Nejzásadnější novinkou připravované aktualizace firmwaru pro konzoli PlayStation 5 je přidání možnosti instalace druhého interního disku. S tím ale logicky souvisí zásadní otázka – obstojí druhý instalovaný disk ve srovnání s originálem a nejedná se o nechtěný krok zpět v otázce rychlosti, jež byla hlavním tahákem reklamní kampaně před příchodem nové generace PlayStationu? Novináři v zahraniční už se o první testy díky vydané betaverzi firmwaru postarali a my se nyní zprostředkovaně podíváme, jaké jsou jejich zkušenosti a jaké jsou reálně naměřené rychlosti. Chystáme i vlastní test, po komunikaci s českým zastoupením Sony ale budeme muset počkat, než bude beta firmwaru či finální verze dostupná v České republice.
V základu nabízí disk konzole úložiště s kapacitou 825 GB, jež je ale navíc částečně zabraná operačním systémem konzole. Z toho důvodu mají hráči k dispozici pouze necelých 700 GB. Tuto hodnotu lze již nyní rozšířit externím diskem zapojeným skrze USB, nicméně z externích zařízení lze pouštět pouze tituly určené pro PlayStation 4. Nativní hry pro PS5 a ty dodatečně upravené pro potřeby nové generace je možné hrát pouze z interního úložiště. Nedostatek kapacity tedy pro mnohé hráče mohl nastat velmi brzy. Microsoft to v případě Xbox Series X řeší za pomocí unifikovaného řešení prodávaného pod licencí společnosti Seagate. Externí a lehko instalovatelný disk o kapacitě 1 TB vyjde na necelých 6 tisíc korun, což na jednu stranu není málo a při představení této funkcionality se tomuto kroku řada hráčů divila, nicméně cenovka nakonec snese přímé srovnání s výběrem aktuálně kompatibilních disků pro PlayStation 5. A právě i z důvodu vyšší ceny se může jednat o řešení pro fajnšmekry, nicméně předpokládá se, že časem budou ceny úložišť klesat. Díky konkurenci dalších potenciálních výrobců ale onen pokles bude pravděpodobnější a svižnější právě u PlayStationu 5, nežli u Xboxu, což může být do budoucna výhoda. Už nyní se ale jistě mezi vámi najde dost takových, kteří do své konzole rádi investují další prostředky a novou aktualizaci již netrpělivě vyhlíží, a tak není od věci se na dosavadní analýzy blíže podívat.
Sony na svých stránkách zveřejnila seznam požadavků, jež musí instalované SSD splňovat. Kromě kapacitních limitů (250 GB – 4 TB) je třeba mít na paměti, že fyzický prostor pro instalaci je omezený. Například celková výška včetně chladiče nesmí přesáhnout 11,25 mm, přičemž právě chladič Sony udává jako další z nutností. Pozor je ale dávat i na rychlost, instalované disky musí být typu PCIe Gen4 x4 M.2 NVMe a minimální rychlost čtení má být 5500 Mb/s, což z užšího výběru rovnou vyřazuje levnější disky, jež by nemusely ustát nároky těch nejnáročnějších titulů.
O testy se postarala již celá řada zahraničních médií, z nich vybíráme Tom’s Guide, The Verge, resp. specializovaný portál Digital Foundry. Všechny dosavadní testy shodně poukázaly na to, že minimální požadavky ze strany Sony mají své odůvodnění a i když jejich filtrem mohou projít i nekompatibilní disky (s nižší rychlostí, nikoliv však větší kapacitou), i tak musí z větší části odpovídat náročným standardům nové generace hraní. Prakticky všechny testované disky tedy dokázaly nejen vyrovnat výkon interního řešení konzole, ale v mnohých ohledech nativní úložiště dokonce alespoň mírně předčily.
Jako první se můžeme podívat na technicky zaměřený magazín Digital Foundry. Ze zveřejněného testu vyplývá, že jimi použitý Samsung 980 Pro SSD disponující maximální rychlostí čtení 6500 Mb/s předčí interní úložiště nejen papírově, ale i prakticky. Nejde sice o kdovíjak závratné a situaci měnící hodnoty (v lepším případě jde například o ušetřenou necelou polovinu skundy u adventury A Plague Tale Innocence), ale ta rychlost tam zkrátka je. Pozoruhodné je, že instalace chladiče má na výkon disku patrně vliv a doporučený požadavek ze strany Sony je tímto rozhodně odůvodněný. A když už ne kvůli rychlosti, tak určitě z hlediska životnosti dává instalace pasivního chlazení smysl. Pro úplnost ještě dodáme, že tento disk lze v kapacitě 1 TB pořídit za něco málo přes pět tisíc korun.
