Krátce po uvedení PlayStationu 5 Pro se začaly ve větší míře objevovat updaty pro již dostupné hry, které měly za cíl umožnit plného využíti výkonu nového modelu konzole a přinést hráčům další grafické režimy. Ne u všech titulů se ale snahy vývojářů střetly s očekáváním, když hned několik větších her vypadalo na PS5 Pro paradoxně hůře než na základním modelu PS5. Šlo například o Silent Hill 2 nebo Star Wars Jedi: Survivor, o nichž se mluvilo v první vlně, her ale nakonec bylo víc a jednotliví vývojáři se snažili prostřednictvím updatů vše opravit tak, aby hraní na PS5 Pro skutečně přinášelo vyšší kvalitu. U titulů jako Alan Wake 2 nebo Avatar: Frontiers of Pandora, se ale nakonec autoři uchýlili k trochu nečekanému kroku a jednu z největších proklamovaných předností PS5 Pro – systém pro upscale obrazu PSSR – je v nich možné potlačit. Tím sice hraní na PS5 Pro nepozbývá smysl zcela, ale jde o částečné omezení a hlavně důkaz, že ne všechno kolem PSSR je v tuto chvíli zcela odladěno.
🛠️ Alan Wake 2 has received an update for all platforms.
This update contains improvements and additions for the PlayStation 5 Pro version of the game, including an added option to toggle PSSR on and off.
Full update notes: https://t.co/Lzd98AixvR pic.twitter.com/qihRTGpVEm
— Alan Wake 2 (@alanwake) December 16, 2024
Pokud bychom měli vzít oba konkrétní případy popořadě, začít můžeme s čerstvějším updatem pro hru Alan Wake 2. Vývojáři z Remedy jej vydali včera, týká se všech cílových platforem, ale právě na PS5 Pro došlo k úpravě grafických režimů i zmíněného zapojení PSSR. V první řadě se ve hře objevuje nový režim Balanced, který je však dostupný pouze těm hráčům, kteří disponují televizí či monitorem s obnovovací frekvencí 120 Hz. Pak dojde ke zkombinování prvků z režimu kvality včetně raytracingu s rozlišením z režimu výkonu a hra by měla běžet ve 40 fps.
Dále vývojáři uvádí, že mírně upravili grafické nastavení pro režim výkonu, aby bylo dosaženo konzistentní frekvence snímků a v režimu kvality pro změnu upravili raytracing, aby byl výsledkem čistší obraz. Pak přichází ono potvrzení, že na PS5 Pro mohou hráči podle svého uvážení vypnout, či zapnout PSSR s tím, že po vypnutí bude hra využívat dosavadní formu upscalování obrazu. Remedy ale bohužel neuvádí, jaký dopad to bude mít na výkon, pokud budeme i nadále počítat s tím, že PSSR je na míru ušité právě pro PS5 Pro a mělo by tudíž fungovat efektivněji než upscalery využívané vývojáři či jednotlivými enginy.
Druhým případem je Avatar: Frontiers of Pandora, který byl minimálně v prostoru velkých AAA her prvním, který nabídnul vypnutí PSSR. Stalo se tak už před týdnem, když vývojáři vydali hotfix, který měl reagovat na přetrvávající problémy s obrazem na PS5 Pro. Vývojáři vydali 10. prosince oznámení, ve kterém potvrzují, že po vypnutí PSSR bude hra přirozeně využívat vlastní upscaler jako na základním modelu PS5 s tím, že hráči budou moci využít základní režimy výkonu pro 60 fps a kvality pro 30 fps s větším množstvím grafických detailů. Ubisoft se rovněž zavázal, že se bude snažit i nadále zlepšit kvalitu speciálního režimu pro PS5 Pro, tedy vyšší grafické nastavení a 60 fps, ale žádné bližší informace ani před týdnem, ani teď pro hráče nemá.
We have a message for you about our recent Playstation 5 Pro update. pic.twitter.com/atFxf2gWxJ
— Avatar: Frontiers of Pandora (@AvatarFrontiers) December 10, 2024
Samozřejmě je na místě uvést, že využití PSSR či dalších funkcí PS5 Pro, jde primárně za vývojáři, ovšem s přihlédnutím k tomu, že se případů objevilo více, leží část problému nepochybně i na vlastním řešení od Sony. Může jít rovněž jen o dočasnou záležitost, než si technologie sedne a vývojáři ji budou moci plně využít, stále ale platí, že uvedení mezigeneračního modelu konzole znepřehlednilo celou situaci kolem obrazových či grafických režimů a určitá výhoda konzolí v porovnání s PC se tím vytrácí.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Otázka je len v tom, či sú na vine viac neschopní vývojári alebo sú neschopáci v Sony. Pretože napríklad problém s PSSR opravili v Silent Hill 2 Remake behom týždňa.