Jak už jsme naznačovali v minulém týdnu, už poměrně vyčerpávající kauza kolem Cyberpunku 2077 nebude mít dopad pouze na reputaci společnosti CD Projekt RED vůči hráčům. Odklady spolu se špatným technickým stavem hry vedly k dramatickému snížení ceny akcií, a tím pádem i hodnoty celé společnosti, což se podílníkům pochopitelně nezamlouvá. Ostatně, v komunikaci směrem k nim musí být vývojáři velmi opatrní, což potvrdil i přepis nedávného brífinku, na kterém si zástupci CD Projektu sypali popel na hlavu a otevřeně se káli z chyb, které v souvislosti se hrou učinili. Podle informací listu The New York Times to ale nemusí stačit, když jeden z polských akcionářů připravuje hromadnou žalobu, pokud dojde k závěru, že CD Projekt RED oklamal zákazníky i investory a neoprávněně se tak obohatil na vadném produktu.
V současné době analyzujeme společně s týmem advokátní kanceláře důvody pro podání hromadné žaloby spolu s oznámením možnosti spáchání trestného činu, říká advokát.
Samotná informace o přípravě žaloby pochází z polského finančního magazínu Bankier a pod příspěvkem je podepsán advokát Mikołaj Orzechowski, který je současně akcionářem CD Projektu RED. Za problematické vidí zejména stažení Cyberpunku 2077 z distribuce na PlayStation Storu, do úvah nad žalobou ale pochopitelně zahrnuje všechny události, které provázely vydání hry i následující dny. „V současné době analyzujeme společně s týmem advokátní kanceláře důvody pro podání hromadné žaloby spolu s oznámením možnosti spáchání trestného činu podle čl. 286 trestního zákoníku – zkreslování údajů za účelem získání finančních výhod,“ vymezuje Orzechowski. Vyzývá pak další akcionáře a investory, aby se s ním spojili, a pokud hodlají postupovat prvání cestou, ať tak činí společně.
Ačkoliv Mikołaj Orzechowski opírá svou kritiku Cyberpunku 2077 a možné argumenty pro žalobu o stažení prodeje hry z PlayStation Storu, problémy se pochopitelně týkají i verze pro Xbox One. Ačkoliv Microsoft distribuci hry nepřerušil, nabídl hráčům plnou finanční kompenzaci, pokud nejsou se hrou spokojení. V průběhu víkendu však došlo ještě na doplnění karty hry v databázi MS Storu o varování, které hráče informuje o stavu Cyberpunku 2077 na Xboxu. „Až do vydání updatů mohou hráči narazit na technické problémy, pokud budou hrát na Xboxu One,“ zní krátké upozornění.
„Společně s jedním z webových portálů také připravujeme materiál o právech investorů v souvislosti do očí bijícího rozporu s informacemi [vývojářů] a skutečným stavem hry,“ slibuje Orzechowski a vyjmenovává známé problémy. Přidává k nim ale paradoxně i otevřené vyjádření vývojářů, kteří během výše zmiňovaného mítinku s investory připustili, že při vývoji hry pro platformu PS4 nevynaložili náležitou péči. Jak Orzechowski naznačuje, právě to by mohl být značný problém tváří v tvář skutečnosti, že hra vědomě vyšla v závadném stavu a je možné, že právě těchto výroků se může budoucí argumentace u soudu týkat. V tuto chvíli ale ještě není zřejmé, zda k žalobě vůbec dojde a bude zřejmě záležet i na počtu lidí, kteří se rovněž cítí podvedeni a budou chtít s Orzechowskim spolupracovat.
