Ready or Not je podle svého popisu na Steamu intenzivní taktická first person střílečk, která znázorňuje práci jednotek SWAT vyrážejících řešit nepřátelské a konfliktní situace. Jako takovou ji fanoušci vnímají coby svého druhu nástupce legendární série Police Quest, jmenovitě pak SWAT 4 od vývojářů z Irrational Games a bez ohledu na to, že je Ready or Not zatím od 17. prosince letošního roku dostupné jen v programu předběžného přístupu, má na Steamu extrémně kladné hodnocení. Přesto se nad titulem v uplynulých dnech stáhnula mračna, když lidé z Void Interactive potvrdili, že se rozhodli rozvázat smlouvu s dosavadním vydavatelem, slavnou společností Team 17. Důvody nebyly veřejně komunikovány, fanoušci ale měli za to, že nečekaný rozchod způsobilo nešťastné vyjádření jednoho z vývojářů na Redditu, který odpovídal na dotaz ohledně možného zahrnutí mise se střelbou na americké škole. „Tak to teda věřte, že tam [tahle mise] bude,“ napsal jeden ze zaměstnanců a dle očekávání v klidné době Vánoc rozvířil poměrně vášnivou debatu.
VOID Interactive and Team17 have mutually agreed that Team17 will no longer publish Ready or Not. We are confident that this is the right path for the future of Ready or Not, and we thank Team17 for their partnership and wish them great success with their spectrum of games!
— VOID Interactive (@VOIDInteractive) December 20, 2021
Příspěvek byste už dnes na Redditu nenašli – dochoval se však díky internetovému archivu a bez kontextu rozhodně nepůsobí citlivě. Netrvalo proto příliš dlouho, než se na vývojáře snesla kritika a právě ukončení spolupráce se společností Team 17 se nabízela jako možný důsledek. „Společnosti Void Interactive a Team 17 se vzájemně dohodly, že Team 17 už nebude nadále vydavatelem Ready or Not. Věříme, že jde o tu nejlepší volbu pro budoucnost Ready or Not a děkujeme Teamu 17 za jejich partnerství a přejeme jim úspěch s celým spektrem jejich her,“ napsali vývojáři na Twitter. Až ve svém prohlášení pro magazín PC Gamer ale vyvrátili naznačené domněnky a potvrdili, že nečekané ukončení partnerství nezpůsobil trvajícím zájem mít ve hře kontroverzní misi.
V souvislosti se svým přáním nicméně zveřejnili ještě delší vzkaz komunitě hráčů i lidem, kteří se chytili kontroverzního tématu a snaží se vysvětlit svůj postoj. V první řadě je nutné ještě jednou připomenout, že Ready or Not je skvěle hodnocenou hrou a to, co hráčům lidé z Void Interactive slíbili, jim prostřednictvím svého titulu doručili. Samozřejmě s ohledem na to, že je hra teprve v early accessu a chybí ji podstatná část obsahu. Velmi důležitý je důraz na autentičnost a taktiku, tedy veličiny, které neslouží k předkládání triviálních zkratek a snahy zjednodušit zásah policejní jednotky SWAT tak, aby připomínal akční filmy. Naopak, vývojáři opakovaně uváděli, že vzdávají hold všem mužům a ženám ze speciálních jednotek, stejně jako lidem, kteří byli vystaveni nepříjemným situacím, ať už z pohledu přímých účastníků vyhrocených situací, nebo nepřímých, kteří se museli například vyrovnat se ztrátou někoho blízkého. A to stejné má pochopitelně platit také o misi, která se má odehrát na střední škole.
— VOID Interactive (@VOIDInteractive) December 24, 2021
„Neexistuje žádný jednoduchý způsob, jak o této záležitosti mluvit a nevyvolat při tom emoce jedné, či druhé strany,“ říkají vývojáři na úvod svého vzkazu. Dále lidé z Void Interactive připomínají, že mají jasný závazek dodávat kvalitní a poutavý obsah, kterému se ostatní vývojáři mohou vyhýbat právě kvůli kulturním konvencím či normám. Vzápětí ale dodávají, že Ready or Not nemá v žádném případě glorifikovat zbabělé kriminální činy a namísto toho vzdát čest práci obětavých strážců zákona po celém světě. „V naší hře se snažím prosazovat takovou míru autenticity a realismu, která s sebou přináší i obtížná témata. Chápeme, že to vyžaduje určitou odpovědnost vůči fanouškům a komunitě, ale také těm, kteří byli zasaženi traumetickými událostmi, na něž policejní složky svými zásahy reagují,“ vysvětlují vývojáři a ujišťují, že ke každé části obsahu přistupuji s patřičným respektem. „Mise ve škole není jen součástí příběhu Ready or Not, je to součástí příběhů tisíců lidí po celém světě. Je to příběh těch, kteří zemřeli příliš brzy rukou šíleného střelce, příběh rodiny a přátel čekajících na telefonát, který možná nikdy nepřijde, příběh prvních zasahujících, kteří dělají vše, co mohou, i když to nemusí stačit,“ vymezují autoři Ready or Not a dávají jasně najevo, že neprahnou po žádné senzaci.
Zda to reputaci hry poškodí, či nikoliv, musí ukázat až čas, faktem ovšem je, že pod citovaným příspěvkem na Twitteru se objevují ve větší míře slova podpory a pochopení, v nichž diskutující děkuji vývojářům za jejich přístup a poukazují zejména na to, že jiná média – jako knihy či filmy – takto závažná témata rovněž zpracovávají. Férově ale musíme doplnit, že právě videohry upřednostňují interaktivitu a právě kvůli tomu mohou být v takových situacích považovány za kontroverzní či zbytečné. Pravděpodobně to ale nebude případ Ready or Not.