V programu letošních Game Awards nechyběla hra Forspoken od vývojářů z Luminous Productions. Ambiciózní projekt se dočkal nové ukázky, na jejímž konci došlo také k odhalení data vydání. Technologicky velmi lákavé dobrodružství mladé newyorčanky Frey, která se z neznámých důvodů ocitne ve fantasy světě Athia, bude k dostání od 24. května 2022, což muselo v řadách fanoušků vyvolat značné potěšení. Trvalo však jen krátce, protože spuštění předobjednávek odhalilo, že vydavatelé ze Square Enix budou jako první na poli AAA her zkoušet hráčům prodat své hry za vyšší cenovku, odpovídající některým titulům pro nové konzole. Bez delšího napínání, Forspoken je k dispozici v základní verzi za 80 eur, což je 30procentní nárůst oproti obvyklé 60eurové cenovce.
Informace se mezi hráči začala šířit v podstatě už v průběhu Game Awards – ostatně, i někteří z vás na ni reagovali v chatu našeho přenosu – a reakce nejsou podle očekávání ani trochu pozitivní. Square Enix totiž může s ohledem na své postavení a šíři portfolia legitimizovat podobný přístup i pro ostatní vydavatele a postarat se o zboření letitého dogmatu. Zdražením PC verzí her navíc dojde k vyrovnání cenovky některých titulů určených pro nové konzole, což patrně posílí rozhodnutí vydavatelů a je velmi reálnou možností, že za několik měsíců už půjde o nový standard. Jen pro pořádek doplňujeme, že Forspoken alespoň z pohledu Square Enix není výjimkou – také základní verze vylepšeného remaku Final Fantasy VII s podtitulem Intergrade bude na PC k dispozici za 80 eur a adekvátním způsobem jsou pak pochopitelně zdraženy i bohatší edice. Jen namátkou, edici Digital Deluxe pro Forspoken můžete předobjednávat za 105 eur a hádáme, že podobně budou naceněny i další velké hry od Square Enix.
Nejčastějším argumentem pro ty, kdo o ceně rozhodují nebo se jich dotýká ve smyslu tržeb, je porovnávání s ostatními odvětvími zábavy.
Jaký bude postup ostatních vydavatelů, není v tuto chvíli zcela jasný. Pokud bychom se ale měli ohlédnout za situací na poli PlayStationu 5 a Xboxu Series, nebude zřejmě panovat, alespoň na začátku, jednohlasná shoda. Jako jeden z prvních začal možnost zdražení her předkládat bývalý prezident PlayStationu Shawn Layden. Už v polovině loňského roku mluvil o tom, že současný stav je neudržitelný a hru budou muset být do budoucna kratší, nebo dražší. Tuto tezi pak začal naplňovat vydavatel Take-Two Interactive, který zdražil next-gen verzi NBA 2K21 a krátce na to už přicházely podobné zprávy také od Sony, která se tímto směrem u her určených pro PS5 rovněž vydala. Nejčastějším argumentem pro ty, kdo o ceně rozhodují nebo se jich dotýká ve smyslu tržeb, je porovnávání s ostatními odvětvími zábavy. Lístky do kina, předplatné na Netflixu a spoustu dalších obvyklých položek svou cenou v průběhu let přirozeně stoupá, zatímco hry dlouhé roky stály obligátních 60 dolarů a odvozeniny v dalších měnách.
Z tohoto pohledu se nicméně přepočet nemusí zdát vždycky fér a stejné je to i u aktuálního případu Forspoken. Zatímco v USA došlo k 10dolarovému zdražení, hra je pohledem Evropy naceněná na 80 eur, což je po zpětném přepočtu dle aktuálního kurzu přesně o 20 dolarů víc. Také země s odlišnou ekonomickou silou nenabízí svým zákazníkům vždy zcela férovou nebo lépe řečeno odpovídající cenu a něco, co se mohlo zdát problémem konzolistů, se rázem dotýká všech. Obhajovat, nebo stát proti novému cenovému trendu, pak je velmi složité, protože se točíme v kruhu a jedno nemůže existovat bez druhého. Tedy zjednodušeně řečeno – pokud herní společnosti cítí, že náklady neúměrně stouply, je třeba produkt zdražit. Z druhé strany ale budou narážet na nevoli zákazníků, které v obvyklém případě zajímá jen co nejnižší cenovka. Snad i proto ale vydavatelé tlačí do popředí nejrůznější formy předplatného či streamovacích služeb a kdo ví, co všechno a do jaké míry zvyšující se rozpočty velkých AAA her povedou.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
https://vortex.cz/hry-na-playstation-5-od-sony-budou-stat-az-80-eur/#comment-7198
Navíc pohledem občana ČR a jeho průměrného platu, už to začíná být opravdu velké psycho a chápu, že něktreří už nebudou chtít vyhazovat tolik peněz…
Chápu, že ne každý musí mít tolik peněz, aby vůbec zdražení byl ochoten akceptovat, část lidí také prostě nemusí být ochotná vysokou cenu akceptovat z principu, že tolik peněz platit nechce a oboje jsou rozumné argumenty a vůbec by je nikdo neměl zpochybňovat. Osobně také u takového titulu očekávám, že vydavatel prostě oznámí datum vydání a už s ním nehne, což by mělo značit to, že ví co dělá a umí se ohodnotit cenově ale také umí dodržet svoji vizi o uvedení produktu na trh. Na druhou stranu je otázkou kolik her si člověk skutečně koupí za plnou cenu. Já to udělal za posledních 15 měsíců u dvou her a ani jednou nelituju (RE 8 a CP77). Ale to si každý musí uvážit sám.
