Jednou z velmi oblíbených funkcí grafických karet společnosti Nvidia řady RTX je technologie Deep learning super sampling alias DLSS. Grafická karta umí za pomoci neuronové sítě uložené v ovladači odhadnout, jak by mohl v danou chvíli zpracovávaný obraz vypadat ve vyšším rozlišení a nabídne jej hráči na výstupu, aniž by byl v tomto rozlišení přímo renderován. Ačkoliv výsledky nejsou vždy stoprocentní, hráčům se tím otevírá možnost, jak si zahrát například ve 4K, aniž by měli k dispozici hardware, který by byl při zachování uspokojivé frekvence snímků toto rozlišení schopný nabídnout. O něco podobného se pak samozřejmě snaží také AMD, která chce svým zákazníkům nabídnout stejný komfort a chystá technologii nazvanou přímočaře Super Resolution. Otevřeně o ní zatím příliš nemluví, k dispozici je ale nově zaregistrovaný patent, který přichází se základním popisem a hlavně informací, že by podpora Super Resolution – na rozdíl od DLSS – nemusela být přímo vyžadována u jednotlivých titulů a fungovala univerzálně.
AMD ve svém patentu uvádí, že běžně používané metody navyšování rozlišení nejsou tak skvělé, jak si možná hráči myslí. Výsledkem je prý velmi rozmazaný či poškozený obraz, čímž vzniká prostor pro technologii, která problematiku zvládne vyřešit lépe. AMD tedy slibuje, že poskytne řešení a metody pro efektivnější zvýšení rozlišení a zlepší celkovou věrnost obrazu. Dosáhnout toho chce plným využitím metod lineárního i nelineárního upsamplingu, o který se postará neuronová síť s umělou inteligencí nazvaná GSR. Určitá změna oproti DLSS má nastat při převzorkovávání jednotlivých pixelů, nikoliv celého obrazu, resp. snímků, čímž má být dosaženo věrnějšího obrazu s menším množstvím deformací a artefaktů.
Ačkoliv je vyjádření možná trochu kostrbaté, AMD se snaží jednoduše říci, že na vstupu nechá umělou inteligenci řešit problém několika různými způsoby.
„Konvenční technicky super rozlišení zahrnují neuronové sítě, které zvětšují rozlišení obrazu za použití lineárních funkcí. Ty však nedokážou využít výhod jiných typů informací (například právě nelineárních), takže výsledkem je rozmazaný a poškozený obraz. Navíc jsou konvenční neuronové sítě velmi obecné a trénují se bez dostatečné znalosti bezprostředního stavu [hry],“ uvádí patent. Ačkoliv je vyjádření možná trochu kostrbaté, AMD se snaží jednoduše říci, že na vstupu nechá umělou inteligenci řešit problém několika různými způsoby a nabídne propracovanější výsledek, který bude brát v potaz aspekty původního obrazu, takže nebude docházet ke ztrátě barev a informací o detailech.
Jak už navíc zaznělo v úvodu, rozlišení by mohlo být zvyšováno univerzálně, aniž by vývojáři museli jít technologii naproti. Týkat se navíc nemusí pouze grafických karet Radeon, ale jakýchkoliv čipů AMD použitých v jiných zařízeních. Ze hry tak nejsou mobilní telefony nebo televize, i když je předčasné mluvit o konkrétních typech nebo způsobech fungování. Proklamace z patentu musíme chápat spíše jako snahu nepřipravit se o žádnou z potenciálních možností a učinit patent co nejobecnější, takže i nadále očekáváme zapojení zejména v souvislosti s grafickými kartami. Zajímavé také je, že patent byl připraven a jeho přihláška podána už v listopadu 2019, ke zveřejnění ale došlo včera, což by mohlo odpovídat i spekulacím o uvedení ještě v průběhu letošního roku.