Ratchet & Clank: Rift Apart, Sony Computer Entertainment, Ani s pomalejšími externími SSD neztrácí PS5 moc rychlost

Ani s pomalejšími externími SSD neztrácí PS5 moc rychlost

Požadavky Sony berte podle Digital Foundry s rezervou. Nový firmware mírně zrychluje hry

Zdroj: Insomniac Games
23. 9. 2021
Název: Ratchet & Clank: Rift Apart Vývojář: Vydavatel: Platformy: , Žánr: , Datum vydání: 11. 6. 2021

Poslední aktualizace firmwaru konzole PlayStation 5 přinesla kromě několika kosmetických změn také kýženou možnost rozšíření interního úložiště o další SSD. Vítaná novinka umožňuje rozšířit kapacitu disku tak, aby bylo možné přímo do konzole instalovat větší množství her určených nativně pro PS5. To má samozřejmě svá specifika a není možné sáhnout jen tak po ledajakém disku. Kromě omezení fyzické velikosti tak například Sony na svých stránkách specifikuje, že se má jednat o PCI-Express Gen4x4 podporující M.2 NVMe SSD a jako doporučenou rychlost uvádí alespoň 5500 MB/s. Ovšem první testy ukazují, že je možné použít i řádově pomalejší disky, o což se v poslední době postarali například zástupci technologicky zaměřeného webu Digital Foundry.

Těm se podařilo dokázat, že rozšířit interní úložiště je možné i s poměrně napjatým rozpočtem. Výsledek pokusu můžete vidět v níže přiloženém videu, jehož hlavní náplní je pokus s diskem SN750 SE od společnosti Western Digital. Jde o jeden z nejlevnějších disků, který je s konzolí PS5 kompatibilní na základě výše uvedených kritérií, ale pokusy odhalují, že na této konzoli obstojí i v jednom z nejnáročnějších herních testů: v akční adventuře Ratchet & Clank: Rift Apart. Ta při přesunech skrze portály na rychlé načítání dat významně spoléhá. A že to není jen tak nejlépe ilustruje vzpomínka, když vývojářský tým Insomniac Games hráčům již dříve kladl na srdce, aby byli při výběru SSD pečliví a dodržovali doporučení vydané samotnou Sony.

Ve světle těchto doporučení vypadá výsledek pokusu o to překvapivěji, jelikož disk s papírovou rychlostí dosahující při čtení hodnoty „pouhých“ 3600 MB za sekundu na testovanou náročnou akční adventuru bohatě stačí. Insomniac Games si přitom zakládali na tom, že jejich novinku není možné rozchodit na předešlé generaci konzole PlayStation a rychlé SSD je nutností. Patrně ale ne až tak rychlé a na to konto lze samozřejmě vyzdvihnout dobrou optimalizaci. V této souvislosti web Kotaku trefně podotýká, že na začátku životního cyklu vývojáři patrně pouze nakousli potenciál konzole a je otázkou, co dokáží vyždímat z disků s téměř dvojnásobnou doporučovanou minimální rychlostí čtení.

Zajímavě rovněž vypadají i další testy – web Digital Foundry například odkazuje na pokusy s načítáním her, které někdy dokonce dopadly lépe než na základním interním SSD, což je téma, které se následně poměrně živě komentovalo. V pořadu Digital Foundry Weekly zaznělo, že ve hrách jako Control či Devil May Cry 5 V Special Edition došlo na přibližně 3-5procentní nárůst frameratu, což je pozoruhodný úkaz a jistý příslib do budoucna. Problém ale celkem pochopitelně nastává při přesunech dat. Tady testovaný disk nestačí a například kopírování 100 GB velikého Cyberpunku 2077 z interního úložiště na instalované SSD zabral téměř deset minut, zatímco na rychlejším SSD (Western Digital SN850) to bylo ale téměř desetkrát méně. Na to může mít vliv i fakt, že tento typ disku neobsahuje vyrovnávací paměť a spoléhá pouze na interní RAM konzole. To je spolu s nutností mít nainstalovaný chladič navíc rovněž jedna z věcí, kterou Sony doporučuje při výběru disku hlídat. Ilustrační výtah dat přikládáme v tabulce níže, pro její plnou verzi můžete zavítat na web britského Eurogameru.

Zdroj: Digital Foundry

Závěr může mít pro řadu hráčů podobu důležité otázky – proč vlastně chce Sony tak výkonné (a drahé) SSD, když v základu dokáže posloužit i řádově výrazně pomalejší? Odpovědí je zřejmě krytí si zad a pojistka maximálního možného potenciálu, zejména do budoucna a pro tituly, které teprve budou klást na výkon konzole vysoké nároky. Testovaný Ratchet & Clank: Rift Apart je na kolísání rychlosti sice náchylný, pokusy ale ukázaly, že mezi pomalejším a rychlejším diskem minimálně prozatím není citelný rozdíl. Podrobněji vás o tom ale budeme ještě informovat, neboť se sami na testování různých disků v konzoli chystáme, pokud byste ale chtěli nakupovat již nyní, můžeme připomenout doporučení architekta konzole Marka Cernyho, který sáhl po vyšší řadě disku od Western Digital.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Další články
Nahoru