Zahraniční novináři publikují první dojmy z nového Xboxu a my se díky tomu dozvídáme spoustu dalších podrobností. Na přetřes se znovu dostalo třeba téma úložného prostoru. Uživatel Series X má například podle IGN reálně k dispozici 802 GB z instalovaného 1TB SSD. Tuto informaci potvrdil i magazín GameSpot.
Z 1TB rozšiřující karty můžeme využít 920 GB. Připomínáme, že levnější Series S má disk o velikosti 512 GB a zatím není jasné, kolik v tomto případě bude skutečně volné pro budoucí hry. Někteří lidé také věří, že u Series X nejde o finální stav a konečná verze pro zákazníky může být nakonec přeji jen úspornější na systémové soubory. Uvidíme.
Novináři chválí, jak je Series X tichý a v rámci zpětné kompatibility oceňují mnohem rychlejší nahrávání starších titulů. Třeba Destiny 2 se nahrávalo na Xboxu One X skoro dvě minuty, zatímco na Series X jste podle měření magazínu The Verge ve hře za 43 sekund.
Velmi slibně působí také funkce Quick Resume, která umožňuje plynule přepínat mezi více rozehranými tituly. GameSpotu se povedlo takto “uspat” 6 her současně a z jedné do druhé se lze podle něj dostat za 5 až 8 sekund. Zatím samozřejmě nevíme přesně, kolik rozehraných titulů nový Xbox udrží a nepochybně se toto číslo bude lišit u zpětné kompatibility a nových her v závislosti na jejich náročnosti.
GamesBeatu se povedlo přepínat mezi čtyřmi hrami a Microsoft slíbil, že bude možné takto pozastavit minimálně tři tituly. Magazín Ars Technica se rovněž pokusil otestovat limity funkce Quick Resume a svou směsí her z Xboxu 360 a Xboxu One se povedlo v systému udržet až 12 titulů. Změrně bylo ale při pokusu zvoleno nižší rozlišení.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Pokud hráč nemá ve zvyku hrát paralelně více her najednou, bylo by fajn, pokud by funkce byla volitelná a dala se deaktivovat (což se bohužel nestane). Jednak by se navýšila dostupná kapacita úložiště a také by se trochu zvedla životnost disku (tbw si asi MS pohlídá, aby po celou dobu životnosti konzole byl disk ok, ale rozhodně by mě zajímalo, v jaké kondici disk bude, když budu po dobu 5 let používat quick resume co to jde a budu přepisovat řekněme 50gb z ram na ssd každý den:-)).
Pokud tedy MS použil 1TB SSD, reálně využitelná kapacita bude 909 GB, u 512GB modelu to bude 466 GB, u 825GB PS5 pak 750 GB. U SSD mohou být různé odchylky. Ne každý 1TB disk o různých výrobců má stejnou kapacitu. Závisí na použitých čipech a nastavení rezervy pro mrtvé buňky.
Je to vidět na té rozšiřující kartě, která má 920 GB. Kapacita v desítkové soustavě bude asi 1024 GB. Po přepočtu na „gebibajty“ a nechání rezervy to může být těch 920.
Pokud Series X ukazuje volnout kapacitu 802 GB, tak to znamená, že ubral 118 GB z těch 920. Něco spolkne systém a část je určitě rezervovaná pro ten Quick Resume, u něhož se musí celá 16GB RAM dumpnout na SSD. Jestli udrží až šest her, tak tam musí být až 96 GB volného místa (6×16). Tudíž cca 22 GB (118-96) zabere systém.
Možná by nebylo marné, kdyby tato funkce šla deaktivovat a pak by si uživatel mohl vybrat, zda chce QuickResume nebo více místa na disku.
Ale nehledal bych chybu u kluků, ale u těch co konzoli fyzicky mají a testují, protože pokud něco publikují, měli by publikovat i to proč to tak je a ne že za to může rozežraný OS konzole. Budeme se muset naučit s kapacitou disku hospodařit. Je to prostě drahá součástka v celé konzoli.
Je to takový letitý nešvar….