branding
Anifilm 2021 z pohledu hráče aneb zaostřeno na hry

Anifilm 2021 z pohledu hráče aneb zaostřeno na hry

Herní sekce na festivalu animovaných filmů se rozrůstá, nechyběly přednášky ani ukázky

Zdroj: koláž, Vortex
25. 7. 2021

Mezinárodní festival animovaných filmů Anifilm je sice už dle názvu spjat především s animovaným filmem a animací všeho druhu, přesto zde mají videohry své místo, a to už řadu let. Kdysi se zde dokonce vyhlašovalo ocenění Česká hra roku, nyní má vedle animovaných počinů všeho druhu i vlastní herní kategorii. Festival ovšem není jen o cenách, neboť se Anifilm čím dál více jeví jako ideální místo pro setkávání odborníků z praxe, prezentaci různých tuzemských studií a tvůrců a na rozdíl od jiných akcí zaměřených výhradně na herní průmysl může upoutat pozornost i širší veřejnosti. Letošní ročník proběhl stejně jako loni v netradičním termínu od 22. do 27. června, ačkoli mu běžně náleží první květnový týden, s čímž měla samozřejmě co do činění současná situace. A jaké to tedy bylo na Anifilmu letos?

Co letošní ročník nabídl v oblasti her?

Anifilm byl stále ovlivněn aktuálními opatřeními, ale důležité je, že nakonec mohl proběhnout ve víceméně běžném režimu. Sice to znamenalo, že byl festival ochuzen o některé zahraniční hosty z oblasti animace i videoher, ale pro české vývojáře to byla první akce po velmi dlouhé době, které se mohli osobně účastnit. V Game zóně jsme tak mohli narazit na stánky studií Hangar 13, Warhorse Studios či Bohemia Interactive, k nimž se připojila i řada indie tvůrců, kteří zde měli ideální možnost získat zpětnou vazbu jak od návštěvníků, tak od zkušených vývojářů. Zajímavě vypadajícími počiny jsou vznikající tituly Weasel In Shadows od týmu Fairy Snail Games a VR roguelike INDUSTRIA od Very Rare Software, o kterých nepochybně časem ještě uslyšíme, a ukázali se zde i SiCzech se hrou Velvetist. Po celou dobu festivalu však bylo možné narazit i na další herní tvůrce, například z Amanita Design, SCS Software, Keen Software House, CBE Software nebo Charles Games, jejichž hra Svoboda 1945 se blíží svému vydání, a tak vznikla ideální příležitost pro rozhovor s designerem Ondřejem Paškou, který pro vás budeme mít později. Celkově zde panovala velice příjemná atmosféra, která je důkazem jisté pospolitosti v našem herním průmyslu. Šlo to pozorovat na přístupu profesionálů k nováčkům, celkové náladě a přátelských vztazích mezi jednotlivými studii, ale třeba i na neplánovaných hromadných debatách, které zkrátka najednou začaly. Kromě toho, že si návštěvníci mohli s jednotlivými vývojáři popovídat, zjistit nejrůznější informace třeba i o možném zaměstnání nebo zhlédnout taneční motion capture souboj mezi studii Hangar 13 a Bohemia Interactive, si mohli zahrát i hry, které se letos ucházely na Anifilmu o cenu.

Přednášky herních tvůrců

V rámci Industry programu bylo připraveno hned několik přednášek o hrách a herním vývoji, v rámci nichž mohli zájemci vyslechnout řadu zajímavých informací o celé řadě her, nechybělo ani autorské hraní, společná moderovaná diskuze a Martin Vaňo rovněž představil letošní nominace pro ocenění v několika kategoriích. Velice zajímavá byla přednáška Michala Berlingera z Amanity, který se rozpovídal nejen o 2D animaci v jejich hrách, také ale ukázal něco málo ze hry Phonopolis, po které se slehla zem po jejím uvedení v dokumentu New Game z roku 2017. Tom Barsweik a Franz Bayer ze SiCzech Arts pohovořili o hledání přístupu k animaci a grafice a jejich stylizaci ve hře Velvetist, v rámci něhož ukázali i něco málo ze zákulisí vývoje prototypu, jenž vyšel loni a nastínili, jak na tom se hrou v tuto chvíli jsou. Úspěch rovněž zaznamenalo autorské hraní značně nesouvisejících titulů Someday You’ll Return od CBE Software a Medvědí kuchařky od České televize.

Tradičně došlo i na Indie menu, které opět připravili Lukáš Kunce a Jakub Dvorský z Amanity s tipy na nezávislé hry, které stojí za pozornost.

Vrcholem však patrně byla přednáška Jaromíra Plachého o nejnovějším počinu Amanity s názvem Happy Game, kde ukázal dosud neviděné části hry, jež se skrývají až za vydaným demem. To ovšem doplnil celkovým průřezem jeho působení ve studiu, ale i napříč vlastní tvorbou, a na závěr vše obohatil drobným koncertem na ukulele; není tedy divu, že se těšil asi největší pozornosti, ale i největšímu potlesku. To nicméně nebylo vše, neboť následovalo přátelské setkání u kulatého stolu, kde se společně o konstrukci herních krajin pobavili Ivan Buchta z Bohemia Interactive (ArmA), Prokop Smetana ze SCS Software (Euro / American Truck Simulator), Natiq Aghayev z Keen Software House (Space Engineers) a Lukáš Medek z CBE Software (Someday You’ll Return), jejichž debata se rovněž těšila velké návštěvnosti.

