branding
Vydání nového fotbalu či hokeje už není událost

Vydání nového fotbalu či hokeje už není událost

Obyčejní hráči ztrácejí o nové sportovní hry zájem. Je jim úplně jedno, jaký doma mají ročník

Zdroj: EA Sports
26. 10. 2020

Když zrovna já začnu psát o sportovních hrách, pouštím se na tenký led. Právem byste mohli namítnout, že je skoro nehraji. Dřív než ale shodíte rukavice a začnete hledat klíčky od zamboni, abyste mi tenhle faul vrátili i s úroky, zkuste zavzpomínat spolu se mnou. Vývojáři a vydavatelé sportovních her s fanoušky už pár sezón hrají přesilovku a nemusíte být zrovna expert, abyste viděli, jak produkce posledních let na hráče působí. Nedokážu říct s jistotou, zda dělají nové ročníky sérií PES, FIFA a NHL pokroky, které ocení skalní nadšenec, rozhodně ale nemohu přehlédnout, jak sportovní hry relativizovaly samy sebe a jak působí na veřejnost a sváteční hráče.

Ještě před pár lety bylo vydání každé nové fotbalové a hokejové hry událostí a svátkem. Patřily mezi to nejočekávanější v podzimní sezóně. Recenze těchto titulů bořily rekordy čtenosti a videa se sledovala jako málokterá jiná. Skoro “každý” chtěl vidět nový ročník od EA a Konami a porovnat je navzájem. I když sportovním hrám třeba ani sám moc neholdoval. Odlišit jednotlivé díly od sebe bylo mnohem snazší i pro netrénované oko a otázka, zda si člověk má koupit novinku, anebo zůstat u loňské sezóny, byla zcela legitimním dotazem. Ve světě, kde EA vydávají na Switch tři roky po sobě úplně stejnou hru za tutéž cenu jen s jinou číslovkou a soupiskami, se vtip o placených updatech tabulek stal smutnou realitou.

Je obtížné doufat v evoluci a radikální obrat u fotbalu a hokeje, když třeba v podání EA obě značky trpí podobnými problémy a přitom je jejich situace zcela odlišná.

Nějaký fotbal nebo hokej chce mít pro strýčka příhodu doma spousta hráčů. I ti, kteří se mezi fanoušky nepočítají. Pro případ, že přijdou kamarádi, k pivu, nebo prostě, když máte tak akorát čas na jeden zápas. Jsou to univerzální hry, které není třeba složitě vysvětlovat a většina lidí si je ráda zkusí. Na to přesně firmy spoléhají. Pro občasné hráče nebylo možná nikdy nezbytně nutné investovat do každého nového ročníku, ještě snad nikdy ale nebylo tak jedno, jaký fotbal, nebo hokej vlastně doma máte, jako v posledních letech. Nemluví ze mě jen vlastní zkušenost, ale především ohlasy mého okolí. Nikdo už se neptá na poslední díl sérií NHL nebo FIFA, stačí, že máte doma něco, co je kompatibilní s aktuální generací. Stejně v každé hře něco chybí. Tady správné národní dresy, tam oblíbené ligové týmy, jinde zase celá reprezentace. Pokud žádný ročník není kompletní, je skoro jedno, jaký hrajete, jestliže hra samotná vám vyhovuje a vypadá víceméně stejně.

Sportovní hry přitahují minimálně z pohledu médií každý rok menší zájem. Při oznámení ještě vzbudí očekávání, ale během vydání už nerezonují. Už dávno nejsou tím nepostradatelným předvánočním klenotem. Možná i proto, že nejpopulárnější tuzemské sporty nemají v digitální verzi zrovna nejšťastnější roky, zatímco Madden NFL, MLB The Show nebo NBA 2K podávají až na výjimky stabilnější výkony, ale z perspektivy fotbalové/hokejové země to není tak dobře vidět. Na druhé straně je obtížné doufat v evoluci a radikální obrat u fotbalu a hokeje, když třeba v podání EA obě značky trpí podobnými problémy a přitom je jejich situace zcela odlišná. FIFA patří mezi nejprodávanější a nejvýdělečnější herní série, těší se značné pozornosti vydavatele a nepochybně ji nesvazuje nízký rozpočet.

K žádné dramatické proměně ale nedojde, dokud se bude tenhle přístup vydavatelům vyplácet. A to se zjevně děje, přestože kritika rok od roku sílí.

Hokej naproti tomu zajímá pár zemí v Evropě, Rusko, Kanadu a v menší míře Spojené státy. NHL zjevně trpí omezenými financemi, nižšími prodeji a o důležitosti pro EA nejlépe svědčí, že už několik let chybělo na E3, respektive akci EA Play. Ale výsledek je skoro stejný. Tedy ne že by na tom obě hry byly úplně stejně třeba graficky, ale v zásadě máte pocit, že ani u jedné není vůle nebo ochota posunout ji někam dál. Světlem na konci tunelu může být obligátně příchod nové generace konzolí, ale stojí za připomínku, že v minulosti se cenou za novou technologii opakovaně stala zredukovaná nabídka a omezený obsah. Často se mluví o tom, že EA i Konami potřebují konkurenci. K žádné dramatické proměně ale nedojde, dokud se bude tenhle přístup vydavatelům vyplácet. A to se zjevně děje, přestože kritika rok od roku sílí. Tedy kritika z tábora obyčejných hráčů, protože pro skalní fandy je nový ročník stejně povinnost a dnes jsou v podstatě i z pohledu vydavatelů hlavní cílovou skupinou. Jsou palivem, které pohání tenhle motor.

Když tak sleduji letošní nabídku na poli fotbalu a hokeje, přijde mi, že vývojáři naostřili brusle, sbalili výstroj, nasadili helmu a s hokejkou v ruce a sveřepým výrazem k obličeji se chystají vyrazit vstříc brankovišti někde na přehradě za barákem. Jenže venku je 15 stupňů nad nulou, gólman se topí a jeho svatyně leží na dně, aby se do její sítě místo puku zapletl leda zbloudilý kapr.

Nahlásit chybu v článku

2

Napsat komentář

Další články
Nahoru