Skupina hackerů vystupujících pod označením fail0verflow v průběhu noci z neděle na pondělí oznámila, že učinila významné kroky k možnosti spuštění vlastního firmwaru na konzoli PlayStation 5. Cesta ke cracknutí konzole vede podle fail0verwlow přes root klíče, které se skupině podařilo získat a otevřít si tím možnost dešifrovat řídící software konzole a pomocí reverzního inženýrství vytvořit software vlastní. A ačkoliv by se mohli hackeři zaklínat, že to všechno činí ze sportu nebo v zájmu homebrew aplikací, podobné snahy lze vždycky zkondenzovat jen na dvě slova – hry zdarma. Alarmující pro Sony může být skutečnost, že fail0verflow se podepsali pod prolomení ochran konzole PlayStation 3 v roce 2010, a ačkoliv je nyní situace zase o trochu jiná, není zcela vyloučeno, že se to nemůže povést znovu.
Another one bites the dust 😎 pic.twitter.com/Y1ty93AvaE
— fail0verflow (@fail0verflow) November 8, 2021
První příspěvek z dnešní noci s obrázkem hex editoru zřejmě obyčejné uživatele konzolí nijak nevzrušil. Hackeři jej pouze označili krátkým zvoláním – Another one bites the dust – kterým zrovna nechtěli vzdát čest kapele Queen, ale upozornit, že se další konzole válí v prachu u cesty. Navazující příspěvek už ale byl pochopitelnější a hackeři vysvětlili, že se jim podařilo objevit zmiňované root klíče. „Všechny je lze získat ze softwaru – včetně root klíče pro jednotlivé konzole. Stačí hledat dostatečně důkladně,“ řekli zástupci fail0verflow a nechali volné pole k diskuzím a plamenným debatám. Ve výsledku by to totiž mohlo skutečně znamenat prolomení stávajících ochran konzole a možnost spouštět nelegální kopie her, otázkou ale je, jak pokročil vývoj na poli dalších opatření a zda bude vlastní firmware možné skutečně provozovat.
Translation: We got all (symmetric) ps5 root keys. They can all be obtained from software – including per-console root key, if you look hard enough! https://t.co/ulbq4LOWW0
— fail0verflow (@fail0verflow) November 8, 2021
Skupina fail0verflow nicméně tvrdí, že pro Sony nebude nic snadného tyto klíče změnit, a to ani pomoci systémového updatu, což by mohlo skutečně znamenat v roce 2021 spíše nečekanou katastrofu. A že se už něco nepříjemného začíná skutečně dít, naznačil další hacker – Andy Nguyen – který na twitteru sdílel příspěvek, kterak se mu v prostředí prodejní verze PS5 podařilo spustit vývojářské debugovací menu. Zda spolu incidenty souvisí, či nikoliv, nelze zcela prokazatelně říci, v rukou zkušených lidí by ale i tento posun mohl znamenat důležitý milník a změnu aktuálních pořádků. V nich se má ochrana konzolí za téměř neprolomitelnou ochranu, zejména s přihlédnutím k neustálému kontrolování licencí vlastněných her, možnosti injektovat do běžící a k internetu připojené konzoli automatické aktualizace i restrikcím stran přípustnosti konkrétní verze firmwaru pro spuštění daného titulu. V minulosti si s tím ale hackeři dokázali poměrně obstojně poradit a nechali ve vzduchu viset otázku, zda to výrobce dané konzole či konzoli samotnou skutečně poškodilo, nebo nikoliv.
#PS5Share pic.twitter.com/xem0A7i3rC
— Andy Nguyen (@theflow0) November 7, 2021
I na to konto přichází sarkastické poznámky, že Microsoft ani Nintendo to v minulosti nepoložilo, a tak není důvod myslet si, že to bude problém pro Sony. Faktem ovšem je, že například přenosná konzole PSP se dvojkolejnosti firmwarů – oficiálního a neoficiálního – nemohla zbavit v podstatě celý svůj životní cyklus a hráči mohli bez placení hrát jednu novinku za druhou, a to je – hádáme zkušenost – kterou japonská společnost určitě opakovat nechce.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
1) Aby se autorům ukázaly slabiny jejich vlastního systému
2) Zvědavost, challenge a test schopností
3) Vlastní reference jakožto programátora
Ani si nemyslím, že by šlo jak píše autor článku primárně o „hry zdarma“. Jde o to, otevřít konzoli ostatním a umožnit využít potenciál pro něco jiného. Třeba pro těžbu bitcoinu? Nebo nějak jinak efektivně využít ten výkon.
Samozřejmě tu ochranu ke hraní zdarma někdo využije, ale co se pirátění týče, zůstalo víceméně vše při starém. Hry pirátí vesměs ti, kteří nemají na to, aby koupili originálku (čili děti nebo socky). A jelikož by si ani jedna strana hru stejně nekoupila, nevznikají teoreticky vývojářům žádné škody. 😉
V realitě je to nepřekvapivě tak, že na jednoho ušlechtilého hackera připadá tlupa hackerů, jejíž jediným motivem je přesně to, co je uvedeno v článku – zprovoznit na dané platformě pirátské hraní her zdarma. I kdyby zrovna tahle skupina hackerů takovýto cíl neměla, čekají za nimi zástupy dalších, kteří rozhodně ano a pokud získané knowhow budou šířit dále (a.k.a. nekontrolovatelnost šíření čehokoliv na internetu), tak jim v jejich nechvályhodném úsilí značně pomohli.
To jsou dvě úplné různé věci
Homebrew se dá využít např na emulaci starších konzolí, atd
Sám často používám na 3DSku CFW na dělání screenshotů a streamování obrazovky do počítače
A nemám všechno nakradené z netu
Takze prosím, s tímhle tématem že Homebrew = Pirátství přestaňte, není to pravda 🙂