Po všech krocích, které učinily společnosti Sony, Microsoft a CD Projekt RED v uplynulých dnech, už musí být všem zcela zřejmé, že zvrátit nepříjemnou kauzu kolem Cyberpunku 2077 bude vyžadovat spoustu úsilí a kvalitně odvedené práce za doprovodu dalších promyšlených kroků. Kát se před hráči totiž nestačí a po stažení Cyberpunku 2077 z digitální distribuce PlayStation Storu se vývojáři dostali pod další velký tlak, ze kterého vede cesta jen skrze patche, které uvedou hru na předchozí generaci konzolí do hratelného stavu. Jednoho z nich se hráči dočkali už včera – hra byla povýšena na verzi 1.05 a podle výpisu na oficiálních stránkách opravuje značné množství dosavadních problémů – ne všichni z CD Projektu RED ale zřejmě chápou tento postup jako nutný a jediný správný. Ředitel studia Adam Badowski totiž na Twitteru zcela otevřeně uděloval srdíčka komentářům, které ostře kritizovaly Sony za stažení hry z prodeje a které poukazovaly například na to, proč se stejným způsobem nezachovala japonská společnosti vůči Avengers.
Badowski, který byl v minulém týdnu jedním ze zástupců CD Projektu RED a celou kauzu oficiálně komentoval, vyjádřil své sympatie s komentáři několika fanoušků, kteří nebyli s děním kolem hry spokojení. Ve svých vyjádřeních ovšem za viníka označovali Sony a vyzdvihovali kvality Cyberpunku 2077. „Tohle všechno je absurdní. Hra je hratelná a ve skutečnosti skvělá. Proč prostě nepočkat do vydání dalších patchů a updatů,“ ptá se jeden z hráčů a Badowski uděluje srdíčko. Další hodnotí situaci jako velmi zajímavou, když podle něj vyšla hra Marvel’s Avengers v ještě horším stavu nežli Cyberpunk 2077 a Sony neudělala vůbec nic. „Avengers jsou v podstatě mrtví na všech platformách, takže už nefunguje online hra. Kdo vrátí peníze těmto hráčům,“ uvádí další fanoušek a Badowski opět vyjadřuje svoje sympatie. A jak uvádí magazín Video Games Chronicle, takových příspěvků, které se řediteli studia CD Projekt RED líbily, bylo víc, dokud na to nebyl Badowski upozorněn a své reakce na uvedené tweety nesmazal.
A lot of people seem to be misunderstanding why Cyberpunk was removed from the PS Store, while other buggy games haven’t
CD Projekt have been telling people for a week now to seek refunds from PlayStation, which goes against PS policy… which will have SUPER pissed Sony off
— Mike Rose (@RaveofRavendale) December 18, 2020
Jak vysvětluje například Mike Rose z No More Robots, který byl pro změnu hybatelem tažení proti G2A a přeprodejcům her v roce 2019, největší problém Cyberpunku 2077 třeba i v porovnání s Marvel’s Avengers spočívá v tom, že CD Projekt RED vybídnul hráče k tomu, ať si nechají vrátit peníze od Sony, resp. Microsoftu, bez ohledu na to, že by takové žádosti nebyly v souladu s interními pravidly obou společností. I to byl podle zmiňovaného vývojáře důvod, proč došlo k dohodě a Cyberpunk 2077 z digitální distribuce PS Storu zmizel, zatímco v případě Microsoftu ke stažení hry nedošlo, ale hráči mohou žádat své peníze zpět s výjimkou vůči platným pravidlům. „Je velmi pravděpodobné, že v tu chvíli, kdy CD Projekt začal lidem říkat, ať zažádají o vrácení peněz, Sony se ozvala s informací, že v takovém případě bude muset být hra odstraněna z obchodu. Nevím to jistě, ale dle mého jde o pravděpodobný scénář. Největším problémem je, že CDPR jednak vyzval hráče, ať postupují v rozporu s pravidly a jednak nepřímo zahltil podporu PlayStationu, aniž by o tom se Sony vývojáři dopředu mluvili,“ popisuje Mike Rose.
Padaly prý dotazy ohledně reputace společnosti, nerealistických časových plánů a nekonečných přesčasů v měsících i letech vedoucích k vydání hry 10. prosince 2020.
