Už včera vývojáři z FromSoftware prostřednictvím společnosti Bandai Namco oznámili, že budou mít pro fanoušky ve čtvrtek odpoledne ukázku z hraní Elden Ringu. Všemi milovníky soulslike žánru očekávaný titul ze sebe konečně sejmul roušku tajemství a prezentoval se na ploše více než 15 minut. I přes to, že dosud nebyly zveřejněný žádné obrázky přímo z hraní, natož přímé záběry, mnohé jsme se už o hře mohli dozvědět z deníčků a rozhovorů. Nic se ale nevyrovná vlastnímu pohledu a alespoň zprostředkované zkušenosti, na základě které se zdá být Elden Ring ve skvělé kondici. Ačkoliv po grafické stránce zůstává i včetně drobných nedostatků věrný předchozím hrám studia FromSoftware, ve smyslu hratelnosti – o kterou jde hráčům v tomto případě obzvlášť – se zdá být všechno v pořádku a plně funkční.
Ukázka začíná upozorněním, že všechny záběry byly pořízeny na PC a neodpovídají tomu, jak bude hra vypadat v době vydání. Měnit by se však už neměla struktura světa a herní mechanismy, které počítají například po vzoru Dark Souls s bezpečným místem určeným pro odpočinek a regeneraci. V zemi The Lands Between jsou tato místa označena jako Site of Grace a příležitostně odsud může vzlétnou světelný paprsek, sloužící jako nenápadná navigace, kam byste se měli přesunout nyní. Měli, ale nemuseli, což je důležité stran zachování volnosti a nikdo prý nebude hráčům diktovat, co mají dělat, kdyby vůbec nechtěli. Je ovšem téměř jisté, že ona světelná navigace zavede hlavního hrdinu – Pošpiněného – k něčemu zajímavému a možná i nebezpečnému, což se v zásadě nevylučuje. Hned vzápětí pak obrněný hrdina vyskočí do vzduchu a přivolá si koně, který však nepřicválá odněkud zpoza kamery, ale doslova se pod hrdinou zhmotní ze vzduchu. Právě kůň má sloužit k prozkoumávání otevřeného světa, v němž se bude Elden Ring odehrávat, a jak je patrné záhy, budete ho moci využít i v boji.
S dalším pohledem do krajiny přichází konečně pohled na mapu. To je novinka pro hry od FromSoftware, i když se o ní už v uplynulých měsících mluvilo.
Pošpiněný se postaví pořádně naštvané vyverně a proběhne na poměry soulslike her poměrně standardní souboj. Prim hrají úskoky, vhodné načasování a také prst na spoušti s doplňovačem zdraví. Velmi pěkně jsou zpracován také efekty plamenů, kterými se vyverna snaží zaútočit na hrdinu a potažmo i chování vody, ve které se hrdina brodí až po pás. Protože jde o připravenou prezentaci s řadou střihů, nakonec se hrdinovi samozřejmě podaří nepřítele přemoci a vydá se dál, k setkání s přátelským NPC, kterému přezdívají Železná pěst. Ve skutečnosti je to ale přerostlý mluvící kotlík, který se toho času nachází zaražen až po madlo v zemi a na hrdinovi je, aby jej mocným kopancem vysvobodil. Mírný nádech humoru je příjemným osvěžením jinak značně potemnělé atmosféry a doufáme, že obdobných momentů bude ve hře víc.
S dalším pohledem do krajiny přichází konečně pohled na mapu. To je novinka pro hry od FromSoftware, i když se o ní už v uplynulých měsících mluvilo. Právě proto, že je svět Elden Ringu otevřený a dá se v něm libovolně chodit z místa na místo, potřebovali dát vývojáři hráčům nějakou navigační pomůcku, a proč vymýšlet kolo, když existuje mapa. Je zpracovaná rovněž velmi vkusně – vývojáři vsadili na kreslený styl, který může připomenout například mapu z českého Kingdom Come: Deliverance s tím, že si do ní můžete umisťovat nejrůznější trvalé značky, abyste mohli zpětně lépe identifikovat, kde jste například viděli nepřátele nebo kde byly suroviny vhodné pro crafting. Ihned po ukázce mapy nechávají vývojáři hráče prozkoumat stealth, který bude hrát rovněž nezastupitelnou roli a umožní v otevřeném světě vyhnout se některým zbytečným soubojům. Vyhýbat se jim ale samozřejmě nepůjde navždy, což by ani nebylo žádoucí. Jak už zaznělo dříve, hrdina bude moci povolat do boje i pomoc ze strany bojových duchů, kteří jsou rovněž ve videu zachyceni a jde o docela silnou skupinku, schopnou na sebe nalákat klubko nepřátel, abyste je mohli s Pošpiněným strefovat z dálky lukem.
Ještě před tím, než jsme se mohli pokochat prvními souvislejšími záběry z hraní, unikly informace o sběratelských edic hry, které se už navíc začala v mezičase prodávat. Nad rámec hry obsahuje digitální soundtrack, figurku Malenia-Blade of Miquella, steelbook a 40stránkový artbook. Cena se ve Spojených státech pohybuje kolem hranice 190 dolarů, v česku ji zatím obchody nenabízí. Ještě zajímavější je ale prémiová edice, která nad rámec výše zmíněného obsahuje také repliku Maleniiny okřídlené helmice, a to v měřítku 1:1! Za cenu kolem 7000 Kč, podotýkáme...
Elden Ring počítá také s vertikálním designem, ale pokud jsme koukali dobře, v ukázce nebyl vidět ani jeden klasický žebřík. Za tímto účelem nicméně bude možné využít elementální prak, sloužící jako rychlý výtah do vyšších pater pevností a dalších struktur. Ty budou zastoupeny hned v několika typech a jedním z nejzajímavějších se zdají být dungeony. Vývojáři jimi ale ani náhodou nemají na mysli zatuchlé kobky plné nemrtvých, nýbrž i velké pevnosti s mnoha přístupy a potenciálními odměnami. A za ty lze zcela nepochybně považovat i souboje s bossy, které začínají tradičně průchodem mlžného portálu a krátkou animací. Právě na těchto místech je ale nejvíce patrná už přeci jen trochu zastaralá grafika, i když plně respektujeme informaci řečenou v úvodu, že nesledujeme finální produkt a vizuální ztvárnění se může do vydání změnit. Stane se tak 25. února, kdy Elden Ring dorazí na PC a obě generace PlayStationu, resp. Xboxu.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Myslím, že ani s tou grafikou do čtvrt roku nepohnou tak, aby to vypadalo nějak zásadně líp, to by museli utrpět poškození mozku a vyměnit engine, což se prostě nestane. Na tohle jsem se už koukal 400+ hodin v předchozích dílech.