Kreativní agentura Galactig spojila síly s úřady welšského hrabství Gwynedd a v rámci projektu Welsh Government Cymraeg 2050 minulý týden vydala titul Dementia First Hand určený výhradně pro Oculus Rift. Nejedná se ovšem o klasickou hru, nýbrž o ukázku toho, jak svět okolo sebe vnímají osoby trpící demencí, a tedy i snahu přiblížit problematiku širší veřejnosti. Řada lidí totiž dle autorů stále nemá povědomí o tom, jak nemoc ovlivňuje smýšlení lidí, což se za pomocí moderních technologií rozhodli změnit. Majitelé VR zařízení se zcela zdarma mohou podívat na to, jaké obtíže mohou potkat jedince, trpícího touto degenerativní mozkovou chorobou, a vžít se tak do jejich role. Náplň titulu Dementia First Hand není na první pohled nijak náročná – hráči mají například uvařit čaj, najít klíče od auta nebo si promluvit s blízkou osobou. Z triviálních úkolů se ale pro nemocného člověka stávají velké problémy, které často zdraví lidé nejsou schopní či ochotní vůbec akceptovat.
Nepochopení blízkými osobami je dle vývojářů to nejhorší, co může nemocné potkat.
Aby bylo možné nemoc zdravému hráči alespoň částečně přiblížit, doprovází hraní vnitřní hlas, simulující myšlenkové pochody člověka trpícího demenci. Ti jsou často velmi zmatení, zapomínají na to, kde jsou nebo proč tam jsou, a právě to má onen vnitřní hlas napodobovat. Jedním příkladem takové situace je zmíněný rozhovor s blízkou osobou, která však hlavní postavu nechápe, nerozumí tomu, co říká, a aby byl dojem maximálně uvěřitelný, protějšek není zpracován coby trojrozměrný digitální model, ale o stereoskopicky nasnímanou živou herečku. Právě nepochopení blízkými osobami je dle vývojářů to nejhorší, co může nemocné lidi potkat a co je největším zdrojem smutku nebo zklamání, které může končit i tragicky.
Virtuální realita nemusí sloužit jenom jako nástroj k osvětě, ale také jako prostředek, jak se mohou nemocní lépe vyrovnat se svými problémy. Mezi běžné příznaky demence patří například zvýšená hladina stresu či zhoršená paměť a konkrétně s těmito aspekty dokáže virtuální realita pomáhat. Některá specializovaná zdravotní střediska se již ve spolupráci s výrobci hardwaru začínají o VR zajímat a snaží se přijít na způsoby, jak tuto technologii v léčbě využít. Průkopníky jsou například společnosti Tribemix a Quantum Care, které představily virtuální program ImmersiCare, určený ke zklidnění obzvláště vystresovaných pacientů. Nevýhodou je ale zatím vysoká cena podobných řešení, která zamezuje plošnému nasazení v klinikách či starobních ústavech.
K propojení s welšskými úřady přitom nedošlo pouze pro zajištění financování, ale důvodem je navrch také snaha rozšířit dnes pomalu vymírající welšský jazyk a zachovat jej příštím generacím. I proto tvůrci Dementia First Hand zvolili přítomnost jak angličtiny, tak velštiny, od čehož si samozřejmě slibují i snazší pochopení „hry“ domácím publikem. Pokud tedy vlastníte Oculus Rift, doporučujeme tento projekt vyzkoušet i s přihlédnutím k tomu, že plně podporuje ovladače Touch. A v kontextu tohoto zpřístupňování mohu ještě odkázat na případ Terryho Pratchetta a jeho návrhy na vylepšování modifikací The Elder Scrolls IV: Oblivion. Slavný spisovatel přišel s nápadem, jak mohou herní postavy pomáhat pacientům s Alzheimerovou chorobou, jež je ostatně nejčastější podobou zmiňované demence.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.