Zakladatel portálu SteamDB Pavel Djundik je zvyklý probírat se dennodenně daty generovanými Steamem a analyzovat je. Není proto žádným velkým překvapením, že to byl právě on, kdo jako první poukázal na nově zveřejněný patent společnosti Valve, na základě kterého by mohla vzniknout technologie umožňující hraní teprve stahovaných titulů. Něco podobného mohou poměrně běžně využívat hráči na konzolích, kteří dostanou přístup do řady her jen po stažení malé úvodní části, případně na PC u série Call of Duty, která je typickým příkladem modulárního stahování videoher. Valve na to ale podle zmiňovaného patentu chce jít trochu jinak a dopředu uvádí, že celý proces stahování, lépe řečeno udělení priority konkrétním souborům tak, aby bylo možné hru spustit předčasně, bude provádět na své straně bez nutnosti zásahu vývojářů.
New Valve patent for tracking game file read operations and to allow „instant play“ where you can start a game before it finishes downloading.https://t.co/VYGj7p9siG
— Pavel Djundik (@thexpaw) September 21, 2021
Celé kouzlo podle abstraktu patentu spočívá v analytických nástrojích, které mají na základě sesbíraných dat od ostatních hráčů určit, jaké soubory jsou v dané fázi rozehrané hry používány nejčastěji. Po vyhodnocení bude konkrétním souborům přidělena priorita během stahování, aby bylo možné danou hru spustit a hrát do konkrétního bodu. Valve se odvolává na propracovaný telemetrický přístup, analyzující bloky souborů pomocí dat ze Steamu a univerzálně mluví o okamžitém hraní videoher. Patent nicméně nebere v potaz žánry nebo jen typy jednotlivých titulů a nevysvětluje, jakým způsobem budou soubory zařazovány do celkové struktury během stahování, když už titul poběží. Komentujícím na sociálních sítích se rovněž nezdá, že by bylo možné kýženého výsledku dosáhnout skutečně bez jakéhokoliv přispění vývojářů a je rovněž otázkou, zda tím mechanismy Steamu nenaruší integritu hry.
Údajně by mělo být možné odmazávat nepotřebné části hry, pokud už hráč například přetnul konkrétní body v průchodu hrou.
Bez ohledu na nevyjasněné otázky nicméně Valve dále uvádí, že celý systém by mohl pomoci i s výkonem jednotlivých titulů, zejména stran plynulosti, protože by došlo k logičtějšímu uspořádání jednotlivých souborových bloků a jejich rychlejšímu načítání. Údajně by pak mělo být možné odmazávat nepotřebné části hry, pokud už hráč například přetnul konkrétní body v průchodu hrou a uvolňovat tak místo třeba na SSD, které nebývá primárním úložištěm dat. I v tomto ohledu by ale mohlo docházet k poškození hry a hlavně – popisovaný přístup lze uplatnit jen na omezené spektrum videoher. Tímto způsobem by bylo možné přistupovat k příběhovým titulům, ale ne k multiplayerovým hrám, přičemž funkčních a nefunkčních příkladů bychom samozřejmě našli mnohem víc.
Zajímavé rovněž je, že o něco podobného se už Valve snažilo v minulosti a docházelo na vyplnění výše uvedených obav. Asi nejvíce se problémy dotkly hry Mortal Kombat X, která měla na Steamu odstartovat éru modulárního stahování. Hra byla rozdělena na přibližně 3GB balíčky, které se ale hráčům nespojovaly korektně, případně se po stažení prvního z nich neinicializovalo stahování dalších. Bylo to poprvé, kdy Steam něco obdobného použil a bohužel i naposledy. Není proto zřejmé, v jaké fázi připravenosti použít popisovaný patent lidé z Valve vlastně jsou a zda vůbec dojde k realizaci. Ostatně, i na konzolích nejde o nic extra sofistikovaného, a pokud hráč dohraje stažený obsah úvodní části, musí čekat na instalaci zbylé části tak jako tak.