Tak schválně, jak málo stačí k tomu, aby zhrzení a často také naštvaní videoherní fanoušci rozpoutali další internetovou kauzu, přidávali k ní zcela nesouvisející argumenty a nakonec skončili v dětinské bitce, ve které se spolu se svými odpůrci mlátí po hlavách učebnicemi dějepisu? No, v případě Battlefieldu V stačilo opravdu malinko – jeden jediný trailer.
Pokud jste sledovali představení Battlefieldu V, mohla ve vás ukázka hry zanechat zvláštní dojem. Vyprchávající potěšení z toho, že V znamená 5 a to znamená druhou světovou válku – ať už na to ve skutečnosti přišli vývojáři jakkoliv divokým způsobem – se velmi rychle promísilo s, řekněme, osobitým pojetím bojů, v nichž umírali naši dědové, případně pradědové. Katana na zádech, britská vojanda s prostetickou paží, menší a divně znějící kulomet MG 42, obličeje pomalované válečnými barvami, chaos, zmatek… No, a teď si představte, že jsem kvůli té odmítavé hysterii, která momentálně vládne internetovým diskuzím, musel celou tu nepříliš lákavou představovačku Battlefieldu V zhlédnout ještě jednou. Tipnete si totiž, kolikrát zástupci DICE řekli, že jejich hra bude historicky věrohodná? Možná jsem udělal chybu, možná jsem hluchý, slepý a tak podobně, ale spojení historicky věrohodná dle mého nepadlo ani jednou. Je proto cosi zvláštního na tom, když hordy nasupených internetových válečníků opírají všechnu svou kritiku o to, že jim někdo slíbil učebnicové zpracování největšího konfliktu moderních dějin, když jim ho nikdo neslíbil. Vývojáři naopak několikrát zopakovali, že zpracovávají druhou světovou válku svým osobitým a dosud neviděným způsobem, což – soudě podle vzpomínané ukázky – celkem vystihli. Mluvili také o tom, že Battlefield V vtáhne hráče do hry, což je mojí optikou pořád jen hratelnost, chytře nastavená a vybalancovaná tak, aby nenudila, ale souběžně s tím nefrustrovala. Přiznávám také, že s tím ruku v ruce jde grafika a celkové zpracování efektů, na kterých v DICE zřejmě pracovali s velkým nasazením, a proto se zcela upřímně těším na to, až si budu moci hru sám vyzkoušet. Jestli totiž přinese alespoň polovinu z tolika skvělých momentů, které si hráči užívali v Battlefieldu 1, myslím, že by to mohlo klapnout a na celou tuhle kauzu rychle zapomeneme. O tom to ale momentálně není, co říkáte?
Pokud tedy patříte k těm, kdo dali pod inkriminované video dislike z toho důvodu, že se jim nelíbí historické nepřesnosti a – cituji – odklon od realisticky pojatých bojů v Battlefieldu, díky kterým hraji tuhle hru, krucinál, a ne nějaké podělané Call of Duty – možná už zapomněli na TOHLE – TOHLE – ANEBO NA TOHLE. Jinými slovy řečeno, Battlefield nikdy nebyl realistickou střílečkou, protože kdyby byl, nebude vás pravděpodobně bavit a zůstane v ústraní jako Battalion nebo Day of Infamy. O co tedy jde vývojářům Battlefieldu? Hádám že o to, aby prodali co nejvíc kusů své hry, k čemuž kráčí cestou nejrůznějších kompromisů se zachování dostatečné porce zábavy, aby se hráči mohli vracet. Skoro se nemluví o tom, že Battlefield nebude mít žádná DLC, která by komunitu rozdělovala. Nemluví se o tom, že se do hry vrátí ucelenější kooperace ani o tom, že hra nabídne přepracovanou balistiku včetně vzorců zpětného rázu zbraní. Pořád se jen řeší to, jestli ta holka na bojišti spolu s černochem mohla vůbec být a hlavně – co si to, herdek filek, vývojáři z DICE vůbec dovolují? Nebudu vás teď unavovat historickým exkurzem, který jsem beztak – stejně jako všichni ostatní – nasál v uplynulých několika dnech z wikipedie a ušetřím vás proto dokazování, že v řadách Sovětů bojovaly ženy, nebo že černoši hájili s puškami v rukou zájmy spojenců, ale mám pro vás jiný, takový lidštější apel. Vzhledem k tomu, že jsem toho k tématu pročetl opravdu hodně, začal jsem si všímat nemálo početné skupiny hráčů, hádáte správně – žen, které takřka unisono opakovaly, že už je docela nebaví hrát za chlapy a moc rády využívají možnosti, vybrat si ženskou hrdinku. A vzhledem k tomu, že se pořád v souvislosti s touhle kauzou bavíme o multiplayeru, vážně by lidi měli hodit za hlavu prvky, které nijak neovlivňují hratelnost a jdou jen vstříc těm, kdo si svou postavu chtějí upravit k obrazu svému. Že to není realistické? No jo, Battlefield není simulací, je to prostě střílečka, která je ukotvena do druhé světové války jednotlivými bojišti, výbavou i stranami konfliktu a stejně jako předchozí hra do toho míchá všechny možné i nemožné části výstroje či zbraní, pokud jsou alespoň relevantní ke konfliktu jako takovému. To, že si vojáci barví obličeje a nosí kožené bundy, mi je tak nějak jedno, nebudou-li se nás vývojáři v historických příběhových scénářích snažit přesvědčit, že takhle to skutečně bylo a to, co vidíme v multiplayeru, reálně odráží bojiště druhé světové.
Já mám tohle téma totiž docela rád a dějiny jsou dějiny, jenže stejně tak prostě lze říct, že videohry jsou videohry a cítím, že mám osobně mnohem víc lepších věcí na práci, než je exhibování s vědomostmi nabytými ze seriálů a dokumentů a přesvědčování lidí, že EA je čisté zlo. Dokud tedy budou všechny tyhle divoké veletoče součástí multiplayeru a hráče to bude bavit, což je stejně to nejdůležitější, nemá smysl se vztekat a šikanovat vývojáře peticemi, aby okamžitě přeprogramovali svoji hru a udělali z ní alespoň Bratrstvo neohrožených. Proboha, kdyby se takhle chovali všichni doktoři pokaždé, když uvidí další díl doktora Hause no… A to na to ti doktoři určitě studovali. Prostě a jednoduše, stačí se povznést nad to, že pro všechny není druhá světová denním chlebem, místem, které by prozkoumávali do detailu každou volnou chvilku a je jim vážně jedno, jestli bandu svých kámošů budou prohánět po Dustu nebo v kulisách rozpadajícího se Berlína. Rozhodující je hra jako taková a ta, v případě Battlefieldu V, slibuje mnohé. Hodnocení si, ale přeci jen nechávám na později…
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.