branding
Enlisted, Gaijin Entertainment, Akce z druhé světové války Enlisted má potíže i potenciál

Akce z druhé světové války Enlisted má potíže i potenciál

Musí vyřešit problémy umělé inteligence a vy se přenést přes F2P model a nepříjemný úvod

Zdroj: Darkflow Software
12. 4. 2021
Název: Enlisted Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , , Testovaná verze: PlayStation 5 Žánr: Datum vydání: 10. 11. 2020

Po uzavřeném testu a placené “betě” v podobě takzvaného Founder’s Packu je multiplayerová akce Enlisted k dispozici všem jako free-to-play titul. Hra funguje na PC, PS5 i Xboxu Series. Titul zasazený do druhé světové války jsme si představovali už loni v říjnu a o víkendu jsme jej s Petrem konečně vyzkoušeli. Na nějaké obsáhlé dojmy je zatím brzy, ale určitě se sluší připomenout, na co se můžete těšit.

Menu nejsou příliš intuitivní a první kontakt se hrou připomíná situaci, kdy neplavce někdo vykopne z vyloďovacího člunu přímo do ledové vody u pláží Normandie.

V Enlisted neovládáte jediného vojáka či stroj, ale primárně celou skupinku, mezi jejímiž členy můžete libovolně přepínat. Dokud jsou naživu. Nebo se do některého z nich převtělit, když sami o život přijdete. Cílem je mimo jiné vytvořit iluzi skutečně masivního konfliktu. Nehrajete přitom jen za pěchotu, usednete i do tanků a letadel. K ruce máte přirozeně velké množství vybavení, které má přitom odpovídat každé bitvě, nejen druhé světové válce obecně. Takže by nemělo být možné vyrazit do boje se zbraní, která v tu chvíli nebyla na daném místě k dispozici.

Enlisted je rozděleno na kampaně. Momentálně si můžete zabojovat o Moskvu nebo se účastnit invaze v Normandii. Zatím máte na výběr Němce, Sověty a Američany. Tyto kampaně se dál dělí na jednotlivé mise a chystá se ještě Tunis a Berlín. Samotní autoři slibují hratelnost na pomezí arkády a simulace. Zjevně chtějí přinést to nejlepší ze stříleček jako Call of Duty nebo Battlefield, ale i něco z realistických taktických akcí. A do určité míry se jim to i daří, i když na nějaké soudy je brzy.

Enlisted nezapře, že jej vydává společnost Gaijin Entertainment, i když jej vyvíjí lotyšské studio Darkflow Software. Hru pohání Dagor Engine jako War Thunder a podobný je i vstup do hry. Jinými slovy, pokud jste nikdy War Thunder nehráli, anebo víte, že vám podobný způsob prezentace a navigace nesedí, musíte se obrnit značnou dávkou trpělivosti. Menu nejsou příliš intuitivní a první kontakt se hrou připomíná situaci, kdy neplavce někdo vykopne z vyloďovacího člunu přímo do ledové vody u pláží Normandie.

Pokud jste naopak War Thunder hráli, rychleji se rozkoukáte. I tady máte několik platidel, hromady upgradů a především správu vašich jednotek. Nestačí jen stisknout tlačítko a vyrazit do bitvy. Tedy přísně vzato teoreticky stačí, ale moc si to neužijete. Stejně jako spravujete ve War Thunderu posádky letadel, tady máte několik slotů pro vaše jednotky a ty dále skládáte z jednotlivých mužů. A těm přidělujete příslušnou výzbroj. Kterou předtím nakoupíte. A vše levelujete. Tyto principy a ekonomika hry je prostě podřízena free-to-play mechanismům a jako stará škola se vlastně pokaždé musím nutit do toho, abych si podobné prvky osvojil a akceptoval je.

Když vychytáte správnou chvíli, popravíte takhle nepříteli ve vláčku jednoho panáka po druhém, aniž by stihla umělá inteligence zareagovat.

Dění přímo v bitvě mi ale zatím za trochu toto sebezapření stojí. Nemůžu říct, že by to byla láska na první pohled, ale začínáme si na sebe zvykat. Enlisted nevypadá vůbec špatně, i když má řadu rezerv v ovládání, pohybu i umělé inteligenci. Na zdejší tempo se musíte naladit, ale přesedlat z frenetického Call of Duty se vám povede během pár minut, stačí se podřídit odlišné dynamice. Musíte akceptovat toporné ovládání i nejrůznější technické vrtochy. Asi největší problém pro mě zatím představuje AI spojenců a nepřátel. Pokud přijdete o život, hra vám dá šanci okamžitě pokračovat a zapojit se znovu bezprostředně do bitvy, jestliže na místě zůstal někdo z vaší jednotky naživu.

To je samo o sobě zajímavý nápad. Teprve až když padne celá skupinka, musíte sáhnout po jiné a vrátit se do boje z respawnu. Jenže to má zatím háček. Když vychytáte správnou chvíli, popravíte takhle nepříteli ve vláčku jednoho panáka po druhém, aniž by stihla umělá inteligence zareagovat. A naopak pokud padnete vy, mnohdy se vám stane, že se bude převtělovat do dalších umírajících a zraněných spolubojovníků, aniž byste vůbec vystřelili nebo se mohli stáhnout a ukrýt.

Na druhé straně Enlisted zatím docela zdařile mísí odlehčenou a náročnější akci. Znát je to zejména v misích, kde postupně zabíráte různé body. Místy hra připomíná opravdovou bitvu s postupující frontou. Nebo alespoň to, jak si ji jako laik představuji. Navíc je pozoruhodné sledovat, jak se velké free-to-play hry vyvíjejí i po technologické stránce. Enlisted dokáže občas vykouzlit opravdu pěkné momenty a autoři by určitě mohli přitlačit ještě na destrukci prostředí.

Když nic jiného, po pěti letech od oznámení je v Enlisted možné vidět dřímající potenciál. Dokážu si docela dobře představit, že při řádné péči by se ze hry mohl stát další dlouholetý fenomén. To však ukáže až čas. Mezitím můžete novinku zkusit sami. A nebo počkejte na náš stream, protože na hru bychom se měli určitě podívat s vámi.

Nahlásit chybu v článku

5

Napsat komentář

Další články
Nahoru