Tvrzení, že konzole Atari VCS na své cestě za uvedením do obchodů párkrát zaškobrtla, by nám mohlo přihrát speciální Páteční cenu za eufemismus™. Problémů se totiž v uplynulých letech objevilo tolik, že snad i nejvěrnější podporovatelé z kampaně na Indiegogo ztrácejí víru. Četné odklady, nejasnosti kolem jména, úpravy designu i specifikací a nakonec také velmi nepříjemná kauza z loňského října. Designér a hlavní architekt konzole Rob Wyatt – který se podepsal i pod vznik původního Xboxu – tehdy otevřeně promluvil o tom, že mu Atari nezaplatilo faktury za uplynulých šest měsíců a z tohoto důvodu se svou společností Tin Giant od vývoje VCS odchází. K incidentu se navíc připojili i někteří vývojáři, do té doby spolupracující s Atari na lunchových titulech, a skepsi kolem konzole prohloubili tvrzeními, že s nimi Atari nekomunikuje a že z VCS i kvůli vysoké ceně kouká pořádný malér. O půl roku později a krátce poté, kdy Atari s odvoláním na pandemii koronaviru opět vyslovila pochyby nad tím, že doručí konzoli včas, však přichází další rána a znovu od Roba Wyatta. S Atari se ani v tichosti nedokázal dohodnout na vyplacení více než čtvrt milionu dolarů a nezbylo mu nic jiného, než kdysi slavnou společnost zažalovat.
Případem se v tuto chvíli zabývá federální soud ve státě Colorado a bude v nadcházejících týdnech a měsících rozhodovat, zda Wyattovi náleží vyčíslených 261 720 dolarů za odvedenou práci pro Atari, případně jakým způsobem a kdy mu je musí firma vyplatit. Jak sám Wyatt v žalobě uvádí, kontrakt podepsal s Atari 26. června 2018 a tvrdí, že splnil všechny jeho body. S Atari spolupracoval pod hlavičkou zmiňované společnosti Tin Giant, která – navzdory svému jménu – není nikterak velká a fungování bez půlročního proplacení faktur přirovnával k malému zázraku. Nemožnost zaplatit svým zaměstnancům a udržet Tin Giant nad vodou byly ostatně hlavními důvody, proč Wyatt spolupráci s Atari ukončil a už v říjnu mluvil o tom, že musí velmi aktivně hledat další zakázky, aby vůbec dokázali přežít.
Rob Wyatt spolupracoval s Atari pod hlavičkou společnosti Tin Giant, která – navzdory svému jménu – není nikterak velká a fungování bez půlročního proplacení faktur přirovnával designér k malému zázraku.
V žalobě se Wyatt podle magazínu VentureBeat rovněž ohrazuje k vyjádření Atari, že právě společnost Tin Giant způsobila odklad uvedení VCS. Podle designéra si za všechny problémy může Atari samo a zmiňuje, že zástupci firmy – šéf vývoje Michael Arzt a CEO Atari Frederic Chesnais – o situaci informovali lživě. Naráží tím například na spekulaci, že byl jeho odchod způsoben založením další vlastní společnosti – The Last Gameboard – nebo že u designu konzole sehrál jen poradní roli. Je nicméně v tuto chvíli nesnadné rozklíčovat, kde leží pravda a co přesně za popisovaným incidentem stojí. Vzhledem k podané žalobě je ale jisté, že se za nějakou dobu dozvíme víc a bude tak snazší posoudit, nakolik byla varovná slova o obrovském maléru jménem VCS opodstatněná.
Mezi tím ještě jednou připomínáme poslední oficiální informace z příprav Atari VCS, pocházející z 20. března tohoto roku. Kvůli koronaviru byla výroba defacto zastavena, přibližně 500 kusů, které se podařilo dokončit v březnu, bylo odesláno vývojářům coby dev-kity a podporovatelé z Indiegogo tak musí stále čekat. Atari tvrdí, že by nebylo fér odeslat konzoli jen náhodně vybrané pětistovce lidí, a proto počítají s tím, že budou distribuovat konzole všem podporovatelům najednou. Kdy se tak stane, však není v tuto chvíli Atari schopné naznačit, natož slíbit.