Sony u konzole PlayStation 5 vedle nárůstu výkonu sází také na implementaci několika novátorských technologií. Jednou z nich je audio engine Tempest, který má pomáhat dotvářet maximálně realistický zážitek. Mark Cerny toho při odhalení hardwarových specifikací konzole nasliboval hodně, dosud jsme ale předpokládali, že avizovaný posun po stránce zvuku se bude týkat především sluchátek Pulse 3D od Sony. Příspěvek na blogu PlayStation však tyto obavy rozptýlil a slibuje širokou podporu napříč řadou kompatibilních zařízení. Smutnou zprávu ale přináší těm, kteří raději používají klasické reproduktory.
K odhalení specifikací konzole došlo v březnu a tehdy Cerny zmiňoval, že rozdíl v kvalitě audia bude mezi dvěma generacemi konzolí PlayStation markantní. Půl roku nazpět padala slova o rozdílu mezi nahrávkou jednotného šumu deště a simulací individuálních zvuků klidně i stovek kapek vody dopadajících na povrchy v okolí hráče. Síla zvuku na PlayStationu 5 má zkrátka spočívat v tom, že specializovaný procesor Tempest simuluje podstatně větší množství zdrojů zvuku naráz. V porovnání s PS4 navíc budou moci všechny zvuky být v podstatně vyšší kvalitě. Technologie 3D audia je navrch doplněna o pokročilou simulaci toho, odkud daný zvuk vychází a v potaz má být dokonce brán i tvar lidského ucha. Zde ale ještě bližší detaily známé nejsou. Jisté ovšem je, že vlastnosti zvuku se budou vyvíjet spolu s aktualizacemi konzole.
Sony slibuje v době po vydání konzole pracovat na rozšiřování možností enginu Tempest. To se má jako první týkat podpory reproduktorů televizí. Od virtuální simulace prostorového zvuku ze sady integrovaných reproduktorů samozřejmě nelze čekat podobně kvalitní výsledky jako při použití sluchátek, důležitý je ale příslib dalšího vývoje a zpráva, že na začátku bude pro plnohodnotný zážitek z 3D zvuku skutečně nutné sáhnout po sluchátkách. Může se rozšiřovat i kompatibilita s větším množstvím sluchátek ostatních výrobců. Konkrétní modely ani výrobce ale Sony aktuálně neuvádí a jen zmiňuje, že se to bude týkat sluchátek připojovaných skrze USB přímo do konzole i těch, jež budou zapojeny za pomocí klasického 3,5 mm jack konektoru do ovladače DualSense.
Díky tomu si budou moci hráči vyzkoušet skutečně prostorový zvuk v celé řadě her, jak ale připomíná příspěvek na blogu, podporu bude pochopitelně nutné zajistit i ze strany vývojářů. Zde Sony láká na první sérii titulů, které možnosti enginu Tempest mají využít. Mezi oznámené hry patří remasterovaný Spider-Man i Miles Morales, Astro’s Playroom, Gran Turismo 7, Returnal, Destruction AllStars, Demon’s Souls, Ratchet & Clank: Rift Apart, Sackboy: A Big Adventure, Horizon Forbidden West nebo Resident Evil Village a údajně ještě mnoho dalších. Obzvláště u posledního jmenovaného titulu platí, že zvuk je významnou součástí atmosféry her a pro ponoření se do děje může udělat hodně, což je zrovna u hororů žádoucí. Jak moc a jak velký posun to v případě PlayStationu 5 znamená, to budeme moci posoudit již 19. listopadu. Na druhé straně se ale krátce po odhalení potenciálu technologie Tempest objevily i hlasy, že méně je někdy více. Konkrétně společnost Dolby podotkla, že stovky zdrojů zvuků mohou být pro hráče spíše matoucí a diví se, že v Sony raději nesáhli po některé z již existujících technologií.
Technologický posun se u nové generace netýká pouze konzole samotné. V Sony si dali práci i s vylepšením sluchátek určených pro použití s konzolí. Ta nesou označení 3D Pulse a v kombinaci se zmiňovaným zvukovým enginem slibují hotové divy. Z technického hlediska víme, že integrovaná baterie nabídne až 12 hodin používání a dva zabudované mikrofony podpořené technologií pro potlačení šumu budou přenášet čistý zvuk. Kompatibilní navíc budou i s předešlou generací konzole a s počítači. Připojení k PC bude probíhat skrze bezdrátový USB adaptér či za pomocí přibaleného kabelu s konektory typu jack.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Samotné 3d pulse sluchátka po zvukové stránce předpokládám nebudou nic nového, stejný zvuk z tempestu dostaneme i z předchozích generací (původní pulse, platinum, gold), ta pravá novinka měla být v té podpoře jiných reproduktorů a je škoda, že funkce dorazí později (trochu to bohužel připomíná rest mode u PS4, který dorazil do konzole zhruba 2 roky po představení funkce).
Jinak je celkem zábavné sledovat, jak tempest nenechává Dolby klidným (promarněná šance na prodej licence no), zvláště s ohledem na to, že Atmos ve hrách podporuje snad 5 her celkem a to je na trhu 3 roky. Sony by byla blázen, kdyby platila licenci Dolby (nebo DTS), když potřebné know-how a technologie má in the house.