Ještě předtím, než se Chris Roberts ponořil do vývoje hry Star Citizen, dlouho před Freelancerem a Starlancerem, proslul jako vývojář jiné série vesmírných simulátorů. Vytvořil totiž ságu Wing Commander, jednu z mých nejoblíbenějších v historii videoher. Na její comeback v podání EA čekám už od roku 1997, kdy vyšel Wing Commander: Prophecy, respektive od Secret Operations z roku 1998. A úpěnlivě se snažím zapomenout, že na Xboxu 360 vydavatel poslal nedůstojný spin-off Wing Commander Arena. Jsem opravdu velký fanoušek, tak velký, že mám svým způsobem rád i film Wing Commander, který sám Chris Roberts uvedl do kin na jaře 1999. Mám proto obrovskou radost, že díky fanouškům vzniká alespoň neoficiální remaster čtvrtého dílu s podtitulem The Price of Freedom.
I když osobně mám ještě o fous raději raději Wing Commander III: Heart of the Tiger z roku 1994, Wing Commander IV: The Price of Freedom z roku 1996 je rozhodně skvělá volba. I tady jsme se koneckonců mohli těšit z úžasných filmečků, v nichž si zahráli Mark Hamill, John Rhys-Davies nebo Malcolm McDowell. Také díky nim skoro čtvrtstoletí starý titul stále láká pozornost pozornost hráčů. Autoři neoficiálního komunitního remasteru se proto snaží, aby byl čtvrtý Wing Commander co nejatraktivnější i pro dnešní publikum. Ačkoli se opírá o nový engine, využívá data z původní hry a je zaměřen na majitele originálu. Nebude tedy k dispozici jako samostatný počin.
Původní hru je i dnes možné pořídit na GOGu nebo Originu za symbolickou částku, ale autoři remasteru chtějí podporovat také starou diskovou verzi. Tímto způsobem se chtějí vyhnout případnému konfliktu s EA, protože nepřetváří celou hru, ale “jen” ji vylepšují. Snad skutečně tato rétorika obstojí a majitel práv plány nepřekazí.
Jak už bylo řečeno, ve své době působivá technologie a grafika už dnes nikoho neohromí, a proto autoři naroubují původní obsah na nový engine společně s novými assety. Výsledkem má být modernější zážitek ze hry. Těšit se můžeme na modely lodí ve vysokém rozlišení i vylepšený zvuk. Pokud navíc jejich pokus uspěje, mohli by prý stejnou technologii využít i pro další příbuzné hry jako Wing Commander III a Wing Commander: Armada, které poháněl stejný engine.
Nová verze bude rovněž podporovat gamepady, moderní joysticky i ovládání na klávesnici a myši. Autoři dokonce už testují VR režim a plánují ho začlenit do remasteru. Upgradem projde nejen samotná hratelná část, ale i FMV sekvence. Díky existence speciální DVD edice měli autoři k dispozici poměrně dobrý základ, který dále upscalují s pomocí umělé inteligence. Svět videoher už podle nich nikdy poté nespatřil tak ambiciózní FMV titul a nyní bude kvalita filmečků ještě blíž moderním standardům.
A proč si autoři nevybrali jiný díl a sáhli právě po čtyřce? Na oficiálním webu vysvětlují, že pokud by se EA pustili do oficiální vylepšené verze, pravděpodobně by zvolili původní trilogii. Čtyřka podle nich nebyla tak úspěšná, a proto neočekávají oficiální remake. A Wing Commander: Prophecy se na druhé straně jako nejnovější díl těší dlouhodobé skvělé podpoře ze straně modderů, kteří vylepšují jeho technickou stránku i kompatibilitu. Wing Commander IV se týmu mimo jiné zamlouvá pro jeho příběh, filmečky a jejich produkční kvality. A na druhé straně hratelnost podle nich poskytuje značný prostor pro vylepšení.
Vývojáři si zatím nestanovili žádné datum vydání. Rádi by ale v dohledné době vydali hratelnou ukázku s první misí, která by posloužila jako důkaz, že projekt může fungovat. Remaster pochopitelně vychází z PC verze a míří jen na PC, i když původní hra vyšla v roce 1997 také na prvním PlayStationu. Nějaké další podrobnosti a především víc ukázek najdete na oficiálním webu remasteru. Podle autorů samozřejmě stále nereprezentují finální zamýšlenou kvalitu. Nezbývá než dodat, že jim upřímně držím palce, aby uspěli. Vlastně sám sobě…