Síť prodejen JRC má už pár měsíců nového majitele. Tradiční českou značku, která na našem trhu působí s různými obměnami přes 30 let, koupila společnost Smarty a má s ní další smělé plány. Zajímalo nás samozřejmě, jaká je budoucnost JRC, jak se změní, jaké novinky chystá a jak chce zápolit s konkurencí na poli kamenných prodejen i e-shopů. Na tyto i další otázky jsme se zeptali obchodního ředitele společnosti Smarty Rudolfa Konečného.
Proč jste se vlastně rozhodli převzít síť obchodů JRC pod svá křídla? Má prodej fyzických her budoucnost?
JRC je na české gamingové scéně veteránem, kterého zná asi každý, kdo se alespoň trochu zajímá o herní svět. Pro spoustu lidí včetně mě je to srdcovka. Když se naskytla možnost síť JRC koupit, neváhali jsme. Se smarty.cz jsme totiž chtěli už delší dobu expandovat i do kamenných prodejen, abychom mohli našim zákazníkům nabídnout komplexní servis, který jim pouze přes online nabídnout nemůžeme. Díky existujícím obchodům JRC se nám toto povede. Zároveň budeme schopni JRC pomoct zareagovat na změny, kterými v současné době nejen gaming prochází, především pak postupný přechod prodeje her do online prostředí.
Plánujete zachovat všechny stávající prodejny, případně přidat další? Anebo naopak omezit jejich počet?
V Česku i na Slovensku zachováme více než 40 prodejen. Většina z nich se přesune do větších a lépe umístěných míst daného obchodního centra. Souvisí to především s tím, že prodejny ve spojení značek a sortimentu Smarty & JRC chceme modernizovat a přizpůsobit potřebám současných zákazníků.
Bude zachovaná stávající identita prodejen a značka jako taková?
Značka JRC zůstane pro gaming zachována a na nových prodejnách se jí dostane odpovídajícího místa. I s tím jsme do nákupu sítě JRC šli. Že značku zachováme a pomůžeme jí se rozvíjet v dnešním prostředí. Konkrétní podobu prodejen představíme již brzy.
„Čistě herní sortiment se rozšíří o další elektroniku, kterou nabízíme na smarty.cz.“
Jak se v budoucnu změní sortiment a nabídka obchodů, pokud to plánujete?
Prodejny JRC jsou v dnešní podobě pro naši představu nevyhovující. Nové obchody budou oproti těm současným větší, zásadně se promění jejich ergonomie i design a čistě herní sortiment se rozšíří o další elektroniku, kterou nabízíme na smarty.cz. Spíše než jako klasické prodejny budou fungovat jako showroom, na kterých vystavíme několik tisíc top položek ze sortimentu smarty.cz a JRC. Novinkou pro sortiment JRC je, že se více otevíráme i počítačovým hráčům. V prodejnách chceme klást velký důraz na servis zákazníkům, který bude souviset mimo jiné i s tím, že s přerodem prodejen k nám zavítá širší spektrum zákazníků, než tomu bylo dosud. A ti budou potřebovat častěji poradit, třeba co se týče výběru správného herního hardware, příslušenství či samotných her nebo naopak, samotní hráči při výběru elektroniky.
Můžete nám říct víc o chystaných speciálních službách pro zákazníky a velkých herních centrech?
Vše samozřejmě prozradit nemohu, ale jednou z novinek, na kterých momentálně usilovně pracujeme, je možnost sestavení počítačů na míru, a to nejen na e-shopu a pro gamery. V tomto ohledu chceme naplno využít i potenciál retailu, kdy zákazník na prodejně probere s proškoleným prodejcem své potřeby, a ten buď vybere jednu z již nachystaných sestav, nebo společně nakonfigurují odpovídající počítač, který my obratem sestavíme a doručíme zákazníkovi domů. Velká herní centra plánujeme v budoucnu otevírat hlavně ve velkých městech. V nich chceme nabídnout hráčům primárně zážitek. Budou to mekky gamingu: místa k vyzkoušení toho nejlepšího a nejnovějšího z herního světa. Chceme také nabídnout široký sortiment merche, deskových her či komiksů… Prostě vytvoříme hub, který bude sloužit všem hráčům z širokého okolí.
