Trochu Blade Runner, trochu zrušený Prey 2, trochu Mad Max a trochu Rage. Takovou směs připomíná nový retro futuristický titul ExeKiller, který tento týden představil tým Paradark Studio. Tahle singlová akce kombinující prvky kyberpunku a westernu nás vezme do postapokalyptického dystopického světa, v němž se pokusíme přežít jako námezdní lovec. Jedná se o debut polských vývojářů, kteří nás lákají, že v jejich alternativní realitě neplatí žádná pravidla a jediným platným zákonem je tu nabitá zbraň.
Nevypravíme se do vzdálené budoucnosti. ExeKiller nás zavede do New Yorku v roce 1998, jak si jej naštěstí nepamatujeme.
Zdejší svět před 20 lety zpustošil požár kolosálního rozsahu, v jehož důsledku přežila jen třetina lidstva. Zbývající populace obývá pouze pár posledních míst na Zemi, kde je možný život. A jak to v kyberpunkových příbězích bývá, místo neschopných vlád se moci ujali všehoschopné korporace. Nevypravíme se ovšem do vzdálené budoucnosti. ExeKiller nás zavede do New Yorku v roce 1998, jak si jej naštěstí nepamatujeme.
Autoři o sobě říkají, že jsou současně velkými fanoušky westernů, postapokalypsy, temného sci-fi, kyberpunku a retro futurismu. Právě tato směs žánrů podle nich měla zrodit ExeKiller. Nejde přitom “jen” o název hry, ale právě značení námezdních lovců, kteří získávají duše. Vlastně spíš D.U.Š.E. neboli S.O.U.L. Nejde v tomto případě o nic metafyzického. Jedná se o biočipy, které obsahují životně důležité informace o jeho nositeli a mohou ho dokonce ovládat.
Bez těchto čipů nemůžete existovat a vyrábí je jedna z největších korporací, která v tomto světě působí. Budeme lovit psance, zabíjet je, anebo je necháme uniknout na svobodu. Volba je prý na nás, slibuje studio. Máme ale volit opatrně, protože každé rozhodnutí bude mít následky a ovlivní další směřování příběhu.
Přestože zdejší svět není zrovna v nejlepší formě, chybět nebudou ani všemožné augmentace a vychytávky, které vám umožní přelstít nepřátele. Protivníky můžeme obejít, využívat prostředí ve svůj prospěch anebo se dostat z nepříjemné šlamastyky s pomocí vlastní výřečnosti. I když na první pohled působí prostředí poněkud monotónně, autoři slibují pestré a rozmanité kulisy, jimiž budeme cestovat vlastním vznášedlem. V pustině na nás však mohou číhat také gangy banditů a potrápí nás i rozmary počasí, jako jsou radioaktivní a solární bouře.
I když grafika nezapře levnější kořeny a hrubší animace prozrazují, že nejde o AAA produkci, zdařilou stylizací ExeKiller leccos dohání a budí oprávněnou zvědavost.
Vývojáři lákají, že každý může hrát ExeKiller podle svého. Naše akce neovlivní jen příběh, ale údajně každou situaci, díky čemuž má mít titul velký potenciál pro znovuhratelnost. No uvidíme. Zdejší svět má být krásný i smrtící zároveň a zdaleka se nebudeme pohybovat jen ve městech. Tým slibuje také zajímavý výběr zbraní nebo střídání dne a noci ovlivňující běh událostí.
Hra na první pohled zaujme výraznou estetikou. I když grafika nezapře levnější kořeny a hrubší animace prozrazují, že nejde o AAA produkci, zdařilou stylizací ExeKiller leccos dohání a budí oprávněnou zvědavost. Problém s podobnými polskými tituly je spíš v tom, že mnohdy od představení k finálnímu produktu vede opravdu dlouhá cesta a na konci se ne vždy nachází to, co autoři na začátku slibují. Stačí se podívat na zástupy her od společnosti PlayWay. Ale rozhodně nechci malovat čerta na zeď, anebo házet všechny podobné hry do jednoho pytle. Když už jsme se u toho zastavili, Paradark Studio je nezávislý tým, který sídlí v Krakově.
ExeKiller míří zatím jen na PC a jeho autoři slibují, že vyjde, až bude hotový…