Téměř přesně před rokem oznámili zástupci Electronic Arts, že se série Need for Speed stěhuje z Ghost Games do slavného studia Criterion. Na to konto jsem sepsal krátký komentář s vysvětlením, že důvodů k radosti není mnoho, vzhledem k tomu, že z Ghost Games neputovala jenom zmiňovaná značka, ale také většina vývojářů. A jistě uznáte, že když se nezmění lidé, nemůžeme očekávat ani dramatickou změnu ve výsledcích jejich práce bez ohledu na to, v jakém studiu se sešli. Na loňské téma nicméně navazuje včerejší oznámení ředitelky studií Electronic Arts Laury Miele, které situaci kolem očekávaného pokračování Need for Speed staví do trochu jiného světla a je přinejmenším nesnadné vyčíst, co to pro sérii vlastně znamená. Abyste rozuměli, podle EA je nutné převelet tým z Criterion Games k vývoji nového Battlefieldu, čímž se vydání NFS odsouvá na příští rok. Může to hře pomoci, nebo jde spíš o násilné přetnutí dosavadních plánů, na které bude po vydání Battlefieldu těžké navázat?
S přihlédnutím k tomu, že nejde o standardní odklad, byly bezprostřední reakce fanoušků značně smíšené. Nemůžeme totiž automaticky mluvit o tom, že hra dostává víc času, a tím pádem bude ještě lepší, když se jí vinou okolností může v nadcházejících měsících věnovat jen fragment původního týmu. Ten přitom celkově není bůhvíjak velký, vezmeme-li v potaz čísla z roku 2017, která odhalila necelou stovku zaměstnanců a přičteme k nim dříve vyjádřený zájem nechat tým trochu rozrůst. Odhadem tak může v guildfordských kancelářích sedět 120-150 lidí, kteří měli do včerejšího oznámení za úkol uvést Need for Speed na nových konzolích a nechat zapomenout na nezdary z uplynulých let. V novém pracovním týdnu jim ale do klína přistál úplně nový projekt, na který se musí nyní z domova pracující zaměstnanci co nejrychleji adaptovat a pustit se spolu se švédskou i americkou pobočkou DICE do práce. Laura Miele navíc poukázala, že ačkoliv jde vývoj Battlefieldu dobře, na vývojářích už je cítit únava a právě pomoc Criterionu může mnohému pomoci.
Laura Miele jasně uvedla, že slavnou závodní značku vyvíjí Criterion Games, takže momentálně platí varianta, že koncem roku má studio skutečně navázat, kde v těchto dnech skončilo.
Několikeré zmínky o náročnosti herního vývoje, stresu, vyhoření a již uvedené únavě mě však značně znepokojují a neumím si představit situaci, kdy by nic z toho nedolehlo také na Criterion Games. Představa, že koncem roku v potu tváře dotlačí k vydání Battlefield 6 a bez čekání se opět vrhnou na Need for Speed, pro který budou mít jen přibližně dalších 12 měsíců, se mi nezdá jako reálná a nedivil bych se dalším změnám či odkladům. Jistou roli v tom hraje i nenápadné popření, že by s NFS mohli eventuálně pomoci lidé z Codemasters, kteří se nově řadí po bok Electronic Arts. Miele jasně uvedla, že slavnou závodní značku vyvíjí Criterion Games, takže momentálně platí varianta, že koncem roku má studio skutečně navázat, kde v těchto dnech skončilo. Potenciální obsazení Codies by navíc mohlo znamenat většinově spíše nežádoucí posun celého stylu Need for Speed, od kterého si fanoušci soudě podle četných ohlasů představují v ideálním případě pokračování Underground, i když dvojice oblíbených dílů má jen pramálo společného s tím, kde série NFS začala.
Upřímně bych ale nebyl proti, kdyby tenhle postoj v Electronic Arts alespoň částečně přehodnotili, třeba se vzpomínkou na první Grid nebo Need for Speed: Shift od Slightly Mad. Netvrdím, že by aktuální plány na zřejmě uvolněnější pokračování série měly být automaticky zrušeny, Codies ale v minulosti už několikrát dokázali, že umí vybřednout ze sterilněji pojatých titulů a doručit mainstreamovou zábavu. Nic dalšího by se přitom nemuselo rušit ani přesouvat, když by v očekávaném termínu dorazil nový ročník F1, kterým podle Miele splní EA svůj závodní závazek pro letošní rok, a následně by „jen“ část Codemasters přiložila ruku k dílu podobně jako nyní Criterion v souvislosti s Battlefieldem. Na rozdíl od hlasité části komunity si navíc myslím, že vybřednutí z undergroundových závodů by Need for Speed při zachování důrazu na styl či grafiku jedině prospělo a zapojení dalších vývojářů by pomohlo sejmout i loni zmiňovanou nálepku stále stejného týmu operujícího střídavě pod hlavičkami Ghost Games a Criterion.
Lidé z Codemasters už v minulosti několikrát dokázali, že umí vybřednout ze sterilněji pojatých titulů a doručit mainstreamovou zábavu.
Nečekaný odklad ve spojitosti s tím, že o novém NFS toho zatím víme jen velmi málo, by proto mohl dát Electronic Arts alespoň prostor k přemýšlení, kam přesně sérii posunout a hlavně, jak uplatnit zkušenosti mnohokrát zmiňovaných Codemasters. Mrhat tak obrovským potenciálem na případnou změnu, po které hráči volají, ačkoliv ji sami neumí jednoznačně pojmenovat, by byla velká škoda a osobně budu velmi potěšen, pokud se nepříjemná situace podaří přetavit v něco pozitivního. Z druhé strany ale nechci vůbec zabředávat do úvah, co to všechno znamená pro Battlefield, který se i přes ujišťování Laury Miele netváří jako projekt v kondici, a ani v tomto případě bych nebyl překvapený, kdyby smělé plány na letošní vydání nevyšly. Nezapomínejme, že i fanoušci téhle série volají po změně a v kombinaci s velkými ambicemi vývojářů, kam spadá i příslib dosud neviděné velikosti hry, nemusí být snadné přijít s uspokojivým výsledkem. Je nicméně evidentní, že pandemie koronaviru, která se v loňském roce zdála jako ideální příležitost pro herní vývojáře, začíná na jednotlivé týmy velmi doléhat a odklady či změny plánů je nutné začít brát jako nevyhnutelné.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Představa, že se za rok (i déle) vývojáři vrátí zpět k práci, ne-li kódům a programování je až úsměvná.