem nevyužitého potenciálu Psychovizí (Braindance), hráči často mluví o absenci misí, které nejsou akční – i když těch bylo upřímně poměrně dost, naráží na fungování telefonu a jeho zapojení do příběhu, objevují se také stížnosti s tím, jak hra zpracovává endgame obsah a přichází i upozornění, že Sasko tohle za aktuální situace nemůže po hráčích požadovat. „Rozumím, o co se snažíš, ale musíš pochopit, že spoustu hráčů ještě nedokončilo nebo plně neprozkoumalo vaší hru. Je stále v neakceptovatelném stavu na PS4,“ říká Bart Tatara a jeho slova by se dala aplikovat i na Xbox One. Na druhou stranu ale vývojáři pomocí patchů dokázali výkon hry vylepšit a ve hře se už v takovém množství nevyskytují bugy, které by neumožňovaly příběh dokončit. Ostatně, a to je také opakující se bod kritiky, Cyberpunk 2077 sám velmi přesně pomocí ukazatelů navádí, kde splnit další a další úkoly, takže skutečně prozkoumat hru není až tak obtížné.
Tím se ale dostáváme k řadě pochval a vyzdvihnutí skvělých momentů, které Cyberpunk 2077 nepochybně umí vykouzlit a i mně osobně oslovovaly na mnoha úrovních. Linka s Panam byla skvělá, zvlášť pokud jste věnovali pozornost jejímu příběhu a jen slepě neplnili to, co vám hra předložila. Hráči rovněž chválí linky s Johnnym Silverhandem, zejména pak retrospektivní jízdu s jedním speciálním zvratem. Univerzálně se hráčům líbila linka s Jeffersonem Peralezem, která připomínala nejlepší díly seriálu Black Mirror. Často je zmiňována vedlejší mise Lov od Rivera Warda, linka se zdivočelými taxíky firmy Delamain a v podstatě všechny mise, které nabízely vícero odlišných postupů, jako například přepadení v Arasace, na kterém závisí i osud Takemury. Asi nejčastěji je však zmiňována vedlejší mise Pyramid Song, v níž jde o Judy Alvarez – z materiálů vydaných ještě před uvedením hry se zdála jako jedna z nejsympatičtějších postav, aby se ve hře projevila jako velmi komplikovaná a mnohem pečlivěji vykreslená, nežli hezká tvářička od Psychovize.
Pokud vás zajímají další detaily či chcete sami přispět v bobtnající diskuzi, neváhejte a zkuste se zapojit. Ať už to budou z vaší strany slova chvály, nebo třeba připomínky dřívějších slibů Pawła Saska, kterak bude záležet na každém jednom rozhodnutí ve hře…
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
CDPR bude u dvojky skládat velký reparát a moc dobře to ví, proto si také imho bude dávat značný pozor na to, aby další hra ze série byla ve všech ohledech správně. Pro studio, které se opírá jen o dvě (byť velké) IP a plánuje je těžit další roky a desetiletí, není úplně ideální, když jedna z nich příliš dobře nefunguje (na jakékoliv úrovni).