Videoherní designér Alex Hutchinson se v průběhu své kariéry podílel na vývoji velkých AAA titulů jako Far Cry 4, Assassin’s Creed III nebo Sims 2 a ve svém studiu Typhoon nedávno i na menším Journey to the Savage Planet. I vzhledem k tomu, že Typhoon Studios od loňského roku spadají pod Stadia Games & Entertainment a náleží tudíž Googlu, může se Hutchinson pochlubit bohatými zkušenostmi a jeho názory i nejrůznější pohledy se mají o co opřít. Je proto nanejvýš zajímavé sledovat, jakou bouři vyvolalo jeho prohlášení na Twitteru, ve němž tvrdí, že by tvůrci obsahu – kam zahrnuje herní streamery a youtubery – měli platit licence za hry, které jsou prostředkem jejich podnikání, případně alespoň odvádět podíl ze získaných peněz příslušným vydavatelům a vývojářům.
Streamers worried about getting their content pulled because they used music they didn’t pay for should be more worried by the fact that they’re streaming games they didn’t pay for as well. It’s all gone as soon as publishers decide to enforce it.
— Alex Hutchinson (@BangBangClick) October 22, 2020
„Streameři, kteří se obávají, že bude jejich obsah odstraněn kvůli použité hudbě, za kterou nezaplatili, by se měli více obávat toho, že vysílají hry, za které rovněž nikomu nedali ani korunu. Všechno skončí, až se to vydavatelé rozhodnou vymáhat,“ říká Alex Hutchinson. Podle něj by tedy bylo vhodné, aby tvůrci obsahu platili za to, že mohou hry vysílat a pořizovat si na jejich použití licence, jako se děje v jiných sférách podnikání. Jako příklad uvádí právě onu hudbu, kvůli které mají často tvůrci obsahu problémy, a i když nemusí nutné vést ke smazání konkrétního videa či pozastavení streamu, většinou s sebou přináší nepříjemnost v nemožnosti dané video monetizovat. Podobným způsobem se chová například Nintendo, ovšem z druhé strany zase můžeme sledovat pomoc ve formě speciálních módů pro streamery, které plošně vypínají veškerý licencovaný produkt, aby právě tvůrci obsahu neměli problémy.
I find this thinking extremely ironic considering you have fanart of me, a streamer, as your banner from when I played Savage Planet https://t.co/vr4M8WjBAS
— Jacksepticeye (@Jack_Septic_Eye) October 23, 2020
Tím se dostáváme k tomu, co hráči a streameři Hutchinsonovi nejvíc vytýkají – kdyby to byl skutečný problém, vydavatelé by se už dávno ozvali. Ačkoliv není v našich silách projít všech 17 tisíc komentářů, nejpopulárnější jsou ty, v nichž hráči poukazují na symbiózu, která mezi autory her a tvůrci obsahu panuje. Jde o formu reklamy a zviditelnění obsahu, na což poukazuje například youtuber DanTDM s více než 23 miliony odběratelů. „Některé hry spoléhají JENOM na marketing skrze influencery, protože je tak silný a funguje,“ dodává navíc a vysvěltuje Hutchinosnovi, že i Stadia si u něj podobnou reklamu zaplatila.
Přidávají se ale i další velké osobnosti, jako Jacksepticeye, který označuje Hutchinsonovo vyjádření za extrémně ironické s přihlédnutím k tomu, jaký obrázek má vývojář v záhlaví svého účtu na Twitteru. „Máš tam fanart mě, streamera, když jsem hrál [Journey to the] Savage Planet. Dokonce jsi oříznul podpis (fanynky s přezdívkou Magpie, pozn. red) a nezmínil jsi, od koho obrázek je, pokrytče,“ říká Jacksepticeye s podporou bezmála 40 tisíc kladných reakcí i komentářů dalších známých internetových osobností včetně Geoffa Keighleyho. Od Hutchinsonova postoje se ale postupně distancují i další zaměstnanci Googlu, jako například Ryan Wyatt, který na YouTube řídí herní reklamu. Ve svém tweetu vysvětluje, že celý ekosystém funguje ve vzájemné symbióze a je prospěšný všem stranám. Oficiální stanovisko Googlu je ale ještě přímočařejší: „Nedávné tweety pana Alexe Hutchinsona, creative directora v montréalském studiu Stadia Games & Entertainment nevyjadřují stanovisko Stadie, YouTube ani Googlu.“
We believe that Publishers and Creators have a wonderful symbiotic relationship that has allowed a thriving ecosystem to be created. One that has mutually benefited everyone! YT is focused on creating value for Creators, Publishers, & Users. All ships rise when we work together.
