Už více než měsíc uplynul od vydání Cyberpunku 2077, jedné z nejočekávanějších her několika uplynulých let. Stav, ve kterém byla hra uvedena na konzolích minulé generace, jsme rozebírali v mnoha článcích a videích, stejně jako kontroverzi kolem předchozích výroků vedení CD Projektu, žaloby ze strany investorů a pochopitelně i řadu pozitivních věcí, jako je atmosféra hry či její vizuální zpracování. Nic to ovšem neměnilo na tom, že vývojáři museli souběžně s vydáním napnout ještě větší úsilí k přípravě opravných patchů a snaze napravit si pošramocenou reputaci, kterou budovali několik desítek let. A právě proto, aby snad nikdo nenabyl dojmu, že kauza Cyberpunk 2077 je u konce a s konzolovými verzemi se do budoucna už nic zásadního dít nebude, vystupuje spoluzakladatel Marcin Iwiński v novém videu, kde se za aktuální stav hry omlouvá a přináší vysvětlení, proč ke známým problémům došlo.
„Když jsem přes 25 lety zakládal CD Projekt, jedním z hlavních principů byla upřímnost a přímá komunikace s hráči,“ říká Iwiński na úvod osobního vzkazu fanouškům. Se založením studia CD Projekt RED pak k tomuto závazku přidal ještě snahu vyvíjet ty nejlepší hry na světě, což mělo platit až do dnešních dní. „Vzhledem k naší historii a upřímné komunikaci jste nám uvěřili a předobjednali jste si naší hru. Jenže bez ohledu na pozitivní recenze PC verze, Cyberpunk 2077 se na konzolích nestřetl s našimi požadavky na kvalitu,“ kaje se CEO společnosti. Za vzniklé chyby se omlouvá jménem celého vedení a žádá, aby fanoušci nesvalovali vinu na nikoho ze zaměstnanců. „Za rozhodnutím vydat hru stojím já a celé vedení, přesto jsme si nikdy nepřáli, aby se něco takového stalo,“ vysvětluje zakladatel společnosti.
Marcin Iwiński se ve svém vzkazu vyjádřil i na konto recenzí. I to byl totiž z pohledu hráčů problematický moment, kdy recenzenti obdrželi výhradně PC verzi a na konec embarga tak nebylo možné připravit recenzi verze pro PS4 či Xbox One. Iwiński uvádí, že konzolové klíče odeslali recenzentům 8. prosince, protože každý den, který mohli hru na konzolích minulé generace vylepšovat, byl pro finální podobu klíčový. Odeslat recenzní konzolové verze prý ale neplánovali odesílat takhle pozdě a i za tuto situaci se Iwiński ve videu omlouvá.
Dále se snaží fanouškům poskytnout pohled na celou situaci zevnitř a jako největší technický nedostatek Cyberpunku 2077 na konzolích minulé generace označuje streamování dat. Tedy proces a rychlost přesunu konkrétních dat z úložiště do operační paměti, což přímo ovlivňuje to, co hráč vidí, a jak spoustu věcí ve hře funguje. „V naší hře není obsah rozprostřen po velké mapě, abychom mohli po hardwarové stránce [konzolím] ulehčit, ale je soustředěn do jednoho velkého města a prostředí, ve kterém v podstatě nenarazíte na načítací obrazovky,“ uvádí Iwiński. Na první pohled se prý řešení tohoto technického aspektu nezdálo jako problém a během testování prý CD Projekt RED nenarazil na tolik chyb, které následně hlásili hráči, situace je ale podle Iwińského taková, jaká je a vývojáři se s ní musí vyrovnat.
Jinak než přes updaty a patche to nepůjde, a jak zřejmě chápete i vy, pro CD Projekt RED jsou nyní nejvyšší prioritou. „Vydali jsme už tři patche, které vylepšují stav hry, je to ale pouze začátek,“ naznačuje Iwiński a přidává koncept plánu, kterým se teď budou jeho lidé řídit. V pravidelných intervalech mají stále přicházet další patche a jeden z nich prý máme očekávat v nadcházejících 10 dnech. Hru by měl posunout na verzi 1.1 a po několika týdnech prý dorazí ještě jeden patch, tentokrát větší a důležitější, který hru dostane na verzi 1.2. Dál má také platit zájem doplňovat hru novým obsahem prostřednictvím DLC, zdá se však, že aktuálním plánům musela ustoupit. Jak vývojáři sami informovali, prvního DLC jsme se měli dočkat už začátkem letošního roku, v plánu představeném Iwińskim se ale bezplatná rozšíření posunula přibližně na konec jara a z pohledu času vzal za své i slibovaný next-gen update. Ten by měl podle všeho dorazit až na podzim, což může být pro hráče poměrně nepříjemná zpráva, vzhledem k tomu, že i s ním se – byť bez konkrétního příslibu – počítalo rovněž spíše začátkem, nežli koncem roku 2021. Nejasně se to pak má i s návratem hry na PlayStation Store, když Iwiński pouze uvedl, že to bude tak nejdříve, jak je to jen možné.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Co mi ale teda teď nejvíc pije krev ,tak je ten next gen. Doteď byly informace takové , že to bude z kraje roku, tak že dost velká hromada hráčů třeba čekalo na to, ale teď musí čekat skoro rok a možnost refoundu skončila kdy ..? 10 ledna …upss.
Fakt vtip, tohle mohli říct daleko dřív….
Este by ma zaujimalo, ze od kedy boli spustene predobjednavky, nejak sa mi to nepodarilo vypatrat na internete, ak viete, napiste :).
„…this is a challenge, but we made it even more difficult for ourselves by wanting to make the game look epic on PCs and then adjusting it to consoles — especially old-gens.“ …s takouto myslienkou prist, to museli asi fetovat nieco, vsak uz nie su novacikovia na trhu a nepatria ani medzi indie.
TECHNICKE OKIENKO:
Som si teda vyskusal ten ich streamovaci system na PC, limitoval som RAMku na 6GB a grafiku na 2GB, to by malo zhruba odpovedat 8GB celkovej zdielanej pamate v PS4. Dal som detaily na low a sledoval SSD disk kolko cita. Na peso v centre mesta ~12MB/s, v pohybujucom sa aute ~35MB/s(v spickach aj 80MB/s). Co sa stalo brzdou zrazu je moj 4C8T haswell cpu @3.8GHz, skratka uz tolko streamovania nezvlada a fps slo dole. Nechcem vediet ako sa s tym trapi v ps4 ten 8C jaguar od AMD na 1.6GHz….naviac na klasickom HDD….mali by na optimalizaciu zhanat Harry Pottera a ak nepomoze, tak Chucka Norissa 😀
Jsem dost zvědav, kdy hodlají vydat ten PS5 upgrade Zaklínače, na který loni lákali a teď je ohledně něho taky podezřele mrtvo…
Jinak tohle mělo vyjít online nejpozději day one a nikoliv skoro 2 měsíce po launchi, kdy to na první pohled vypadá jako damage control po propadu akcií, vlně refundací, stažení hry z ps store, žalobách akcionářů, vyšetřování úřadem pro ochranu spotřebitelů atd. Nevím, zda by bylo více vtipné nebo smutné, kdyby se hra vrátila na ps store až s next gen upgradem.
A ta poznámka o tom, že během testování se velká část problémů, na které hráči narazili, neprojevila je doufám vtip. Opakované crashe a glitche na každém kroku nic? Neuvěřitelné:-(