Společnost Sony poprvé zareagovala na nabídku Microsoftu získat Activision Blizzard za rekordní sumu necelých 70 miliard dolarů. Ačkoliv se o dopadu rodící se akvizice na herní portfolio PlayStationu začalo mluvit bezprostředně po úterním oznámení, na stanovisko Sony jsme čekali necelé dva dny. Není nikterak obsáhlé, ani zásadní a v podstatě jen zmiňuje to, co bylo možné předpokládat například i s odvoláním na situaci, která panovala po akvizici ZeniMaxu. „Očekáváme, že Microsoft dodrží smluvní dohody a bude i nadále zajišťovat multiplatformová vydání her od Activisionu,“ zní dnešní vyjádření mluvčího Sony pro Wall Street Journal.
Sony expects Activision games to remain available on PlayStation consoles, even after the publisher’s proposed sale to Microsoft is completed https://t.co/ZiiVZKJMHk
— Bloomberg (@business) January 20, 2022
Že jde o vyjádření, se kterým si Microsoft nemusí lámat hlavu, je jasné při vzpomínce na situaci kolem her Deathloop nebo Ghostwire Tokyo. Ačkoliv zmiňované tituly vychází pod hlavičkou Bethesdy, která nyní náleží Microsoftu, ještě před akvizicí byly sepsány smlouvy o exkluzivním vydání na PlayStationu a Microsoft je přirozeně ctí. To stejné nastane i v případě všech podobných dohod v souvislosti s Activisionem, ačkoliv se zde nebavíme o konkrétních hrách, ale zpravidla jen o exkluzivních částech obsahu, zejména pak ve spojitosti se sérií Call of Duty. Už dopředu ale nebylo nikterak pravděpodobné, že by nechtěl Microsoft smlouvy dodržet a jediné, co bude dělat, je trpělivé vyčkávání, až kontrakty vyprší. Pak si s hrami – za předpokladu, že bude akvizice úspěšně uzavřena – může dělat doslova, co chce, ale ani na tomto místě nepochybně nepůjde bezhlavě proti komunitám hráčů.
Každému hráči musí být zřejmé, že u velkých značek typu Call of Duty, Diablo nebo Overwatch bude muset Microsoft postupovat velmi obezřetně a není pravděpodobné, že by se právě tyto tituly měly uzamknout v budoucnu pouze na Xboxu.
„Hráčům, kteří hrají hry od Activisionu na konzolích od Sony, chci pouze vzkázat, že není naším záměrem odvádět komunity od této platformy,“ řekl ostatně Phil Spencer, když akvizici komentoval. A každému hráči musí být zřejmé, že u velkých značek typu Call of Duty, Diablo nebo Overwatch bude muset Microsoft postupovat velmi obezřetně a není pravděpodobné, že by se právě tyto tituly měly uzamknout v budoucnu pouze na Xboxu. Jak navíc poznamenali analytici, které oslovil magazín Games Industry, exkluzivita u tak exponovaných značek by mohla být překážkou pro regulační úřady, které by následně nemusely akvizici posvětit a nedošlo by na ni, což si Microsoft přirozeně uvědomuje a postupuje ve vlastním zájmu, nikoliv proti němu.
Podobně očekávané vyjádření, které učinila Sony, pak vydali také zástupci Activisionu v oficiálních dokumentech pro stávající zaměstnance. V sekci improvizovaných otázek a odpovědí potvrzují, že všechny existující dohody budou splněny a společnost nebude žádným způsobem zasahovat do distribuce již existujících titulů. Ty proto zůstanou na všech platformách, na kterých jsou momentálně dostupné, a pokud se bude něco měnit, pak se to bude týkat až budoucích iterací těchto her či nových titulů. Budoucnost by ale na druhou stranu mohla být z tohoto pohledu zajímavá a rozhodně není vyloučeno, že budou vznikat exkluzivní tituly, případně že dojde na vyčlenění exkluzivního obsahu jen pro hráče na Xboxu a Windows. Není totiž příliš pravděpodobné, že Microsoft učiní 70miliardovou transakci jen proto, aby využil situace kolem Activisionu a mohl vystupovat jako ten, kdo přináší tolik potřebnou změnu. Rekordní investici bude chtít zpět, a to ne jen v prostoru PR či obsahové nabídky Game Passu, ale také prostřednictvím příjmů z prodeje.