V posledních měsících se množily zprávy o důležitých zaměstnancích, kteří opouštějí Japan Studio. Tento first party tým Sony se přitom podílel na celé plejádě důležitých her pro PlayStation. Za všechny můžeme jmenovat Ape Escape, LocoRoco, Patapon, Gravity Rush, Siren nebo sérii Astro. I když se v zákulisí spekulovalo o lecčems, nechtělo se věřit, že by Sony na studio fungující od roku 1993 zanevřela. Vždyť nás zástupci japonského výrobce opakovaně ujišťovali, že berou domácí trh a vývojáře stále velmi vážně a navíc chtěla firma místo akvizicí posilovat a rozvíjet zejména vlastní studia.
Navzdory tomu přišel včera večer magazín Video Games Chronicle s vlastní zprávou, že PlayStation omezuje Japan Studio, většina lidí odešla nebo odchází a zůstává jen divize Asobi Team zodpovědná za Astra. A Sony Interactive Entertainment bohužel později ve svém prohlášení tuto informaci potvrdila. S účinností od 1. dubna bude Japan Studio reorganizováno a bude soustředěno okolo Asobi. To má týmu umožnit zaměřit se na jedinou vizi a stavět na popularitě Astro’s Playroom. Sony věří, že takto posílí svůj byznys.
Autoři chtěli v první řadě vyvíjet hry pro japonský trh v naději, že zaujmou i hráče ve zbytku světa. PlayStation ale podle všeho upřednostňuje globální hity, které produkují ostatní first party týmy.
Část zaměstnanců Japan Studio se tak připojí k Asobi, ale řada jich firmu úplně opouští. Spekulovalo se přitom, že právě v tomto týmu má vznikat soft reboot Silent Hillu, což se teď nezdá příliš pravděpodobné. Navíc když z firmy před časem odešel i autor Silent Hillu a Gravity Rush Keiičiro Tojama a založil vlastní nezávislé studio Bokeh.
Anonymní zdroje magazínu VGC tvrdí, že Japan Studio jednoduše v posledních letech nevydělávalo dost peněz. Autoři chtěli v první řadě vyvíjet hry pro japonský trh v naději, že zaujmou i hráče ve zbytku světa. PlayStation ale podle všeho upřednostňuje globální hity, které produkují ostatní first party týmy. O osudu studia mělo být rozhodnuto už před víc než rokem a důvodem měla být frustrace z nedostatku velkých hitů.
Podle Bloombergu byla americká pobočka Sony k japonské produkci velmi kritická s tím, že PlayStation prý nepotřebuje hry, které jsou úspěšné jen v Japonsku.
Znovu se spekuluje, že to má co do činění i s tím, jak se původně japonská společnost orientuje víc a víc na severoamerický trh. Vedení firmy to přitom opakovaně popíralo a šéfové Sony tvrdili, že Japonsko je pro PlayStation stále klíčové. Naposledy to prohlásil Jim Ryan v rozhovoru, který tento týden publikoval magazín Famitsu.
Podle Bloombergu byla americká pobočka Sony k japonské produkci velmi kritická s tím, že PlayStation prý nepotřebuje hry, které jsou úspěšné jen v Japonsku. Když to v listopadu Blomberg uvedl, Sony se ohradila, že to není pravda, zprávy o odklonu nejsou podložené a nereflektují strategii výrobce.
Součástí Japan Studio byl rovněž dříve Team Ico, který vytvořil hry Ico, Shadow of the Colossus a The Last Guardian.
Kromě toho, že Japan Studio produkovalo vlastní hry, pomáhalo i dalším vývojářům s klíčovými tituly, případně se na nich spolupodílelo. Týká se to například her Bloodborne, The Tomorrow Children nebo vylepšených Demon’s Souls. Součástí Japan Studio byl rovněž dříve Team Ico, který vytvořil hry Ico, Shadow of the Colossus a The Last Guardian. Japan Studio je nejstarší first party tým Sony.
Musím závěrem přiznat, že jsem tímhle rozhodnutím stejně překvapený jako zklamaný. Do obchodních čísel samozřejmě nevidíme, ale jinak produkce Japan Studio byla vždy osvěžující a představovala závan indie myšlení ve velké firmě. Studio vytvořilo obrovské množství skvělých her, jejichž jména tu už padla, i nenápadné, ale zajímavé tituly jako Rain, Tokyo Jungle nebo Echochrome. Nebyly to vždy hity, ale byly to výrazné a originální projekty. A asi největší otazník se teď vznáší nad “zaručenými” zprávami o Silent Hillu…
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Ono spíš i na tom západě se lidi odvracejí od západní upadající herní produkce a víc a víc je láká ta japonská, takže tento krok je šílený a nechutný… ani nepujdu do konspiračních teorií a vysvětlovaček co za tím je.
Každopádně po včerejším nudném a nezajímavém state of play mám jako mnohaletý fanoušek PS o tuto konzoli velké obavy. Osobně si při výběru herní platformy budu vybírat tu, která bude mít největší nabídku japonských her, protože tam pořád ještě vědí jak dělat hry…. šílené
A předchozí SoP tedy byly o dost zajímavější, toto bylo zatím zdaleka nejhorší vysílání…