— Ryan Wyatt (@Fwiz) October 22, 2020
Nejsou to však nutně pouze komentáře v opozici, které se pod zmiňovanými příspěvky objevily – ze svého pohledu právníka komentuje stav například Richar Hoeg z Hoeg Law. Vysvětluje, že by streameři a youtubeři měli pečlivě pročítat licenční ujednání konkrétních titulů – EULA – kde se má další nakládání s obsahem hry vymezovat. Že někteří vydavatelé tuto záležitost nezohledňují, je věc druhá a zřejmě bude všechno fungovat jen do té doby, dokud bude tento způsob nakládání s hrami pro obě strany výhodný.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Pro menší indie hry je tohle asi nejlepší způsob marketingu… kolik her jsem jen objevil díky nějakému videu na youtubu, třeba od Steraka, kterej má každou chvilku na youtubu nějakou indie záležitost… bez přehánění tak dvacet her, jsem koupil jen díky tomu – a to i přes to, že steam si procházim celkem často, ale na tyhle hry jsem prostě nenarazil, nebo mě nezaujali na první pohled, to až video. A když uvidím na obchodní platformě něco co mě zaujme na první pohled, tak první co udělám (po rychlém projetí recenzí), je, že se podívám na youtube. Nedávno jsem četl zmínku o českým survivalu Drive… něco něco – a po shlédnutí videa jsem si ušetřil pěknou dávku vzteku 😀 A z druhého soudku, třeba RimWorld – to ztuha zaujme na první pohled – ale těch stopadesát hodin tam nahráno mám a to jen díky videu.
Na druhou stranu připouštím, že se občas koukám i na hry, které vím, že nikdy nekoupím – třeba hororovky – jsem jen zvědavej. Ale za sebe, jako klasického spotřebitele – to je z obou stran výhodné a tratí na tom jen opravdu špatné hry – což je snad dobře 🙂
Tak nechapu o co Alexi Hutchinsonovi jde.
A s hrou je to podobné a dost lidí si ji možná nekoupí, protože ji uvodí celou na YouTube nebo ji koupí až později se slevou.
Na jednu stranu je to pro vývojáře reklama, ale může to být i finanční ztráta. Čas ukáže co je správná cesta.
Je to tenký led a je otázka, zda by na tom vývojáři nakonec vydělali. Něco jiného jsou vydavatelé, ty chtějí prachy ze všeho.
Já se na streamy dívám jen, když si se hrou nevím rady nebo mě zajímá gameplay, takže pro mě je to přínos a jsem rád, že je YouTube a mohu se podívat na hru zvlášť, když na konzolích není moc demoverzí.
J
Jste si jistý, že to takto autoři hudby vidí? Nemůže to třeba být tak, že z prodejů nosíčů maj velký kulový a mnohem větší hodnotu pro ně má, když jejich hudbu někdo šíří a tím roste jejich základna a výnosy např. z živých vystoupení?
EDIT: Imho celá ta premisa neplatí. Přece když slyším, třeba u někoho na streamu, že pouští song, kterej se mi zalíbí, tak si přece neřeknu, ty jo to je dobrý, ale už jsme to slyšel tak nic. Ale naopak přece po tom začnu pátrat, abych si to mohl pouštět dál, ne? V CD už teda nejedu, ale přidám si to na Spotify nebo podobné službě a autorovi už se sypou love…
V tom případě by kino mělo být zdarma, Netflix, HBO atd. taktéž nebo by alespoň z vybraných peněz neměli nic odvádět autorům. Každý kdo film, hudbu, obrazy atd. chce vidět/slyšet musí zaplatit. Streameři tu hru ukáží se vším všudy a nikdo nic neplatí.Jen streamer má lováky.