Další, kdo o situaci informuje, je Bloomberg a novinář Jason Schreier, který s odvoláním za zdroje blízké studiu informuje o domnělé schůzce vedení CD Projektu RED se zaměstnanci. Schreier situaci popisuje jako rebélii, kdy se někteří ze zaměstnanců dožadovali odpovědí na velmi nepříjemné, leč trefné dotazy. „Frustrovaní a naštvaní zaměstnanci vychrlili na vedení své dotazy během interní čtvrteční schůzky, která začala omluvou managementu za katastrofický launch Cyberpunku 2077,“ tvrdí Bloomberg. Padaly prý dotazy ohledně reputace společnosti, nerealistických časových plánů a nekonečných přesčasů v měsících i letech vedoucích k vydání hry 10. prosince 2020. „Během schůzky se jeden ze zaměstnanců zeptal vedení, proč v lednu uváděli, že je hra kompletní a hratelná, když to nebyla pravda. Na to vedení odpovědělo, že přebírá plnou odpovědnost,“ popisuje Jason Schreier informace, které mu z druhé strany nechtělo studio oficiálně potvrdit. „Další zaměstnanec se zeptal, zda vedení CD Projektu RED cítí jako pokrytecké, že pracovali na hře o nadvládě korporací, když jejich vlastní zaměstnanci museli pracovat přesčas. Odpověď ale byla pouze vágní a neurčitá,“ uzavírá Bloomberg.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Kdo by to čekal, že z jednoho z nejočekávanějších projektů nejen tohoto roku se nakonec vyklube blamáž podobných rozměrů jako třeba u Anthemu. Člověk by řekl, že si firmy, po podobných kauzách v minulosti, dají obzvláště pozor na to, aby se stejným chybám vyvarovaly, ale evidentně nepřipouštění si problémů/nedostatečný odstup pro objektivní zhodnocení situace/naivní víra ve schopnost vyřešit vše na poslední chvíli/rezignace na výsledek ve prospěch vydání hry za každou cenu atd. jsou na úrovni vedení stále aktuální témata, bohužel.
Sony udělala dobře, že hru stáhli. CD Project RED chce hráčům vracet peníze, a tak Sony hru stáhla, protože by toho spousta lidí zneužívalo, koupili by si hru, a poté by ji vrátili.
To že vydali Teaser Trailer začátkem roku 2013, neznamená, že hru začali hned programovat. Předprodukční fáze klidně mohla trvat 2 roky, než dokončili Zaklínače 3 (2015).
Takže vývoj mohl trvat maximálně 5 let, možná ale méně…
Hra je po příběhové a grafické stránce skvělá (mluvím o PC).
Tím rozhodně neomlouvám v jakém technickém stavu zejména na konzolích hra vyšla, kolik prvků ve hře, oproti původní představě, vůbec není nebo je značně omezeno a přístup samotného studia, které zákazníky záměrně uvádělo před vydáním v omyl, jen je vhodné některé věci zasadit do kontextu.
Jak už zde někdo psal, minimálně se mohli inspirovat , ale tohle spamování NPC před tebe za tebe … je to ostuda nic víc. .. rozhodne mají navíc.
Myslím, že opravdu brutálně nestíhali (možná po dobu celého vývoje, ale tento rok (postižený pandemií) naprosto jistě) – viz opakované leaky o dlouhotrvajícím crunchi, několikerý odsun vydání, mizerný technický stav a výsledkem bylo, že plno věcí ze hry zcela vypustili (wallrunning, customizace vozového parku, větší zastoupení cyberspace atd.), plno jiných věcí osekali na kost (ai, policie, denní rutiny npc) a na takové to finální polishování a péči o detaily, které tvoří iluzi živoucího světa, samozřejmě vůbec nebyl prostor (když neměli dostatek času ani na QA testování), protože priorita byla to dát vůbec dohromady a aby to nějak fungovalo.
Nicméně – pro jistotu ještě jednou – to rozhodně není omluva pro to, aby prodávali hru za plnou cenu v takové podobě a v takovém stavu a v případě konzolových verzí úmyslně zamlčovali, jak na tom hra je. Hra imho vyšla jako early access a zasloužila by si minimálně půl roku, ale spíše rok nebo i déle dalšího vývoje, než se měla dostat na pulty obchodů, ale to je už nyní samozřejmě jedno.
Bohuzel mnozstvi neplnenych slibu ve hre je vysoke.
GTA V jsem hral a nedivte se – hlavne kvuli pribehu. Ale to , ze mesto bylo UVERITELNE me stale vice vtahovalo do hry. Hra muze mit sebelepsi pribeh, ale jakmile nefunguje prostredi, ve kterem se pohybujete, stava se z ni dalsi bezducha strilecka „strilej po vsem co se hybe“, kterych jsou na trhu tisice.
Podle mě to měli ještě odložit a pořádně vypilovat, aby ten svět působil uvěřitelně, nemusí bejt do detailu promyšlenej, ale mělo by to mít nějakou logiku. No a pokud nedokážou udělat openworld, kterej by dokázal vytvořit iluzi živoucího světa, mají udělat koridor. Stejně každej říká, že to je hlavně o příběhu a ten můžou vyprávět i třeba v menších naskriptovaných lokacích. Takhle se mi třeba strašně dobře hrál poslední Tomb Raider, menší otevřený lokace, kde jsou i vedlejší úkoly a základní věci jako obchodník atp.. v kombinaci s uzavřenejma koridorama, kde se posouvá příběh.