Kdo je dnes podle vás typický zákazník JRC? Sváteční hráči, rodiče s dětmi?
Dnes to jsou zejména pravověrní konzoloví hráči. Proměna JRC, která naplno začne otevřením prodejen v příštím roce, do JRC přivede širší veřejnost. Věříme, že se nám povede každému z nich nabídnout přesně to, co potřebuje. A to nejen rozšířeným sortimentem, ale především přístupem a nabízenými službami. Díky tomu se z pouhého nákupu budeme vždy snažit udělat zážitek.
Jak vidíte vaši budoucnost na poli internetového prodeje? Plánujete nějaké novinky a víc zápasit s takovou konkurencí?
Ve smarty.cz máme silné know-how, co se internetového prodeje týče. A naše čísla a růst to, věřím, dokazují. Teď naše know-how pomůže JRC. Po akvizici jsme začali se změnami na e-shopu, které doposud probíhaly spíš pod povrchem a běžný zákazník si jich neměl ani všimnout. Za pár týdnů ale spustíme úplně novou podobu e-shopu, která bude vystavěna na nejmodernější platformě. Výsledek by měl být pro zákazníka mnohem přehlednější, uživatelsky přívětivější a poskytovat mu mnoho nových možností jak v oblasti nabídky, tak v procesu jejího doručení či platby. Konkurence jsme si dobře vědomí. V tuto chvíli je ale JRC do velké míry hegemonem na herním trhu, a my uděláme vše proto, aby jím i nadále zůstal.
Jaká je dnes podle vás přidaná hodnota nákupu hry v JRC ve srovnání s jinými možnostmi?
Jaká je dnes a jaká bude v budoucnu, vidím jako zásadní rozdíl. Každopádně už dnes je pro zákazníka možnost fyzické návštěvy prodejny, která má vše v dostatečné zásobě, a to i z řad zcela nových titulů, přítomnost znalého prodejce, se kterým může svá přání probrat, který mu poradí nebo vykoupí hry, které již zákazník nepotřebuje, zásadní výhodou, kterou jinde nenajde.
Chcete nějak zviditelnit samotnou značku a posílit její prestiž?
Samozřejmě – když si koupíte takto silnou značku s takovou tradicí, děláte to abyste ji dál ve správném směru rozvíjel. Jak už jsem uvedl, v nových prodejnách bude mít JRC své nezastupitelné místo, v největších městech vybudujeme skutečné chrámy herního světa, v onlinu posílíme JRC skrz nový web a naše e-commerce know-how, nabídneme vlastní řady herních počítačů a herního příslušenství, spustíme výkupy konzolí včetně jejich trade-inu, a zásadním způsobem rozšíříme sortiment v oblasti doplňkového herního sortimentu. Prostě to rozjíždíme.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Při čekání na místě jsem si vyslechl rozhovor předchozího zákazníka o doporučení hry pro jeho dvanáctiletého syna k narozeninám a bohužel pochopil, že tahle obsluha nemá děti, nehrála v dětství sama hry a ani v současnosti nemůže prostě doslova nic hrát. No a při dotazu na vyzkoušení konzolí na mne obsluha čítající dva mladé kluky koukala, jak kdybych spadl z višně a prý takovou službu nenabízí ani žádné jiné pobočky a ani neví, že by něco takového kdy fungovalo…
Nechápu to, boty si také koupím levněji a pohodlněji z netu, ale stejnak vždy raději půjdu do kamenného obchodu, aby mi obsluha doporučila ideální model pro mé specifické použití a já si vyzkoušel i přesně padnoucí velikost. Pokud si ale v JRC nevyzkouším onu konzoli a příslušné hry a obsluha mi doporučí první h**** na základě toho, že se jim dlouho válí na skladu, tak proč tam proboha budu vážit cestu! A že by se tam třeba pořádala autogramiáda či přednáška Dana Vávry apod. nebo se v druhé místnosti zřídilo něco od DIVR Labs, tak to je asi již čistá utopie.
Takže kdybys mi přišel do krámu se synem, že chceš vyzkoušet konzoli či si zahrát nějákou hru, asi bych na tebe koukal jako jestli ses nezbláznil. Doba heren je dávno pryč..