V polovině loňského listopadu jsme vás informovali hned o trojici žalob – jedna kanadská a dvě americké – které mířily na společnost Electronic Arts. Všechny se týkaly situace kolem loot boxů, byť každá z trochu jiného úhlu pohledu. První, kanadská, řešila samotný postup EA a možné porušování loterijního zákona skrze loot boxy. Druhá napadala to samé, ovšem z pohledu zákonů platných v Kalifornii. A konečně třetí přišla s nařčením, že Electronic Arts ve svých hrách využívá systém dynamické změny obtížnosti, která následně podněcuje zájem o nákup dalších balíčků v režimech Ultimate Team, aby hráč nepociťoval nevýhodu a po nepřiznaném navýšení obtížnosti opět vyhrával. A právě poslední ze zmiňovaných sporů teď dospěl svému konci, přičemž jako vítězové odcházeli ze soudní síně právníci vývojářů.
Jak informuje magazín Games Industry, během soudního sporu se konkrétně probíral patent systému pojmenovaného Dynamic Difficulty Adjustment. Pochází z roku 2017 a v jeho popisu najdeme náznaky toho, jak funguje – na základě heuristické analýzy chování daného jedince, jeho rozpoložení, míry znudění či frustrace dochází k úpravě obtížnosti, která maximalizuje hráčské zapojení v digitálních titulech. EA jednoduše chce, aby hráči trávili se hrou co nejvíce času, což pro někoho znamená snížení nároků a pro někoho naopak jejich navýšení. Žalující strana se však domnívala, že úprava obtížnosti probíhá i v multiplayerových zápasech, což v souvislosti s nakupováním nových balíčků s lepšími hráči považovala za predátorskou praktiku.
Jenže Electronic Arts se před soudem podařilo dokázat, že k úpravě obtížnosti vlivem umělé inteligence či mechanismů popisovaného patentu nedochází a soudu to stačilo k uzavření případu ve prospěch autorů sportovních titulů. „Ačkoliv EA vlastní patent pro technologii DDA, nikdy nebyla součástí sérií FIFA, Madden, ani NHL a nikdy ani nebude,“ říkají zástupci EA ve svém prohlášení. Dále vysvětlili, že by DDA nikdy nepoužili, aby dali hráčům výhodu, či nevýhodu v online zápasech, což následně měla potvrdit dokumentace a vyjádření nezávislých odborníků. Na druhou stranu to ale neznamená, že by měli vývojáři z Electronic Arts vyhráno a zbývající spory zmiňované v úvodu stále probíhají. Bez povšimnutí nemůže samozřejmě zůstat ani skutečnost, že v některých zemích už musela společnost EA učinit konkrétní kroky vůči fungování či distribuci loot boxů a debata rozhodně není u konce.
Naposledy s k ní vyjadřoval bývalý šéf EA Sports Peter Moore, když uvedl, že podle něj mají loot boxy k hazardní hře velmi daleko. Uvedl, že lidé tento mechanismus milují a fascinuje je prý nejistota, co mohou v balíčku najít. „Zlatý balíček [ve FUT] si koupíte, nebo ho získáte hraním, otevřete ho a jste buďto spokojeni, nebo naštvaní, že stál [jeho obsah] za nic,“ řekl Moore začátkem ledna a vzbudil značný rozruch v diskuzi mezi fanoušky. V porovnání s vyjádřeními některých jeho kolegů totiž zněla slova Petera Moorea jako z planety, kde se nikdy závadnost loot boxů neřešila a nerozebíralo se, jak náhodný prvek odměny působí zejména na mladší hráče.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.