Ještě před Red Dead Redemption, potažmo jeho druhým dílem tu byl Red Dead Revolver. Neprávem opomíjený úvodní díl trilogie, jehož cesta k hráčům byla pořádně trnitá. Připomeňte si společně s námi westernový titul z roku 2004 pro konzole PlayStation 2 a původní Xbox, bez nějž by dnes byla historie studia Rockstar Games o mnoho chudší.
Co je vůbec nejzajímavější, Red Dead Revolver původně vůbec nevznikal pod křídly Rockstaru. Vývojáři dnes patřící do týmu San Diego si tehdy říkali Angel Studios a na svém titulu z divokého západu začali pracovat pro japonský Capcom už v roce 2000. Ten sice hru o dva roky později také představil veřejnosti, ale nechybělo mnoho a budoucí série mohla skončit dalším zrušeným titulem. Tehdy se ještě vývojáři inspirovali arkádou Gun.Smoke z roku 1985 právě od Capcomu. Záhy se však začala nad projektem stahovat mračna. Naštěstí v listopadu 2002 se celého studia ujal Rockstar, respektive jeho mateřská společnost Take-Two Interactive a Revolver dokázal přežít i následný audit, který měl za cíl odhalit, které projekty jsou životaschopné a které bude lépe zastavit.
Spoluzakladatel Rockstar Games Dan Houser měl tehdy prohlásit, že tahle kovbojská hra vypadala velmi dobře navzdory tomu, že nebyla ještě ani v hratelném stavu. Tou dobou byl však Capcom nadále vydavatelem. Titulu se vzdal až v srpnu 2003 poté, co autoři stále nebyli schopní s vývojem pokročit. Znovu nicméně zasáhl Rockstar, získal veškerá potřebná práva na Red Dead Revolver a práce na hře tak mohly směle pokračovat.
I když se titul mohl pochlubit mnoha kvalitami, které jsou pro produkci Rockstaru typické, v mnoha směrech se jednalo o velice odlišnou hru, která se vymykala portfoliu firmy. Její odlišný původ zkrátka nebylo možné navzdory četným změnám zapřít. Red Dead Revolver měl fantastickou atmosféru, brilantní soundtrack a stylový dabing. Mohutně se přitom inspiroval spaghetti westerny, konkrétně filmy Clinta Eastwooda, které režíroval Sergio Leone. Hudební motivy zase záměrně připomínaly svým stylem produkci, pod kterou byl podepsán skladatel Ennio Morricone.
Na druhé straně Red Dead Revolver nenabízel velký otevřený svět ani sandboxovou hratelnost. Namísto toho autoři vsadili na typickou strukturu samostatných misí, mezi nimiž hráč sice dostal určitou svobodu, ale ve skutečnosti v kontrastu k obvyklé produkci Rockstaru jednotlivé lokace připomínaly spíše velice komorní filmové kulisy. Revolver je také zasazen nejhlouběji do minulosti z celé trilogie. Zatímco Red Dead Redemption hráče přenesl až do roku 1911 a jeho prequel Red Dead Redemption 2 nás vezme do roku 1899, Revolver se odehrává v osmdesátých letech 19. století.
Hlavním hrdinou byl Red Harlow, jehož jméno dodnes série nese. Tento lovec lidí a pistolník chce pomstít smrt svých rodičů. Na své cestě se však setká s dalšími postavami a i ty dostane hráč do rukou. Řada z nich se později objevila také v multiplayeru Red Dead Redemption.
Už tehdy pochopitelně nechyběly ve hře typické dostavníky, jízda na koni nebo uhánějící vlak. Samozřejmostí byly i pistolnické souboje nebo funkce Dead Eye umožňující zaměřit a následně zastřelit více protivníků naráz. Titul nabízel i jednoduchý krycí systém.
V podání Capcomu měla být akce mnohem arkádovější a bláznivější. Jedna z postav údajně měla dokonce létat. I ve finální verzi ale zůstaly některé nerealistické prvky. Jednotlivé postavy například mnohdy připomínají spíše karikatury se záměrně přehnanými rysy.
Red Dead Revolver byl díky svému lineárnímu pojetí i výrazně kratší hrou než jeho nástupce z roku 2010. Zatímco v Redemption jste mohli strávit desítky hodin, na Revolver vám stačilo méně než deset. Oba díly jsou si naopak podobné v tom, že jejich hlavní hrdinové, jakkoli mezi nimi neexistuje žádný příbuzenský vztah, mají zjizvenou tvář a jsou stejně oddaní svým rodinám. Debut naopak postrádá vedlejší aktivity nebo morální systém, který určuje pověst hrdiny.
Původní hra ale už tehdy obsahovala dokonce multiplayer až pro čtyři hráče na jedné konzoli. Typický pro ni byl i efekt filmového zrnění, kterým se znovu pokusila přiblížit klasikám stříbrného plátna.
Navzdory tomu, že recenze byly slušné, Revolver se nedočkal u kritiky tak vřelého přijetí, jak je u Rockstaru zvykem. A ani finančně se nemohl titul měřit s komerčně nejúspěšnějšími tituly studia. Už ve své době tak bylo jednou z hlavních předností hry westernové zasazení, na které v roce 2005 navázala kupříkladu konkurenční akce Gun od Neversoftu a Activisionu a později třeba série Call of Juarez od polského Techlandu.
V roce 2012 vyšla hra znovu, PS2 verze se dočkala digitální reedice na PS3. V roce 2016 pak vyšel Revolver i na PS4 navíc s trofejemi, které původně samozřejmě neobsahoval, vyšším rozlišením a dalšími drobnými vylepšeními. Právě tuto verzi jste mohli sledovat v tomto videu nejčastěji. Jednoduše proto, že vypadá nejlépe.
Bez hry Red Dead Revolver by nikdy nevznikl její duchovní nástupce a nebýt jeho, nevyhlíželi bychom dnes zase netrpělivě očekávaný druhý díl. Z dnešního pohledu je tak zdaleka největší zásluhou titulu, že vybudoval základy budoucí trilogie. Třeba se v Red Dead Redemption 2 opět dočkáme nějakých odkazů na Revolver.
A co vy, hráli jste tento spaghetti western? Anebo se spokojíte se sledováním záznamů? Napište nám, jak se vám hra líbí a podělte se případně i o svou vzpomínku na ni. A pokud jste zrovna odložili kolty na stůl a nemáte jiné plány, podívejte se na další videa na kanálu Vortex. Třeba na náš rozbor posledního traileru k Red Dead Redemption 2.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.