The craziest part is that their official response is “stop picking up items.” pic.twitter.com/BwZ6cYuvBB
— John F. Kennedy Jr. (PAWG fan) (@johnfkennedyjrr) December 19, 2020
Mezi tím pak vývojáři hasí další sadu problémů, na které hráči naráží, bez ohledu na snahu rychle opravit alespoň něco prostřednictvím patche na verzi 1.05, o kterém jsme informovali v průběhu víkendu. Hráči totiž zjistili, že pokud uložená pozice v PC verzi přesáhne velikost 8 MB, poškodí se a už ji nelze žádným způsobem použít, ani opravit. Pro hraní je nutné použít předchozí pozici, čímž mohou hráči přijít o značnou část postupu hrou, protože automaticky tvořené savy budou od určitého bodu vždy poškozené. Hráč to ale nemusí vůbec poznat, pokud sám manuálně neukládá a neprochází tak nabídku uložených pozic, kde by mohl na chybu narazit. I proto se vývojáři snažili k incidentu vyjádřit co nejrychleji, ale ani tato reakce se neshledala s kýženým pochopením. Zástupci CD Projektu RED totiž na webu GOGu uvedli, že řešením je snížit množství předmětů a materiálů pro craftování a následně čekat, až buoducí patch limit pro položky v inventáři zvýší. Trpce vtipné je však to, že hráči se k neočekávanému množství předmětů dostali zřejmě díky další, tentokrát duplikační chybě, kterou vývojáři ve svém krátkém vyjádření rovněž zmiňují.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Narozdíl od 8 MB bugu s duplikacni chybou. To nemá chybu! 😀
Tohle je taky velmi povedená věta z daného článku:
„For months, reviewers, including those at The New York Times, tried to obtain review copies for the new game consoles released by Sony and Microsoft this year.“
Hru si osobně docela užívám (jako fanoušek sci-fi a cyberpunku zvláště), ale ten momentální shitstorm se na CDPR valí jednoznačně oprávněně. Přesněji řečeno na vedení CDPR, chudáky řadové zaměstnance, kteří dlouhé měsíce crunchovali, aby se po vydání hry od vedení dozvěděli, že budou v crunchi pokračovat, upřímně lituji.
Sony měla být trpělivější; vývojáři se dostali do kleští dalších stran, kteří řeší pouze to, jak vydělat prachy; každá hra má dobu hájení ze slušnosti, házení klacků pod nohy ze stany Sony atd. To jako vážně???
CDPR (resp. vedení) tlačilo na vydání za každou cenu, o katastrofickém technickém stavu nejen na konzolích (tam především) věděli a přesto před vydáním uváděli, jak hra na konzolích běží bez problémů, hodnocení zaměstnanců postavili na recenzích hry na MT a proto úmyslně uvalili embargo na recenze konzolové verze, po vydání hry odkázali nespokojené hráče na Sony a MS, aniž by to s nimi dopředu projednali, na dočasné stažení hry z PSN došlo po DOHODĚ se Sony (protože na rozdíl od MS nemá s CDPR dohodu nad rámec standardního smluvního partnera, takže si může dovolit asertivnější přístup a kromě toho její refundační proces je striktnější než u MS), zástupce vedení nepochopitelně sympatizuje s kritikou stažení hry z PSN, kterou jeho firma odsouhlasila a to vše jen a pouze kvůli tomu, že CDPR řešilo pouze to, jak vydělat prachy. Jinak by hru, která, minimálně na konzolích, vyšla ve stavu early accessu znovu odložili a klidně o celý rok, protože kromě technického stavu má hra plno nedostatků i po designové stránce.
Představa o nějakém shovívavém přístupu, když byli mnozí hráči uvedeni ze strany CDPR záměrně v omyl, je úplně mimo realitu. Nebo také trpělivě čekáte, když Vámi za plnou cenu zakoupený produkt nefunguje, jak deklaruje jeho výrobce, na to, až (pokud vůbec) jej dá nějakým způsobem dohromady? Odvážím se soudit, že spíše ne.
Ti isti investori ktori tlacili na release na base PS4/XONE kvoli jej install base a ziskom z predaja, ktore za tym videli – napriek tomu, ze asi vedeli ako ta hra na nich vyzera….
Logicke argumenty:
– ako investor chces ziskat co najviac a stratit co najmenej
– nechces prerobit opat na budgete pre celosvetovy marketing po 3-nasobnom odlozeni vydania
– maximalizovat zisk z vydania na najvacsi pocet platforiem
Mno a ked to nevyjde tak sa rozhodnes, ze vytrieskas prachy zo zaloby ked ti akcie padli o viac ako 50%.
Stale je ale tiez mozne, ze vedenie CDP neboli tiez uplne neviniatka a je otazne ako prezentovali pravdive informacie akcionarom. Je rovnako mozne, ze sa citia oklamani prave tym ake info dostavali, pripadne ak boli nejak usmernovani…
Snad sa dozvieme uplne celu pravdu niekedy.