Mark Cerny coby architekt PlayStationu 5 už loni v dubnu potvrdil, že Sony počítá s podporou PlayStation VR i na nové konzoli. Příznivou zprávu pro všechny majitele tohoto headsetu pak zástupci japonské společnosti přímo potvrdili letos v červnu a nikdo nepochyboval o elegantním řešení situace do doby, než bude potenciálně uvedena druhá generace PSVR. Z aktuálních informací ale vychází najevo, že ve virtuální realitě bude možné hrát na nové konzoli PS5 pouze starší tituly běžící v režimu zpětné kompatibility, případně nové tituly, u nichž se ale vývojáři rozhodnou také pro vydání PS4 verze. Týkat se to bude například Hitmana 3, ale také chystané nové verze No Man’s Sky pro PS5, která bude jednu ze svých nejlepších vlastností postrádat.
Informaci přinesl magazín UploadVR, který se na situaci kolem třetího Hitmana ptal přímo Sony a obdržel jednoznačnou odpověď. „Musíte si koupit PS4 verzi, abyste si zahráli ve VR, protože PSVR funguje jen coby zpětně kompatibilní zařízení,“ řekl mluvčí japonské společnosti. Dodal také, že dosud nedošlo k oznámení žádné hry pro PlayStation 5, která by přímo podporovala režim virtuální reality a je velmi pravděpodobné, že se na tom nic zásadního nezmění, dokud nebude Sony ochotná představit a uvést PSVR 2. Jak už bylo řečeno v úvodu, něco podobného platí také pro No Man’s Sky, který sice Hello Games chtějí nabídnout zejména novým hráčům či prvním majitelům konzolí, ale virtuální realita zůstane přímé verzi pro PS5 zapovězena.
Tím Sony přenáší značnou část odpovědnosti na vývojáře a vydavatele, v jejichž zájmu je zákazníky pokud možno nemást. Dá se také očekávat ještě zvýšený tlak na bezplatné upgrady her pro nové systémy a s tím spojený zmatek, způsobený individuálními podmínkami u jednotlivých titulů. Protože zatímco No Man’s Sky můžete povýšit na verzi pro PS5 bezplatně, pokud vlastníte hru na PS4, u Hitmana 3 lze využít jen upgrade pro digitální kopii, nikoliv fyzickou kopii. A ve výsledku to s největší pravděpodobností znamená, že pokud byste chtěli využít i VR režim, na PS5 budete muset nějak nainstalovat obě verze hry, spouštět je odděleně a sdílet mezi nimi progres. UploadVR ale mluví také o možnosti downgradu, tedy ponížení PS5 verze na verzi pro PS4, což prý podle Sony zůstává v dikci vývojářů a vydavatelů. Zapomenout nicméně nesmíte na to, že až vyřešíte všechny trable s jednotlivými hrami, budete muset ke konzoli také připojit původní, nikoliv novou kameru, která snímat headset nedokáže. A aby toho nebylo málo, musíte si za tímto účelem zažádat o adaptér, protože starší kameru není možné přímo k PS5 připojit.
Zároveň bychom rádi připomněli slova Jima Ryana, šéfa Sony Interactive Entertainment, který minulý týden pro list The Washington Post potvrdil, že virtuální realita je pro Sony důležitá. Označil ji však za technologii, jejíž potenciál se naplno projeví až za několik let a ve světle nových informací rázem působí Ryanova slova dost konkrétně. Stane se tak pro Sony až s příchodem nového headsetu? Nebo nakonec dojde ke sjednocení pravidel a ulehčení pro hráče i vývojáře? Ve výsledku by to totiž mohlo dojít tak daleko, že výhledově přestanou VR hry pro PlayStation vycházet, připočítáme-li právě onu nutnost vždy disponovat verzí pro PS4, čímž by Sony šla sama proti sobě a příznivé počty více než 5 milionů majitelů zmiňovaného headsetu by najednou vyzněly do prázdna.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Já jen, že jsem ten ústup ze strany Sony od VR zmiňoval v momentě, kdy už se Sony k jeho omezování vyjadřovala. Playstation VR čeká pravděpodobně podobný osud jako Kinect. Naprosto stejným způsobem uvadala podpora ze strany Microsoftu v případě druhého zmiňovaného.
Naopak od stejného zdroje vím, že Steam něco kutí s Microsoftem pod pokličkou pro xbox.
Jinak co se týká toho, co se kutí stran VR v MS:
„We’re not going to do that. I understand certain people would want that. We have to focus our efforts on the things we’re doing right now. And the most precious resource that we have is the team and their ability. And I just have to focus on the things we’re doing right now. […] VR is not as simple as plugging your headset. You have to redo the dash[board]. There’s a bunch of work that goes into it. And the teams at Valve, the teams at Sony, the teams at Oculus that are doing that work. They know the completeness and what it means to support the platform.“ Phil Spencer https://www.windowscentral.com/will-xbox-series-x-support-virtual-reality-vr
K druhému bodu.. Toto se tvrdilo v létě, ale tam ještě nebyla jednání se Steamem, která probíhají nyní.. Když se člověk podívá co by Steam jako takový mohl nabídnout Xboxu… 😉 Uvidíme, třeba z toho nebude nic, a nebo naopak ano – je to čistá spekulace.
PSVR hry jsou hratelné na PS5 (a protože v rámci BC, tak logicky musí jít o tytéž hry, jako pro PSVR k PS4). Fakt.
PSVR hry se nadále tvoří a vycházejí (seřadit si hry dle data vydání jistě zvládnete https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_VR_games a to je navíc seznam aktualizován se zpožděním). Fakt.
Ryan potvrzuje, že s VR na své platformě nadále počítají – máte to proboha uvedeno přímo v článku – což je přesný opak toho, co tvrdíte. Fakt.
Spencer naopak potvrzuje, že VR segment není v oblasti zájmu jejich platformy (viz odkaz výše). Fakt.
Sony VR segment opouští, jak tvrdíte. Spekulace.
MS jedná se Steamem, jak tvrdíte. Spekulace.
Upřímně netuším, proč neustále operujete se spekulací o konci VR na PS (kterou Vám vyvrací hlava PS divize) a stavíte ji proti naprosto stejně nerelevantní spekulaci o spolupráci MS se Steamem (kterou Vám vyvrací hlava Xbox divize), ale budu věřit, že k tomu máte nějaký jiný důvod, než zbožné přání.
Ale co bych uvítal by bylo, kdyby mohla prostě vyjít jak verze pro ps4 tak pro ps5 a musel by to být crossbuy(jako to fungovalo u vity).
Protože tohle nejspíš znamená, že se nebude konat nějaké velké vylepšení psvr her pro ps5.