branding
Resident Evil 4, Capcom, Capcom ukradl mé fotky pro Resident Evil 4, říká fotografka

Fotografka: Capcom ukradl mé fotky pro Resident Evil 4

Licenčně závadné je i logo hry. Po japonské společnosti chce u soudu 12 milionů dolarů

Zdroj: Capcom
5. 6. 2021

Na začátku května jsme vás informovali o režisérovi filmu Frankensteinova armáda Richardovi Raaphorstovi, který se ohradil vůči Capcomu kvůli údajnému neoprávněnému použití jednoho z jeho monster ve hře Resident Evil Village. Následně byl filmař na Twitteru upozorněn, že nemusí jít o jediný případ zneužití jeho duševního vlastnictví, čemuž Raaphorst nechtěl věřit a naznačil, že kdyby ho vývojáři slavné série požádali o svolení, byl by polichocen. Zdá se však, že Capcom při vývoji svých her jednoduše vsází na to, že nelicencované užití cizího díla jednoduše zamaskuje a přímo ve hře neobjeví, u případu umělkyně Judy A. Juracek se ale patrně přepočítal. Fotografka totiž obvinila japonské vývojáře, že při vývoji Resident Evil 4 či Devil May Cry využili bez licence fotografie z její kolekce Surfaces a podala na ně žalobu, prostřednictvím které požaduje náhradu ušlého zisku a škod ve výši přesahující 12 milionů dolarů.

Paradoxní je, že by se Juracek o neoprávněném použití svých fotografií pravděpodobně nikdy nedozvěděla, kdyby nebyl Capcom loni v listopadu obětí hackerského útoku. Části celého balíku uniklých dat se ale vztahovaly k Resident Evil 4 i zmiňovanému DMC a na vyextrahovaných texturách už je možné najít podobnost poměrně snadno. Důkazy, které Juracek předložila, jsou navíc velmi silné a opravdu se zdá, že Capcom šel daleko za hranici inspirace.

Capcom měl využít přes 80 fotografií jako textury pro několik svých her na více než 200 místech, což je značně závažné obvinění.

Co se týče zmiňované kolekce Surfaces, vyšla už v roce 1996 na CD a obsahovala přes 1200 fotografií, které měly primárně sloužit jako vizuální studie pro jiné umělce. Není přitom problém fotografie licencovat pro komerční účely, což ale podle Juracek Capcom nikdy neudělal. Namísto toho měl využít přes 80 fotografií jako textury pro několik svých her na více než 200 místech, což je značně závažné obvinění. Právníci fotografky navíc uvádí, že nejde jen o vizuální shodu, ale také o zachování stejných názvů souborů, jako v případě kovové textury pojmenované v Surfaces i Resident Evil 4 jako ME009. Na přiložených obrázcích, které porovnávají zdrojová data se záběry či texturami ze hry, jsou zachyceny nejrůznější ornamenty, plastiky či vytráže, které vskutku odpovídají jedna ku jedné. Zarážející přitom je, že se neoprávněné použití textur promítá i do samotného loga hry, což Juracek dokazuje při porovnání s vlastní fotografií rozbitého skla.

„Je mi zatěžko uvěřit, že když pořídím fotku rozbitého skla v Itálii, grafici Capcomu sami vytvoří úplně identický vzor roztříštěného skla v logu bez využití mých fotografií,“ tvrdí umělkyně a přidává několik obrázků, které podporují její tvrzení. Celkově je stránek s důkazy přes stovku a zahrnují vše od mramorových textur až po zdobné sochařské detaily, které jsou ve hrách od Capcomu rozpoznatelné a hojně se vyskytují napříč celou hrou. Juracek v žalobě nakonec poukazuje i na incident s režisérem Raaphorstem a také na základě něho se staví ke Capcomu značně nekompromisně. Po japonské společnosti požaduje nejen v úvodu zmiňovanou náhradu zisku a škod ve výši 12 milionů dolarů, ale také 2500-25 000 dolarů za každé jedno porušení licence.

Podle magazínu Polygon se Capcom k žalobě nechce vyjadřovat, byť připustil, že o ní přirozeně ví.

 

Nahlásit chybu v článku

17

Napsat komentář

Další články
Nahoru