Spor, který se rozhořel mezi Epic Games a společnostmi Apple a Google, píše další dějství. Zatímco zástupci Googlu se k případu vyjádřili jen na samém začátku, kdy odstranili Fortnite ze svého digitálního obchodu, Apple konečně učinil obsáhlejší vyjádření. Napadá v něm Epic Games za zištnou snahu vynutit si speciální dohodu, a to prostřednictvím záměrného porušení pravidel a ujednání, týkající se distribuce aplikací na App Storu. Jde o oficiální právní odpověď na žalobu, kterou podal Epic v polovině srpna, doplněnou mailovou komunikací mezi Timem Sweeneym a zástupci Applu, včetně CEO Tima Cooka.
„Já a moji kolegové obdrželi 30. června e-mail pod CEO Epic Games Tima Sweeneyho, ve kterém žádal o výjimku od naší společnosti, na základě které by mezi námi vznikla speciální dohoda, měnící dosavadní způsob distribuce aplikací od Epic Games na platformě iOS,“ říká viceprezident Applu Phil Schiller, jehož hlavní pracovní náplní je řídit App Store. Epic podle jeho slov žádal o možnost obejít oficiální platební metodu, tedy využívat přímé platby ve svých aplikací, a když mu nebylo vyhověno, Sweeney měl Schillerovi pouze v osudný den sdělit, že se už dále nehodlá omezeními řídit. Sweeney se však po tomto kroku Applu brání a inkriminovaný e-mail zveřejňuje s tvrzením, že nešlo o dílčí dohodu mezi zmiňovanými subjekty, ale o rovné podmínky pro všechny vývojáře.
Apple’s statement is misleading. You can read my email in Apple’s filing, which is publicly available. I specifically said in Epic’s request to the Apple execs, „We hope that Apple will also make these options equally available to all iOS developers…“ https://t.co/yRio08fPSy pic.twitter.com/HsqjApFQeo
— Tim Sweeney (@TimSweeneyEpic) August 21, 2020
„Stanovisko Applu je zavádějící. Můžete si přečíst celý email, týkající se tohoto sporu, který je veřejně dostupný. Specificky jsem v žádosti Epicu vymezil, že doufáme ve zpřístupnění stejných [platebních] možností všem vývojářům na iOSu,“ brání se Tim Sweeney na Twitteru. Kompletní mailovou komunikaci pak skutečně zveřejňuje, čímž dostáváme nejen poměrně unikátní pohled pod pokličku, ale také definitivní potvrzení, že Epic celou akci připravoval už několik měsíců. Jak bylo uvedeno výše, žádost o přímé platby byla sepsána už na konci června a Sweeney skutečně žádá, aby Apple přehodnotil svá stanoviska a učinil historickou změnu. „Přinese miliardám uživatelů iOSu práva a svobody, kterých si mohou užívat na vedoucích počítačových platformách Windows a macOS,“ píše Sweeney.
Jak rychle se tedy pomyslný míč na straně Epic Games objevil, tak rychle jej zase šéf společnosti přehodil přes síť a můžeme opět pouze čekat na to, s čím Apple přijde. Připomínáme také, že se blíží lhůta, po jejímž vypršení znepřístupní Apple přístup Epic Games k vývojářským účtům, což se v blízké budoucnosti může dotknout i ostatních vývojářů, kteří na iOSu využívají Unreal Engine. Jak už jsme upozorňovali v článku z minulého týdne, nebude to znamenat instantní vypnutí aplikací, které využívají nástroje Epic Games, ale problémy mohou potenciálně přijít s novým updatem celého operačního systému.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
to je jak přijít do nějakýho zavedenýho obchodního řetězce s hromadou poboček a pronajmout si tam regál ve všech pobočkách ve kterým budou nabízet moje zboží s tím že jim jde provize. Pak přijít s tím že požaduji aby jim už žádná provize nešla, a že v tom regálu si můžu prodávat co chci, a že to vlastně už vůbec nemusí být jen jeden regál ale že jich může být kolik já chci a můžu si v nich prodávat co chci. takže ve finále parazitovat na nějaký síti kterou vybudoval někdo jiný a ve finále ji rozebrat zevnitř … s tím že to všechno dělám protože pro zákazníky to tak přece bude lepší … a až se mi to povede tak já budu ten kdo určuje pravidla
možná jsem jen skeptickej k záměrům epicu (podle mě platí základní ekonomická poučka že každý firmě jde pouze o zisk a všechno co dělá pouze směřuje k jeho budoucí maximalizaci), ale jejich způsob „boje za správnou věc“ se mi vůbec nelíbí
Když je na trhu takovýto duopol a vzhledem k charakteru obou platforem se dá mluvit i o monopolu, tak se pravidla hry zásadně mění, proti situaci, kdy je na telefonech dostupných hned několik storů. Konkurence neexistuje a v tomto případě je jí i aktivně bráněno. Pokud tam bude chtít vstoupit nový hráč, tak bez, pro běžného smrtelníka, nepředstavitelných investic nemá šanci. Zda je to správně je věc diskuse, ale reálný dopad je takový, že na tom je bit uživatel. Ten těch 30 % zaplatí v ceně kupovaného produktu a navíc si nemůže vybrat alternativní obchod, kde třeba může být lépe řešená bezpečnost nebo tam budou nějaké lepší synchronizační funkce. Na druhou stranu Apple i Google platí vývoj iOS, resp. Androidu, Apple navíc platí i za vývoj veškerého hardwaru, takže je otázka, zda si těch 30 % dokáží obhájit u svých uživatelů. Řekl bych, že Apple tu hraje o víc než EPIC a mohl by nakonec skončit třeba i s nějakou významnou regulací trhu v EU a US.
to že někomu zaplatí dopředu není s cílem spasit tu vývojářškou komunitu, ale kupují si exkluzivitu (tj monopol na danou hru) pro svůj store aby ho vnutili co nejvíce lidem … ne protože ho chtějí využívat, ale protože musí.
nechápej mě špatně, apple mi je u někde protože ho nepoužívám, a na androidu bych bral všema deseti nějaký jiný store než je ta žumpa google play. Mě od začátku vadí to pokrytectví epicu kdy se snaží tvářit jako herní mesiáš, ale přitom se jen snaží agresivně urvat kus z koláče ostatním za účelem vlastního zisku (což je samozřejmě základním cílem každý obchodní společnosti, ale ať si nehrajou na zachránce který to všechno dělají pro nás chudáčky hráče a pro vývojáře)