Nemá smysl si nic namlouvat. Byli jsme zklamaní. Většina hráčů doufala v oznámení pokračování survival hororu Alien: Isolation a namísto něj dostanou 24. ledna mobilní hru v ceně 5 dolarů. A ačkoli FoxNet pracuje na dalších hrách podle Vetřelce, Isolation 2 mezi nimi není. S Blackoutem tak původní hru pojí jen Amanda Ripley coby hlavní hrdinka. Pokračování hororu od Creative Assembly majitel značky ani neplánuje, potvrdil pro magazín Variety vydavatel ústy viceprezidenta TQ Jeffersona. To ale podle něj neznamená, že Fox zanevřel na velké hry. “Existuje spousta příběhů, které v rámci ságy můžeme vyprávět,” prohlásil ve zjevné narážce na projekt on-line akce, na níž pracuje tým Cold Iron Studios.
Jefferson si rovněž povšiml, že fanoušci dávali Blackout do souvislosti s nedávným obdobným zklamáním, které vyvolalo oznámení mobilního Diabla od Blizzardu namísto plnohodnotné velké hry nebo alespoň rozšíření. Podotkl ovšem, že podle něj nejde o stejný případ, protože Blackout je prémiovou placenou hrou, která hráči nevysává další drobné z peněženky formou mikrotransakcí. V českém App Storu se bude novinka prodávat za 129 korun, což je navíc cenovka velmi sympatická, pokud by nás hra nakonec měla svou kvalitou příjemně překvapit.
Alien: Blackout je mobilní hra pro lidi, kteří nesnáší mobilní hry.
A právě v tomto duchu se nesou některé první ohlasy zahraničních médií, jejichž zástupci už měli možnost si titul vyzkoušet. Překvapení fanoušci byli s prvním hodnocením hry rychle vyřízení. Blackout označili za klon Five Nights at Freddy’s a nelze se jejich prvotnímu rozčarování tak moc divit. Hry jsou prostě zábava plná emocích v tom nejlepším i nehorším slova smyslu. Jenže i když ani Fox nepovažuje Blackout za pokračování Isolation, snaha zachránit před vetřelcem posádku poškozené stanice, která patří korporaci Weyland-Yutani, by přesto nemusela být propadákem naznačují první dojmy.
Kupříkladu magazín Geek.com píše, že Alien: Blackout je mobilní hra pro lidi, kteří nesnáší mobilní hry. I jeho autor byl skeptický, když si titul měl vyzkoušet, ale novinka prý není typickou mobilní hrou. Autoři prý zůstali věrní sci-fi hororovým kořenům originálu a navíc dokázali, že podobný počin se obejde bez mikrotransakcí. Hráč v kůži Amandy pomáhá přežít zbylé posádce, jejíž členy naviguje a udílím jim příslušné pokyny ve snaze udržet je z dosahu vetřelce. Interface počítačového terminálu přitom údajně vypadá přesně jako ve filmech. S pomocí kamer a senzorů navigujete kolegy a zároveň se snažíte neztratit přehled o tom, kde se nachází smrtící monstrum.
Ovládáte dveře a další lodní systémy, zatímco vaše energetické zásoby se tenčí a vy musíte dobře přemýšlet, jaké zařízení zprovoznit a jaké nechat ladem. Povedlo se údajně i ozvučení, které je rovněž velmi důležité. Pokud vydáváním příkazů dělá Amanada příliš velký hluk, vetřelec ji objeví. Stejně tak ale můžete vy poslouchat vašeho obávaného protivníka, nebo ho zvukem odlákat. Rovněž na pohled má hra vypadat lépe než typický mobilní titul. Grafika je prý na poměry platformy fenomenální a někdo by ji klidně mohl zaměnit za velký titul. Tony Polanco v dojmech pro Geek.com dokonce píše, že Blackout je zdaleka nejhezčí mobilní hra, jakou kdy viděl. Není to prý hra, jakou si představoval. Blackout údajně věrně zachycuje napětí série a vyhýbá se typickým negativům mobilních her.
Magazín Shacknews ve svých dojmech připouští, že se hra podobná titulům jako Five Nights at Freddy’s nebo Night Trap, ale přichází s vlastními nápady. Autor oceňuje například nevyzpytatelné chování vetřelce, který pokaždé jedná jinak, a žádné dvě hry tak nejsou stejné. Slibně zní i větvení příběhu a odlišné závěry v závislosti na tom, kdo přežije z posádky a kdo zemře.
Platforma neurčuje kvalitu hry.
