O problémech s konzolovými ovladači jsme vás v uplynulých měsících a týdnech informovali opakovaně. Loni kvůli nežádoucím pohybům analogových páček Joy-Conů dorazila žaloba do Nintenda, letos kvůli stejnému problému museli podobnou zprávu přijmout i v Sony. Proč se páčky rozbíjí, je v obecné rovině známo – uložení joysticků se porouchá a nesnímá pohyby přesně – pokud vás však zajímá podrobnější popis, můžete se podívat na nové video z populárního youtubového kanálu iFixIt. Je v něm na základě skutečných komponent DualSensu názorně vysvětleno, z čeho se analogová páčka skládá a kde vzniká problém, zarážející přitom je, že celý mechanismus páčky se svými nedostatky je sériově vyráběn společností ALPS a byl použit rovněž v ovladačích pro Xbox One či v Pro Controlleru Switche.
Jak vystihuje video, analogová páčka sestává ze dvou potenciometrů, které sledují pohyb v obou osách a pomocí pohyblivé části pohybující se po neukončené kružnici předávají informaci o elektrickém napětí, která je překládána pro vymezení pohybu páčky ve hře. Právě ona pohyblivá část – tzv. wiper – je ale jedním ze strůjců problémů, protože se v průběhu času sníží jeho citlivost. Dalším problémem pak může být pružina, která vrací páčku do středové polohy, která může rovněž v čase degradovat a způsobovat mírné naklonění, projevující se právě jako mnohokrát zmiňovaný drift.
Znamená to, že pokud byste DualSense používali denně přibližně 2 hodiny, na problémy můžete narazit už v průběhu sedmi měsíců.
Pokud se ptáte, po jak dlouhé době se mohou výše popisované problémy projevit, pak pro vás iFixIt nemá dobrou zprávu. Na základě vlastní analýzy hraní Call of Duty: Warzone přichází s údajem 417 hodin, po kterých už je možné driftování zaznamenat. Odhad se opírá o oficiálně udávanou životnost mechanismů páček, která čítá 2 miliony cyklů potenciometrů a půl milionu kliknutí (L3/R3 tlačítka). Znamená to, že pokud byste DualSense a pravděpodobně i výše uvedené ovladače používali denně přibližně 2 hodiny, na problémy můžete narazit už v průběhu sedmi měsíců. Záleží však pochopitelně na zvolených hrách a uváděné číslo nelze chápat univerzálně.
Kanál iFixIt se v závěru pozastavuje nad tím, že výrobci konzolí nepřistupují k mechanismům analogových páček jako ke spotřebnímu zboží a neumožňují snadnější výměnu, než je odpájení a opětovné připájení nového kusu. Zazní také, že problém bylo možné předvídat a vyhnout se mu zřejmě jde jen úpravou celé technologie nebo vyhledáním nového dodavatele. Pokud na problém narazíte, můžete se prý na vlastní zodpovědnost buďto pustit do vlastní opravy, případně zboží v záruce standardním způsobem reklamovat a nebo zvolit nejdražší cestu, a sice pořídit ovladač nový. Uvidíme také, jak bude postupovat situace kolem nové žaloby Sony, která by mohla celou situaci rozpohybovat.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Pokud by použili průměr z desítky měření u desítky her různých žánrů a celé to zopakovali minimálně 2x, tak dejme tomu, ale přesto to bude hypotetické číslo, které zcela pomíjí kvalitu výroby, zákaznické zacházení, provozní prostředí, charakter použití atd., což jsou pro výpočet zásadní proměnné. Takto je to hodnota, která je relevantní asi jako bulharská konstanta a podle toho bych k dané informaci přistupoval.