Co však od takové hry po zdražení očekávám. Jednak očekávám stejnou cenu v USA a EU, pro rozdílné ceny není důvod zejména, když se budeme bavit o digitální distribuci. Osobně se podivuju, že princip dvojích cen USA/EU už dávno neřeší soudy v EU, protože tohle nemá opodstatnění a je to prostě podvod ještě jednou zdůrazňuju bavíme se o digitální distribuci a o identických produktech. Lze si třeba klást otázku, když hra bude obsahovat nějaké jazykové mutace navíc, zda je to důvod pro různé ceny a myslím, že po obchodní i právní stránce je odpověď ano. Očekávám také, že dostanu bezchybný produkt a ne takový, který sice bude jednou dokonalý ale až po hromadě patchů a taky neočekávám, že hra bude mít 20 DLC chci za ty peníze dostat plnou hru, do které v průběhu řekněme 2 let přijdou max 2-3 DLC. Očekávám také perfektní optimalizaci hry tedy ne to, že hra poběží suprově na nejnovějších strojích ale na počítačích starých 4 roky si ji zahrajete v grafické kvalitě 3x hroší. Očekávám, že hru půjde bez obtíží vrátit do 14 dní bez udání důvodu v duchu platnosti zákonů v EU o nákupu online a jak si to firmy zařídí, aby mi hru odebrali z knihovny je jejich věc. Prostě podle hesla něco za něco tedy navyšte ceny, ale nemějte na ně dvojí metr, dodejte hotovou a kvalitní věc a respektujte zákony v plném rozsahu a ne jen tam, kde se vám to hodí.
V neposlední řadě očekávám od recenzentů, že si na konci recenze položí otázku, zda hra za vyšší cenu opravdu stojí. Ano recenze nemá být ovlivněná cenou, ale je to stejné jako, když budete posuzovat kvalitu auta i tam se i odborné články zamýšlí nad tím, zda za cenu dostáváte odpovídající kvalitu. A se snahou navyšovat ceny AAA titulů je tento dotaz zcela legitimní. Ostatně u nezávislých a levnějších titulů se na to člověk dívá občas opačně a drobnější chybky je asi ochoten spíše přehlédnout aspoň já to tak tedy mám, protože vždy zvažuji poměr cena/kvalita a obsah.
Cili zjevne se SQE snazi naskocit na vlak k SONY a hojit se na EU trhu. Takze tipuju, ze v JAP se cena moc nepohnula, stekne jako v pripade SONY.
Ty nové hry mě však asi nic moc neříkají. Co jsem tak viděl ty hry z TGA, tak mě nezaujala ani jedna hra. Nejvíce mi utkvěly v paměti slečna Marvelová ve fantasy světě, zrzavá domorodkyně s matrix a super akrobatickými schopnostmi bojující proti příšerám z LEGA, japonská hororová šílenost jakoby skřížená s parodií na čínské filmy jako Velké nesnáze v Malé Číně, roboloutky kdesi v historické Francii, bombastická vybuchující cool gangsterka ve stylu Watch Dogs. Vlastně ani nevím, co si o tom mám myslet. Ty některé nové hry jsou snůšky takových bizarností, že to člověka až překvapuje. Jediné, co mě zaujalo, byl snad jen A Plague Tale. Těšil jsem se, že se tam třeba objeví Resident Evil, ale bohužel.
Taktiež by som rád čítal články a recenzie na hry kedy prakticky nieje čo vytknúť hre či technickú alebo vizuálnu stránku hry no pochybujem ,že sa to stane.
Streamovacie služby si myslím, že majú budúcnosť v tomto či už cielia na akúkoľvek skupinu.
Krize, inflace, česká kotlina a specifický trh . Chcete ještě víc ?
Dvě hry za poslední tři roky jsem opravdu chtěl – Death Stranding a Cyberpunk 2077 , u obou jsem nedostal to co jsem si představoval.
S nárůstem ceny se můj vkus nesníží , spíš naopak .Ovšem to poté povede k tomu že budu chtít hru jaké na světě není , takže tak či onak byti budou jen vývojáři .
PC nemělo našponované ceny záměrně .Však jen díky cenám se pirátská scéna stáhnula na vedlejší kolej .Ne proto že normální je neukradneš ale proto ,že to pomalu ztrácelo smysl .Inu a že dnes už máme základnu uvědomělých hráčů co budou cedit za své idoly krev ? Zkuste si na to vsadit ….;)
Nezbývá než hru nekupovat bez slevy pokud se z toho nevyklube nějaký GOTY masterpiece.
Je to nárůst o 33% 😉