branding
Atari hledá autora nedokončené hry Aquaventure

Atari hledá autora nedokončené hry Aquaventure

Firma prosí o pomoc také fanoušky. Dřív se totiž jména programátorů záměrně tajila

Zdroj: Atari
13. 2. 2022

Společnost Atari vyhlásila pátrání po autorovi nedokončené hry Aquaventure z osmdesátých let pro Atari 2600 a o pomoc žádá fanoušky. Titul vznikl v době, kdy videohrám dominovaly mezihvězdná dobrodružství, zatímco Aquaventure nás vzal na podmořskou potápěčskou misi. Hra nikdy nevyšla na cartridge, oficiálního vydání se dočká až nyní, a to ve standardní i limitované verzi díky iniciativě Atari XP, která si klade za cíl uvést na trh podobné projekty.

O Aquaventure neexistují žádné oficiální záznamy ani zmínky z doby, kdy byla hra ve vývoji, což činí hledání autora ještě obtížnější.

Původ Aquaventure je, jak asi správně tušíte, docela nejasný. Hra měla být objevena až v polovině devadesátých let na bleším trhu někde na Floridě jedním sběratelem. Ten se o ni podělil s dalšími členy komunity a titul se zařadil mezi několik dalších nedokončených projektů pro Atari 2600. Koncem devadesátých let už Aquaventure znala řada sběratelů, ale nešlo o veřejně příliš známou hru. Do širšího povědomí se dostala až v roce 2005 díky retro konzoli Atari Flashback 2.

Dvě další kopie se vynořily začátkem nového tisíciletí a obsahovaly stejný kód jako prototyp objevený na Floridě. V roce 2003 byl objeven starší prototyp ve sbírce bývalého programátora Atari, ale dosud se nedostal na veřejnost, a není tak ani jasné, v čem se liší. O Aquaventure neexistují žádné oficiální záznamy ani zmínky z doby, kdy byla hra ve vývoji, což činí hledání autora ještě obtížnější. Zvlášť když se bavíme o době, kdy se jména autorů her tajila.

Dlouho se věřilo, že titul vytvořil Gary Shannon během svého krátkého působení v Atari a že se na něm podílel Tod Frye. Jenže samotný Gary Shannon to později popřel s tím, že v tu chvíli se teprve učil s Atari 2600 a rozhodně vývoj nevedl. Ani Tod Frye si nevzpomíná, že by na hře pracoval, prozradil později. Připustil jen, že se mohl podílet na samotné technologii hry. Identita hlavního autora ale dál zůstává neznámá.

Možná se ptáte, jak by něco takového mohlo být vůbec možné. To se autor hry zapomněl „podepsat“? Jak už bylo řečeno, hra pochází z doby, kdy se jména autorů ve hrách záměrně neobjevovala. Naopak se tajila. Zatímco dnes mají někteří vývojáři status celebrit a zná je spousta lidí, dřív se hry připisovaly jen společnostem a žádné závěrečné titulky byste v nich nenašli. Identita vývojářů se tajila, aby v rychle rostoucím odvětví talentované programátory neulovila konkurence. Tahle snaha ztížit rivalům přetahování lidí nám dnes paradoxně ztěžuje identifikaci autorů nejedné starší hry.

Activision byl jednou z prvních společností, která začala jména vývojářů uvádět přímo ve hře a v manuálu.

Jak si asi dokážete představit, samotným vývojářům se tahle strategie ani trochu nelíbila a s tím jak rostla popularita her se trend měl změnit. Nově vznikající studia chtěla praxi napravit a dopřát autorům uznání. Jednou z prvních společností, která tak učinila, byl Activision, který začal jména vývojářů uvádět přímo ve hře a v manuálu. Ano, ten samý Activision, který je dnes považovaný za symbol molochu a “továrny”, kdysi vznikl jako opozice vůči Atari, která chce změnu.

S tajně schovanými jmény vývojářů ve hrách se dokonce pojí úplně první easter eggy. Autoři takto hned v několika případech vložili do titulů odkaz na sebe, který ale nebyl na první pohled viditelný, aby ušel vedení. Atari změnilo postoj k otevřenému autorství až v roce 1983, když si změnu vynutil programátor hry Taz Steve Woita.

Hledá se i jedna z prvních programátorek

A pokud jde o Aquaventure, je docela úsměvnou ironií, že hra v níž jde o to potápět se pro poklady, se sama o sobě stala pokladem, který nevíme, komu připsat.

Zaujal vás tento příběh? Přečtěte si podobné téma z loňského března. Tehdy jsme psali, že se hledá pohřešovaná průkopnice videoher. Tajuplná vývojářka skoro před 40 lety vytvořila první titul s ženskou hrdinkou v hlavní roli. Ban Tran neměla údajně vůbec žádné zkušenosti s vývojem her a Wabbit byl její debut.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru