Vývojáři hry Godfall ze studia Counterplay Games oznámili, že jejich novinka přináší prostřednictvím aktuálního updatu podporu ray tracingu. Ale jen na adekvátních grafických kartách od AMD. Podpora pro ray tracing na kartách od Nvidie dorazí podle autorů později. Hráče to zaujala zejména z toho důvodu, že ray tracing ve hrách byl dlouho doménou jen RTX karet od Nvidie. Mohlo se na to pohlížet jako na jakousi formu “exkluzivity”. Teď to ale vypadá, jakoby se i ray tracing mohl stát v některých případech nadstandardní funkcí, se kterou se bude tak trochu obchodovat.
AMD navázalo s vývojáři z Counterplay Games těsnější spolupráci a Godfall je výsledkem spolupráce obou firem. V minulosti přitom konkurenta za podobné snahy AMD kritizovalo. Nutno ale zdůraznit, že nevíme, proč přesně autoři momentálně nepodporují ray racing na kartách od Nvidie, zda je to obchodní, politické a marketingové rozhodnutí, anebo skutečně implementace zatím není hotová. Někteří hráči byli zklamaní už skutečností, že Godfall na PC postrádal ray tracing již při své premiéře 12. listopadu.
Někteří hráči se teď ptají, zda je to předzvěst toho, že by ray tracing mohl být exkluzivní v některých hrách jen pro grafické karty toho či ono výrobce.
Godfall přitom využívá pro ray tracing DirectX 12 Ultimate, s nímž si samozřejmě rozumí i karty od Nvidie. Důvodem zpoždění ale může být třeba také optimalizace pro architekturu Nvidie. Nebo skutečnost, že Godfall jako časová konzolová exkluzivita pro PS5 využívá na next-gen systému od Sony také řešení od AMD.
Někteří hráči se teď ptají, zda je to předzvěst toho, že by ray tracing mohl být exkluzivní v některých hrách jen pro grafické karty toho či ono výrobce. Když Nvidia uvedla na trh první RTX karty, bylo pochopitelné, že ray tracing nabízela jen ona, protože AMD nemělo v té době v nabídce adekvátní zařízení. Nové RX karty ale ray tracing zvládnou a všichni předpokládali, že tím přetahování na tomto poli skončí. Zdá se však, že i exkluzivní ray tracing by se na PC mohl stát účinným nástrojem při přetahování o zákazníka, obávají se teď někteří fanoušci.
Bohužel v tuto chvíli není jasné, jak dlouho se na ray tracing v Godfallu pro Nvidii bude čekat.
Godfall má díky těsné spolupráci vývojářů a výrobce fungovat nejlépe na hardwaru AMD, tvrdí samotní autoři. Exkluzivní funkce a podobná partnerství často slouží k tomu, aby se mohla jedna nebo druhá grafika pochlubit, že v daném titulu vypadá a/nebo běží lépe. Bohužel v tuto chvíli není jasné, jak dlouho se na ray tracing v Godfallu pro Nvidii bude čekat. Z ray tracingu by se mohla stát časová exkluzivita na omezenou dobu podléhající tomu, která firma uloví danou hru coby partnera.
Jak připomíná třeba PC Gamer, nemusí jít hned o záměr sabotovat druhého výrobce. U partnera může jít o prioritu pro launch, zatímco u druhého výrobce karet nikoli. Ray tracing stále není nezbytná funkce a s tím, jak se vývojářům před vydáním krátí čas, mohou podle potřeby volit, které grafiky podpoří jako první.
Wes Fenlon z PC Gameru se obává, že se z ray tracingu stane nástroj časové exkluzivity s tím, že nebude možné předvídat, na jakou stranu se vývojáři přikloní.
Podle dat z října jen přibližně 11 procent hráčů na Steamu koneckonců disponovalo RTX kartou. Není tedy divu, že nemusí jít pro autory o prvořadou starost. Ale z druhé strany, když už jeden z výrobců karet hru podpoří, bude očekávat, že předvede možnosti právě jeho technologií na maximum.
Nvidia dlouho těžila ze svého náskoku coby jediný výrobce karet s podporou ray tracingu ve hrách, ale AMD může chtít tento náskok rychle snížit i s pomocí zkušeností, které získalo při práci na hardwaru pro nové konzole od Sony i Microsoftu. Spousta her se navíc obejde stále bez ray racingu, anebo jejich autoři nenavážou žádnou spolupráci, a tedy mohou přirozeně věnovat stejnou péči oběma výrobcům, uvažuje PC Gamer a jeho autor Wes Fenlon. Sám se ale obává, že se z ray tracingu stane nástroj časové exkluzivity s tím, že nebude možné předvídat, na jakou stranu se vývojáři přikloní.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
BTW RT neni prece o odrazech od lesklych ploch..ale o realnem nasviceni sceny dle zdroju svetla..nebo stinu..pocita se tak i realny odraz zvuku…atd
A raytracing samozřejmě není jen o zrcadlení, dá se použít prakticky na všechno kde se využívá nějaký výpočet odrazů, takže jak pro světlo nebo zvuk, tak i třeba pro zlepšení AI nepřátel, ale aktuálně se stejně používá výhradně pro zrcadlení protože to umí tu technologii nejlépe prodat. A zrovna Godfall si na tomhle dost staví, proto mi přišlo vtipné, že to ve výsledku není použito tak, jak by se dle jejich marketingových proklamací mohlo zdát.
Ale mnozí se najednou tváří, že GPU bez tohoto nesmyslu (ani na ten není dost výkonu) a bez přepočtu na vyšší rozlišení (obezlička konzol) nemá snad ani právo na existenci. Fakt se musím smát 🙂