VentureBeat píše, že nemáme automaticky předpokládat, že Blackout je špatnou hrou, protože je mobilní. Stephen Kleckner byl prý přesvědčený, že jej nečeká nic velkého. Ale autoři mu tímto způsobem připomněli, že platforma neurčuje kvalitu hry. Nemáme podle něj soudit, dokud si titul sami nevyzkoušíme. Blackout je prý zatraceně chytrá hra. Kdo moc spěchá, vběhne do maléru. Kdo na druhou stranu příliš váhá, narazí na časový limit. Hratelné demo podle magazínu VentureBeat nebylo nakonec tím, čeho se autor obával, že bude. Je to údajně poctivá samostatná hra s vetřelcem, která jednoduše vychází na mobily.
V preview GameRevolution se píše, že Blackout není Isolation 2, ale je to slušná hra. Je to prý malý, ale promyšlený experiment, který dobře počítá s přednostmi i omezeními dané platformy. Dotykové ovládání je přirozené pro práci s virtuálními terminály a z tohoto rozhraní titul těží. Producenta hry Joshe Austina ostatně napadl tento způsob hraní a ovládání, když sledoval film Vetřelec: Covenant, kde na konci android pomáhá na dálku podobným způsobem lidské posádce. Hned si prý říkal, že by z toho mohla být zábavná hra pro mobily. Blackout podle autora textu nemusí dosáhnout svého plného potenciálu, má ale dobré základy. GameRevolution se jen obává o délku hry a to, jak moc se na ploše sedmi úrovní dokáže rozvinout. Hra je podle vývojářů záměrně obtížná, i když to může znamenat, že ji někdo vzdá. Koresponduje to s filmy a tím, že proti vám stojí nepředvídatelné monstrum a vy jste víceméně bezbranní. Autoři chtěli podle svých slov zachytit atmosféru prvního filmu, v němž posádka vzdoruje tvorovi, jehož nemá jak zlikvidovat.
Alien: Blackout je logicky situován mezi události prvního a druhého filmu. Nenavazuje ale přímo na hru Alien: Isolation, jejíž konec tak zůstává nadále nejasný. Novinka se však neodehrává ani před Isolation, takže na poněkud mlhavé časové lince má být příběh Blackoutu situován až někdy později po Isolation. Příběh Isolation by měl naopak uzavřít loni v září oznámený čtyřdílný komiks Aliens: Resistance, jehož první číslo vyjde už 23. ledna.
Vetřelec je tu znovu tím dokonalým organismem, který zabíjí na potkání a když jednou svou oběť najde, obvykle mu neunikne. Což si chválí i GameRevolution při vzpomínce na to, jak Colonial Marines degradovali vetřelce na tupá stvoření bezhlavě nabíhající před vaši hlaveň. Preview oceňuje také koncept umírání, kdy lze úroveň dokončit třeba jen s jednou živou postavou a smrt někoho z posádky automaticky neznamená game over. I když postavy nejsou bůhvíjak zajímavé, můžete se alespoň pokusit jich při dalším pokusu zachránit co nejvíc. Podle dojmů je velmi snadné Blackout zavrhnout, protože je to mobilní hra, která byla oznámena ve chvíli, kdy se všichni těšili na Isolation 2 nebo jiný velký titul. Ve skutečnosti ale má jít o chytré využití licence, které je dobře uzpůsobené cílové platformě a svou estetikou věrné značce a kořenům ságy. Může nás trochu zklamat, když se budeme dívat na to, čím Blackout není. Když ale vezmeme v úvahu, čím doopravdy je, ukáže se, že je prý hodný naší pozornosti.
A v podobném duchu se nesou i dojmy IGN s podtitulem “Nepanikařte, je to zábava”. Blackout je mobilní hra, ale nemělo by to být použité proti ní, naznačuje preview. I tady připouští podobnost s Five Nights at Freddy’s, ale hra prý nabízí víc včetně péče o NPC. Znovu se tu slibuje, že xenomorf nikdy neudělá stejnou věc dvakrát a z ukázky se údajně zdá, že Blackout by mohl být opravdu dobrou hrou. Opět přitom stejně jako ostatní články oceňuje text skutečnost, že za hru zaplatíme konečnou částku a nebude obsahovat žádnou formu mikrotransakcí.
Hra by se mohla dočkat portu pro Switch.
Jestliže se nakonec ze hry skutečně vyklube příjemné překvapení, možná by byla škoda, aby zůstala jen na mobilech a tabletech. Magazín DualShockers měl rovněž možnost mluvit s TQ Jeffersonem a zeptal se ho, zda jsou autoři ochotní uvažovat o portu pro konzole, například na Nintendo Switch, které nepostrádá dotykové ovládání. A odpověď byla kladná. Řada původně mobilních titulů už se probojovala i na konzole a PC. A pokud by prý měl Jefferson o konverzi uvažovat, Switch by byl na prvním místě.
Alien: Blackout vyjde 24. ledna na iOS a Androidu.