Mac Walters ze studia BioWare v rozhovoru pro Insider zkoušel vysvětlit, proč jsme se navzdory zjevné atraktivitě značky a velkého potenciálu pro film nebo televizi dosud nedočkali hrané adaptace Mass Effectu. Spousta lidí z tohoto odvětví se podle něj ptala, kdy to udělají, a říká, že to musí udělat. A i on si zjevně myslí, že na to dojde. Otázkou je, kdy se tak stane.
Na filmu podle Mass Effectu se skutečně přibližně před 10 lety pracovalo. Měl vzniknout ve spolupráci Legendary Pictures a Warner Bros., ale fanoušci se ho nedočkali. I když jde nepochybně o velmi silnou předlohu, skvělý a obsáhlý vesmír, který by teoreticky mohl konkurovat Star Wars, Star Treku a dalším podobným ságám, jeho rozsah je mu paradoxně současně trochu na obtíž.
„Pokud se chystáte vyprávět příběh, který je tak propracovaný jako Mass Effect, televize je tou správnou cestou.“
“Jaký příběh máme vyprávět na ploše 90 až 120 minut?” pokládá Mac Walters řečnickou otázku s tím, zda by to udělali správně. Když se změnilo vedení studia Legendary, chtěli projekt posunout do televize s tím, že nejlepší by bylo začít od začátku. Ale nic z toho nakonec nebylo.
Zatímco mnoho hollywoodských adaptací videoher propadalo, seriály podle her jsou teď v kurzu a vzniká jich celá řada. Otázkou je, zda toto bublina zase nesplaskne. Walters každopádně vidí v televizní adaptaci větší potenciál. „Pokud se chystáte vyprávět příběh, který je tak propracovaný jako Mass Effect, televize je tou správnou cestou. Přirozeným způsobem se hodí k epizodickému formátu,“ uvedl.
“Když vytváříme Mass Effect, máme celkový příběh, který chceme vyprávět. Ale každá úroveň nebo mise je jako vlastní televizní epizoda,” doplnil. A podle těchto misí a jejich průběhu se pak upravuje i hlavní příběh, říká Walters. Pro herní značky je proto podle něj delší forma seriálu lepším způsobem. Dalším problémem mohou být samotné volby a svoboda hráče, protože Mass Effect nemá jeden jediný příběh, ale každý hráč napsal svůj vlastní. A Walters si zjevně není jistý, zda by řešením byl interaktivní příběh, jakým je třeba experimentální Black Mirror: Bandersnatch.
Filmová adaptace byla oznámena v květnu 2010. Práva získaly společnosti Legendary Pictures a Warner Bros a výkonnými producenty měli být Casey Hudson, Ray Muzyka a Greg Zeschuck z BioWare. Do projektu byl zapojen i Avi Arad a scénář měl původně napsat Mark Protosevich, který má na kontě film Já, legenda. Příběh měl odpovídat první hře. V říjnu 2012 měl scenáristickou štafetu převzít Morgan Davis Foehl. Hlavním hrdinou měl být komandér Shepard coby muž. Uvažovalo se i o tom, že by film vyprávěl vlastní nový příběh.
Už v roce 2012 ale vznikl alespoň animovaný film Mass Effect: Paragon Lost. Fungoval jako prequel k Mass Effectu 2. Za připomenutí ale v souvislosti s adaptací Mass Effectu stojí událost z letošního února. Britský herec Henry Cavill (Zaklínač, Muž z oceli) zveřejnil fotku na Instagramu, o níž někteří fanoušci věřili, že s ní lákal na nějaký projekt spojený s Mass Effectem.
Na Cavillově profilu se objevil obrázek pravděpodobně z maskérny, na němž herec v rukou držel nějaké papíry. Magazín GamePressure se úspěšně pokusil rozmazanou stránku zaostřit a text, který měl zůstat skrytý, rozšifroval. A v něm se objevují termíny a jména dobře známá ze série Mass Effect: Cerberus, Reaper, Geth a Tali’Zorah. Klidně se ale může podílet i na dabingu chystané hry. Více podrobností najdete v našem starším článku.