V roce 2020 legendární designér Michel Ancel opustil po 30 letech herní průmysl, během nichž vytvořil hry jako Rayman nebo Beyond Good & Evil a v Ubisoftu pracoval i na mnoha dalších. Dnes vysvětluje, že důvodem bylo vyhoření v roce 2019, v té době byl nicméně Ancel kritizován za toxické chování k zaměstnancům. Po svém odchodu za sebou zanechal i dva rozpracované projekty, o které jsme se neměli obávat, ale dnes už víme, že obavy byly namístě. Beyond Good & Evil 2 stále nevyšlo a nevíme, co s ním je, zatímco někdejší exkluzivita Wild od nezávislého studia Wild Sheep už není v aktivním vývoji, jak bylo letos v létě od potvrzeno přímo ze strany vývojářů.
Francouzský magazín Superpouvoir se rozhodl Ancela čtyři roky po jeho stažení se do ústraní vyzpovídat, přičemž řeč nebyla jen o jeho nové vášni v podobě ekologie a přírody celkově, ale také o tom, co se vlastně Beyond Good & Evil 2 a Wild stalo. A je to rozhodně zajímavé čtení.
Když byl Ancel dotázán na osud Beyond Good & Evil 2 a názor na vývojový proces včetně skutečnosti, že titul dodnes nevyšel, uvedl, že u tohoto projektu docházelo k mnoha problémům a konfliktům mezi manažery. Zmínil vášeň jako důležitou energii, která ovšem může zároveň vést k podobným sporům. Podle něj chtěl art director neustále dokola něco předělávat, game director zase usiloval o generované dungeony, zatímco Ancel sám chtěl vesmírné dobrodružství, tudíž se nedokázali dohodnout, načež se game director vydal ještě jinými směry. Došlo tak na situaci, kdy si tým nebyl jistý, kdo je skutečně ve vedení projektu a kdo rozhoduje, přičemž na řešení ze strany producenta podle Ancela nedošlo. Naopak se do toho musel zapojit sám Yves Guillemot, jenž se pokusil v Ubisoft Montpellier obnovit pořádek, ale to prý nestačilo, jelikož se nic nezměnilo na tvrdohlavosti game directora.
„Když jsem si v Libé [francouzský deník Libération] přečetl, že jsem to byl já, kdo vedl hru a žádal o změny, myslel jsem, že se zalknu. Beyond Good & Evil 2 je jediná hra, u níž jsem snad nikdy nezpochybnil žádné rozhodnutí. S případnými odpůrci budu rád diskutovat,“ odpověděl Ancel. K tomu dodal, že věří, že tito „konfliktní manažeři“ už byli propuštěni, proto mohl projekt najít rovnováhu. „Je obrovský rozdíl mezi vývojem Beyond Good & Evil 2, které vyžaduje nové technologie, a projektem se známou technologií a hratelností. Myslím, že složitost takového projektu byla dlouho nad síly mnoha lidí v Ubisoftu… a také v tisku, který neváhal dělat zkratkovité závěry, aby prodal noviny v době pařížských afér,“ dodal Ancel. Podle něj v tomto projektu nebyl žádný hlavní a velký padouch, ale celá řada dílčích problémů, které nebyly vyřešeny, přičemž se týkaly i jeho. „Mám svůj díl odpovědnosti a měl jsem projekt lépe hájit, být více aktivní a smířlivější vůči zaměstnancům,“ přiznal.
Osud projektu Wild je podle Ancela velice nešťastný. Hra byla oznámena v roce 2014 a v průběhu let, respektive až do roku 2020, jsme z ní čas od času něco viděli, postupně se pak předpokládalo, že by se z exkluzivity pro PlayStation 4 mohla stát exkluzivita pro PlayStation 5. Podle Ancela měli ve Wild Sheep Studio v roce 2018 pěknou hratelnou verzi, vývoj ovšem zpomalil právě upgrade na novou generaci konzole. V Sony mezitím došlo ke změnám ve vedení, vývoj byl pozastaven, načež se Ubisoft nabídl, že jej převezme, krátce nato se ovšem znovu ozvala Sony a chtěla jej zpět, dokonce s nabídkou zdvojnásobení rozpočtu. Jednání s Ubisoftem už ovšem byla tou dobou v pokročilé fázi, a proto studio nabídku Sony odmítlo. „Jaká škoda!“ posteskl si Ancel.
V tu dobu už totiž vyhořel a hra se dostala do rukou pařížského Ubisoftu, kde vládl chaos. On už tam nebyl a dle svých vlastních slov nemohl hru nijak bránit, zatímco ji tamní vývojáři „drtili“ a žádali nejrůznější změny, aniž by ji vůbec hráli. „Byl to skutečný skandál,“ dodal Ancel. Po dvou letech měl být nakonec projekt opuštěn s tím, že už neodpovídá původnímu námětu. Tou dobou se navíc řešila aféra viceprezidenta Ubisoftu Tommyho Françoise, který byl obviněn z obtěžování a měl zde Wild též na starost. Ancel souhlasí s tím, že je Wild dalším prokletým projektem, přičemž označil rok 2018 za začátek konce, ačkoli Wild i Beyond Good & Evil 2 byly předtím více než slibné. K tomu dodal, že se rád podělí o hratelné demo Wild z toho roku.
Na další otázky odpověděl, že hry už téměř nehraje, jelikož svůj čas věnuje ekologickým projektům. Rovněž vzdal hold creative directorovi Émile Morelovi, jenž zemřel v roce 2023. Morel byl podle Ancela velice zapálený do projektu a po jeho vyhoření hodně trpěl, přesto u Beyond Good & Evil 2 setrval a snažil se z tamní tvůrčí práce vytěžit maximum. Na závěr dodal, že jeho ekologické dobrodružství teprve začíná a možná by jej jednou rád spojit i se hrami. „Kdo ví?“ zakončil poslední odpověď v rozhovoru Ancel.
Stejnou otázku bychom si každopádně mohli pokládat i my ohledně Beyond Good & Evil 2…
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
„docházelo mnoha problémům“ (k), „tým nebyl jitý“ (jistý), „ve vedení projekt“ (projektu) atd.