Pokud by autor hry hru streamoval sám a měl peníze za sledovanost, jako to dělají někteří hudebníci na YouTube, tak je to jeho věc a je to OK. Pokud to však dělá někdo jiný bez svolení autora, je diskutabilní, zda je to v pořádku.
Já jen napsal, že pokud někdo streamuje hru, film, hudbu či jiné autorské dílo, může to být v rozporu s tím, co je uvedeno např. v podmínkách EULA daného díla. Je docela možné, že dříve nebo později se to objeví v podmínkách her, pokud to tam už náhodou není.
Pokud streamuji obsah nějakého díla (film, video, hudba, hra) měl bych mít svolení autora, že tak smím činit. Televize, rádio atd. také platí licenční poplatky.
Vývojář Googlu jen zmínil, že toto by se řešit asi nějakým způsobem mělo a dává to do veřejného prostoru k diskuzi.
To jak to nakonec bude ukáže až trh. Hra je prostě audio visuální dílo, jako každé jiné.
Myslím si, že pro vývojáře je zajímavé, pokud někdo jejich hru streamuje a dělá jim tím propagaci, ale to neznamená, že to musí být věčně. Tohle ukáže až čas. Já doufám, že to tak zůstane. Jak jsme psal, pro mě je stream výhodný hlavně proto, že mohu hru vidět v akci, než ji koupím. Na konzolích nejsou moc dema a tak nemám možnost hru vidět v akci. Trailer je načančaný, ale hra je pak jiná. Stream navíc ukáže i menší hry, které bych pak vůbec neřešil a přitom můžou být dobré.
Takže já chci, aby to tak zůstalo, ale chápu i druhou stranu mince a pokud někdo napumpuje do hry stovky milionů dolarů. Jedná se o filmově pojatou hru se silným příběhem a někdo ji kompletně streamuje za dáčo na YouTube, tak to je docela k zamyšlení.
„Hra je prostě audio visuální dílo, jako každé jiné.“
Ale vůbec ne. Je to jiné v případě hry, hudby i filmu, logicky. Např. v případě filmu se asi shodneme, tam je to jasné a tam by argumentace Hutchinsona dávala smysl. Ale to neplatí v případě hudby ani her. V těchto formátech jde, jak píšeš, o propagaci. Hudba se poslouchá a hry se hrají. Divák si na cizím streamu hru nezahraje a song, který vás zaujme, asi budete chtít slyšet znovu, viz můj komentář výše.
Samozřejmě, ať si každý autor o propagaci či naopak omezení svého díla rozhoduje sám.
„V tom případě by kino mělo být zdarma, Netflix, HBO atd.“
To je samozřejmě úplnej nesmysl vzhledem k tomu, že jde o zdroje filmů, kde je jasné, že je k tomu potřeba přistupovat jinak.
Pan Hutchinson je zjevně přesvědčen o tom, že když někdo jeho hru uvidí, nebude ji už mít potřebu hrát a tudíž nekoupí. S tímhle já nesouhlasím a je to podle mě blbost a to včetně případů „filmovějších“ / příběhových her.
Nicméně můj komentář byl mířen na tu zejména hudbu, kde hovořím z pozice profesionálního hudebníka, když říkám, velký dík každýmu streamerovi, kterej pustí můj song. Prosím, dělejte to. Nechci tímto tento pohled vkládat do úst jiným autorům a mluvit za ně. Určitě věřím, že se mezi mými kolegy najde pár Hutchinsonů, kteří si neumí spočítat co je pro ně výhodné. Ti jsou ale v mých očích prostě mimo. 🙂
Libi se mi serie Uncharted, ale abych si to zahral musel bych si koupit PS3 a PS4 kvuli ctyrem hram a pak by mi na to tady sedal prach.
Her, ktere opravdu za neco stoji moc nevychazi – to je vetsinou nejaka strilecka na tisic zpusobu. Kde jsou ty casy, jako v osmdesatych letech, kdy kazda hra byla uplne jina.