Tradičně došlo i na Indie menu, které opět připravili Lukáš Kunce a Jakub Dvorský z Amanity s tipy na nezávislé hry, které stojí za pozornost. Očekávánou přednáškou byl program porotce Petra Motejzíka, v tuto chvíli art directora ve studiu Hangar 13, o rozdílech jeho práce v AAA a indie titulech. Řeč tedy přišla na Mafii 2 a samozřejmě i remake původní Mafie, práci na hrách Dead Trigger, Shadowgun a Unkilled v MADFINGER Games nebo na Argu a Vigoru v Bohemia Interactive. Nechyběla ani řada zajímavostí z jednotlivých vývojů. Vše pak završila přednáška producenta a režiséra Tomáše Rollera ze studia Plan A Collective, jenž za uplynulé roky pracoval na mnoha známých hrách – z toho obrovského výčtu jmenujme pro představu alespoň Devil May Cry, Ryse nebo The Amazing Spider-Man). Ten se pro změnu věnoval rozdílům animace vyloženě mezi filmem a hrami a nechyběly ani praktické tipy, na co si dát pozor a čemu se vyvarovat. Celkově se dá říct, že všechna tato vystoupení se setkala s pozitivním ohlasem a posluchače obohatila. Já osobně tento koncept považuji za jednu z předností herní sekce na Anifilmu, proto mě těší, že se stále rozvíjí a že ji má smysl navštívit.

Mezinárodní soutěž nezávislých počítačových her

Do letošních nominací se probojovalo celkem patnáct indie titulů a nechyběly ani české hry, které měly tři zástupce. Nominaci obdržely hry A Monster’s Expedition, příjemná oddechová logická adventura, All of You o nešikovné slepici, jež hledá svá kuřátka nebo adventura Carto o stejnojmenné dívce, která řeší hádanky s kouzelnou mapou. Nechybělo ani bláznivé Moving Out o ještě bláznivějších stěhovácích, kteří musí stěhovat všemi možnými i nemožnými způsoby, velice podivná hříčka My Exercise o dělání sed-lehů za asistence věrného psa či plošinový roguelite Noita se simulací každého pixelu ve hře. Milovníci strategií zbystřili u hry Pendragon, která je silně založena na příběhu o poslední bitvě krále Artuše, montypythonovsky laděná adventura The Procession to Calvary stylizovaná do renesančních maleb zase potěšila milovníky umění a výčet doplňovaly Tiny Money, jež se odehrává v podivném světě, kde jsou lidi tak vysocí, jak jsou bohatí, a v němž musíme pomoci úředníkovi, aby nezmizel nadobro, dále Townscaper, kde nejde ani o příběh ani o dosažení jakéhokoli cíle, jen relaxační stavění vlastních měst, Tukoni o stejnojmenných lesních bytostech, kde za pomoci klikání objevujete, tvoříte a řešíte hlavolamy a nakonec logická adventura Winding Worlds, v níž lze zažít řadu podivných a kouzelných dobrodružství. Za české hry pak bojovaly tituly Someday You’ll Return od CBE Software, Medvědí kuchařka z herní tvorby České televize na motivy večerníčku Mlsné medvědí příběhy a logická plošinovka Creaks od Amanita Design.

Porota, v níž usedli grafička Barbora Podhorská ze studia Circus Atos, francouzský režisér Cédric Babouche ze studia Un je ne sais quoi a art director Petr Motejzík ze studia Hangar 13, nakonec udělila hlavní cenu za nezávislou hru pro děti a mládež hře Carto, přičemž ocenili chytré rozvíjení dětské představivosti a experimentování, aniž by je hra trestala. Hlavní cenu za výtvarný počin si odnesl Radim Jurda z Amanita Design za Creaks, kde bylo kromě skvostného vizuálního zpracování vyzdvižen i mix jednotlivých složek hry, v němž není žádná vrstva důležitější než jiná.

Zase za rok!

Hry se na Anifilmu rozhodně těší čím dál větší oblibě a pozornosti a v posledních letech je zde rozhodně cítit vzestupná tendence. Přesun festivalu z Třeboně do Liberce v loňském roce herní zóně rozhodně pomohl, srovnám-li to s některými ročníky v předchozích letech, jež jsem navštívila ještě jako studentka animace. I tam byla k dispozici řada přednášek, prezentovala se studia a začínající tvůrci získávali zkušenosti a kontakty, zde pro hry však cítím mnohem větší prostor a více možností, které mohou pomoci oběma stranám – vývojářům a prezentujícím i hráčům a návštěvníkům. Už teď tedy mohu říct, že se těším na další ročník a jsem zvědavá, s čím přijde. Anifilm totiž nemusí být jen o animaci jako takové, i když tak byl původně koncipován, a hry se nemusí prezentovat jen na herních konferencích, což přináší další unikátní pohled.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru