Na YouTube kanálu Archipel, který se specializuje na dokumenty o japonských umělcích a tvůrcích, se minulý týden objevil profil Šindži Mikamiho. Otec série Resident Evil tu rekapituluje uplynulých 30 let v herním průmyslu. A pokud by vám víc než půlhodinové video bylo málo, pak byste měli vědět, že konce října bude mít premiéru druhá část. Převyprávět celý rozhovor určitě nemá smysl, ostatně můžete se na něj podívat sami. Můžeme ale vypíchnout několik zajímavostí, které vás třeba ke sledování přilákají.
Mikami například podle svých slov věří, že autoři her jsou na vrcholu mezi 30 a 40 lety. Připomněl přitom, že Resident Evil 4 udělal, když mu bylo 39 let. Když je člověk mladší má podle něj spoustu energie a nápadů, ale chybí mu zkušenosti. Není jednoduše dost vyzrálý. Když člověk získá zkušenosti, je efektivnější, ale přichází o část intuice. Mikami navíc zdůrazňuje, že tvorba her vyžaduje spoustu energie i času. Věří přitom, že není zdaleka jediný, kdo z vývojářů vytvořil své nejlepší hry před 40. rokem.
Capcom v té době ale ještě neměl s 3D grafikou dost zkušeností a tým nebyl schopen naplnit Mikamiho vizi, bylo by tedy riskantní se o to pokoušet s nejistým výsledkem.
Po čtyřicítce si podle Mikamiho člověk uvědomí, kolik energie je třeba k tvorbě hry vynaložit a celý proces je náročnější. Mladší vývojář je prý také rozhodnější. V pozdějším věku chce, aby hra byla dokonalá a pořád nachází nedostatky. Ale začínající autor věří svým instinktům a je přesvědčený o tom, že se rozhoduje správně, což může situaci usnadnit. Veterán vidí potenciální rizika, což může omezit jeho ochotu a schopnost experimentovat. Proto také může být podle Mikamiho snazší pro mladého vývojáře projekt rozpohybovat. Zkušený autor stráví více času přemýšlením o všech věcech ve snaze udělat vše co nejlépe.
Povídání se ale dotkne spousty dalších zajímavých témat. Mikami například prozradil, že si přál, aby first person perspektivu využíval už původní Resident Evil. Capcom v té době ale ještě neměl s 3D grafikou dost zkušeností a tým nebyl schopen naplnit Mikamiho vizi, bylo by tedy riskantní se o to pokoušet s nejistým výsledkem. K fixním third person kamerám a předrenderovaným pozadím ho pak přivedl horor Alone in the Dark od Infogrames. V tomto podání šlo nápad realizovat, pomyslel si. Hráči podle Mikamiho oceňují, že díky tomu byla hra strašidelnější, což si autor hry paradoxně sám nemyslel. Věřil, že strašidelnější bude ve first person.
První díl měl také původně postavit hráče proti duchům, ale když si Mikami vzpomněl na film Úsvit mrtvých režiséra George A. Romera, rozhodl se dát přednost zombíkům.
Mikamiho to prý skoro zahanbuje, protože ho lidé chválí za něco, co bylo podle něj jen alternativním řešením. Proto se také u Resident Evilu 4 rozhodl pro těsnější “kontakt” s hlavním hrdinou s pohledem přes rameno a jeho přímé ovládání. První díl měl také původně postavit hráče proti duchům, ale když si Mikami vzpomněl na film Úsvit mrtvých režiséra George A. Romera, rozhodl se dát přednost zombíkům. Díky nim byl titul zajímavější také pro hráče, kteří nejsou typickými fanoušky hororů. Mikamiho ale inspiroval také film Texaský masakr motorovou pilou, který natočil Tobe Hooper.
Dokument se pochopitelně točí okolo celé řady dalších projektů, ale bylo by nošením dříví do lesa pokoušet se ho celý tlumočit. Na zbytek už se podívejte sami. Video s Mikamim navíc není rozhodně jediné, které na kanálu Archipel stojí za pozornost. V jeho archivu najdete celou řadu dalších rozhovorů a profilů slavných japonských umělců ze všech možných oborů.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Mimochodem zrovna v roce 1996 kdy vznikal první rezident Evil by se ještě jednalo o docela škaredou hru ( typu Fade to Black ) , protože za kouzlo, které si celá série uchovává můžeme vděčit právě statickým kamerám a předrenderovanému pozadí . Asi si moc nepřipouští co by znamenala FPS zrovna v tom roce a teď jsou vzpomínky až moc růžové ….