Dalším vybraným webem je Tom’s Guide, který testoval Western Digital SN850 SSD o kapacitě 1TB. Ten je sice zhruba o tisícovku dražší než výše zmiňovaný Samsung, nabízí ale nativně nainstalovaný chladič a nedávno jej dokonce doporučil i samotný architekt nového PlayStationu – Mark Cerny. Testy rychlosti načítání her určených pro PS5 zde poukázaly opět na srovnatelný výsledek, co ale v tabulce níže upoutá pozornost především, je rychlost přenosu dat. Ukládání hry na dodané úložiště typu M.2 je podstatně rychlejší, než na interní disk. Mnohdy dokonce několikanásobně. Ovšem vzhledem k rychlostem přesunu dat se ale o významném nárůstu času dá mluvit až v případě přesunu vyšších stovek gigabytů dat. Například druhý díl The Last of Us lze na instalovaný disk přesunout za méně než minutu, do interního úložiště za více než pět minut, a to jde o titul o velikosti téměř jedné stovky GB.
Na konto přesouvání herních dat spekuluje magazín The Verge, že to skoro vypadá, jako by Sony rychlost interního disku v tomto ohledu neznámým způsobem záměrně limitovala. To je ale čirou spekulací. Důležitější je, že The Verge šel na test disků opačně a v centru pozornosti webu se ocitly dva pomalejší disky. ADATA XPG Gammix S50 Lite s cenovkou pod tři tisíce korun nabízí hodnotu čtení 3900 Mb/s a k nám nedovážený Sabrent Rocket 500 GB dosahuje v rychlosti čtení hodnoty 5000 Mb/s. Překvapením ovšem je, že v testu rychlosti oba zmíněné disky obstojí a rovněž i tyto snesou srovnání s interním úložištěm konzole.
Může to však mít háček, na který na Twitteru poukazuje technický ředitel Insomniac Games, Mike Fitzgerald. Poslední titul tohoto týmu, Ratchet & Clank: Rift Apart, na rychlost úložiště konzole totiž masivně spoléhá a dá se říci, že vývojáři na této funkcionalitě díky přechodům mezi světy doslova postavili hratelnost. Tento titul je z toho důvodu citlivý vůči jakýmkoli výkyvům v rychlosti a právě proto Fitzgerald vyzývá k opatrnosti v otázce nákupu disku. Z toho vyplývá pro hráče zatím to nejdůležitější doporučení – vybírat je zapotřebí s rozvahou, protože zrovna u Ratcheta se i s nativním diskem konzole občas projeví drobné škobrtnutí vzniklé překotným načítáním. S použitím jiného a potenciálně pomalejšího disku by se něco takového mohlo projevovat o to více a hravě by se to mohlo stát otravným doplňkem hry.
We tried some below-spec Gen4 M.2 drives as well and saw up to 15% slower loading in the most SSD-stressing areas of the game. Not too shabby, but keep a close eye on technical specs if you’re making an SSD purchase, as our game does rely on high-quality storage. 🙏
— Mike Fitzgerald (@fitzymj) July 29, 2021
Závěr je tedy po první vlně testů jasný – rozšíření úložiště sice stojí nějaké peníze, pokud ovšem chcete více prostoru, určitě se vyplatí. A jestliže při výběru dodržíte požadavky výrobce, není se třeba bát kompromisů. K tomu všemu lze ještě dodat, že autoři všech citovaných článků chválili jednoduchost výměny. Ta si sice nezadá s plug and play řešením u konkurenčního Xboxu, nicméně z vlastní zkušenosti a zvědavosti mohu sám potvrdit, že dostat se k M.2 slotu je u PS5 velmi jednoduché. Po fyzické instalaci automaticky následuje průvodce instalací, v němž lze nakonfigurovat nativní úložiště her (interní SSD, přidané M.2, či v případě PS4 her i externí úložiště) a k dispozici je dokonce i měření rychlosti. Teď už zkrátka zbývá jen čekat, až bude aktualizace dostupná i u nás.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
A co se týká cenového srovnání nabídky doplňkových úložišť mezi PS5 a XSX/S, tak cenová hladina je sice nastavena plus minus podobně, ale karta od Seagatu je plus minus 2x pomalejší, takže je otázkou, které z těch řešení je vlastně levné/drahé.