Po dlouhé nemoci zemřel 28. května ve věku 66 let komiksový výtvarník, scenárista, ale i herní designér Benoît Sokal, oznámila společnost Microids, která vydává jeho sérii Syberia. Talentovaný Belgičan byl velmi aktivní na poli videoher přibližně poslední čtvrtstoletí a zanechal v digitální kultuře nesmazatelnou stopu.
Jeho první hrou byla adventura Amerzone z roku 1999 inspirovaná Sokalovým vlastním komiksem. Pracoval na ní od roku 1996. Proslavila jej ale především kultovní adventurní série Syberia. První díl vyšel v roce 2002 a ten nejnovější s podtitulem The World Before má teprve dorazit na trh. Sokal už se této chvíle nedožije. I v těchto posledních měsících však podle Microids na hře pracoval.
Benoît Sokal se narodil 28. června 1954 v Bruselu, vystudoval zde uměleckou školu a začal kreslit pro časopis À Suivre v roce 1978. Vytvořil sérii Inspektor Canardo a kromě spolupráce s Microids založil spolu s kolegy také svou vlastní herní společnost. Francouzské studio White Birds Productions začalo fungovat v roce 2003 a specializovalo se na adventury.
Tým vytvořil hry jako Paradise, Sinking Island nebo Nikopol: Secrets of the Immortals, ale vazby s Microids přetrvaly a tato firma vydala třeba zmíněný Sinking Island. Pařížský tým zaměstnával okolo pětadvaceti lidí. Kvůli finančním problémům nicméně přestal fungovat už v roce 2011.
Benoît Sokal je označován za jednoho z prvních komiksových autorů, který se naplno pustil do světa videoher na různých frontách. Jednu dobu působil dokonce jako art director společnosti Microids. Navzdory úspěchům ve světě z jedniček a nul ale nikdy tento mnohostranný talent neopustil ani komiksy a nadále publikoval i nové kreslené příběhy.
Vděčíme mu koneckonců i za to, že pomohl žánr adventur podržet nad vodou v té nejtěžší době, kdy jim mnozí předvídali úplný zánik.
Benoît Sokal během své kariéry obdržel několik prestižních ocenění a stejně tak jeho tituly. Společnost Microids vyjádřila hluboký zármutek nad touto ztrátou a vyjádřila soustrast rodině i přátelům Sokala. A společně s nimi truchlí i fanoušci, kteří si připomínají jeho práci.
Můžeme jen dodat, že si přejeme, aby Syberia: The World Before byla tou nejlepší oslavou jeho života i práce a vývojářům se povedlo dotáhnout projekt do zdárného konce. Sokalovy výrazné světy a postavy budou žít dál. Vděčíme mu koneckonců i za to, že pomohl žánr adventur podržet nad vodou v té nejtěžší době, kdy jim mnozí předvídali úplný zánik.