Ohledně výkonu Xboxu Series S bude nepochybně ještě spousta dohadů. Bude se řešit, o kolik reálně zaostává za výkonnějším Series X, zda to bude pro vývojáře z hlediska optimalizace problém, anebo půjde hry snadno upravit, jak tvrdí Microsoft. Na část otázek nám odpoví až čas, protože ani první várka titulů v příštím roce nemusí s jistotou demonstrovat, jaká bude situace za pět, šest, sedm let. Bude pak Series S brzdit ostatní platformy? Vývoj se skutečně řídí nejslabší konzolí a její možnosti mohou do určité míry ovlivnit projekt i na těch nejsilnějších systémech.
Spekulovat na toto konto bychom ale neměli my. Poslechněme si spíš samotné vývojáře. Co oni říkají na výkonnostní rozdíly v hardwaru Xboxu Series S a X? Někteří autoři zřejmě mají z nejlevnější next-gen konzole jisté obavy. Už ve čtvrtek jsme psali, že senior technical producer ze studia Remedy Entertainment Sasan Sepehr na Twitteru napsal, že jako zákazník prý levnější nový Xbox miluje, ale jako vývojář se obává problémů s optimalizací. Remedy přitom na nový Xbox chystá vylepšenou verzi akce Control a podílí se rovněž na CrossfireX.
Od té doby se ale ozvali další odborníci. Třeba vývojáři ze studia id Software, které je také pověstné právě svou technologií. Ti se odvolávají na RAM konzole Series S. Té je totiž méně a je pomalejší než v Series X. Lead engine programátor Billy Khan a engine programátor Axel Gneiting se obávají, že to je něco, co bude obtížné kompenzovat. Je to podle nich problém. Snížení rozlišení prý pomůže, ale nevyřeší údajně tento deficit kompletně. Aby to ale nepůsobilo, že se na Series S valí jen kritika, stojí za zmínku postřeh dalšího programátora id Software Dustina Landa, který věří, že i když je Series S znatelně slabší, pořád jde o o výkonné zařízení. Zajímavé je, že všechny jejich příspěvky z Twitteru později zmizely.
Multiplayer designer studia Infinity Ward David Mickner souhlasí s tím, že Series S nabízí velmi lákavou cenu za daný hardware a navíc v možné kombinaci s Game Passem a xCloudem. Nemůže prý ale přestat myslel na to, že se její specifikace stane omezením pro ostatní systémy. Rozhodně by to ale nemělo působit tak, že všichni autoři her mají ze Series S obavy. Bývalý člen Infinity Ward Robert Bowling naopak soudí, že pokud člověk nedělá exkluzivní hru, vždy musí myslet na uživatele s různým hardwarem. Nebude se to podle něj lišit od toho, co vývojáři řešili v této generaci.
Šéf marketingu Remedy Thomas Puha také věří, že si autoři poradí, i když byl trochu kritičtější. Vývojář hry Erica Jack Attridge si nemyslí, že by Series S brzdil hry pro Series X. Optimalizace na pomalejší konzoli si jen vyžádá víc času a peněz. A konečně, abychom nešmejdili jen po zahraničních zdrojích a osobních účtech autorů na Twitteru, požádali jsme o komentář k Series S také české vývojáře. Zajímalo nás, jak vnímají specifikace a skutečnost, že budou muset optimalizovat hry i na od počátku pomalejší systém. Je to pro ně problém, anebo se domnívají, že to nebude velká překážka?
Vyjádření se nám zatím povedlo získat od studia Bohemia Interactive, které věří, že si s touto výzvou poradí. “Optimalizace pro Xbox Series X i S pro nás nebude po zkušenostech s vývojem pro různé platformy představovat nic nového a nevidíme to jako problém či technologickou brzdu,” myslí si šéf marketingu Petr Poláček. “Naši novou multiplatformní technologii Enfusion vyvíjíme od začátku tak, aby se byla schopná přizpůsobit potřebám a výkonu prakticky jakékoli platformy, která se v horizontu dalších deseti let objeví. Cílem vždycky bude, abychom lidem nabídli co nejlepší zážitek,” dodal.
Levnější nový Xbox bude ve zpětné kompatibilitě spouštět verze pro One S se svými vlastními vylepšeními. Nebudou to tedy přímo verze z Xboxu One X.
S relativně překvapivou teorií přišel už v týdnu respektovaný magazín Digital Foundry a jeho autor John Linneman. Ten usoudil, že Series S možná nebude schopen spustit některé starší hry s vylepšeními určenými pro Xbox One X. Myslel tím tituly ve zpětné kompatibility, a to i z původního Xboxu a Xboxu 360, které mají na dosavadním nejvýkonnějším Xboxu nějaké zvláštní upgrady. I podle něj má být důvodem RAM, které má Series S méně než Xbox One X. Odhadl proto, že Series S bude přehrávat tyto tituly v režimu pro Xbox One S. Což podle něj pochopitelně nevylučuje, že by nakonec stejně mohly běžet lépe na Series S než na One S díky lepšímu CPU, GPU nebo SSD.
A tato teorie se nakonec skutečně v obou rovinách potvrdila, i když o ní někteří pochybovali. Microsoft vysvětlil situaci magazínu VGC. Levnější nový Xbox bude ve zpětné kompatibilitě spouštět verze pro One S se svými vlastními vylepšeními. Nebudou to tedy přímo verze z Xboxu One X. Platí to i pro hry původně určené pro generaci Xboxu One. I tak by se speciálními Series S vylepšeními měly dosáhnout podle Microsoftu na automatické HDR nebo lepší framerate. Samozřejmostí je i rychlejší nahrávání.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Xbox Series S and X will play 1000s of games from 4 generations.
Xbox Series S will play the Xbox One S version of backward compatible games with:
– Improved texture filtering
– Higher & more consistent frame rates
– Faster load times
– Auto HDR
Můj názor jsem psal do diskuze zde: https://vortex.cz/novinkovy-souhrn-staronovy-princ-z-persie-nastupce-steepu-far-cry-ve-vr-a-vykon-series-s-a-x/#komentare
Počkal bych na první testy reálného výkonu místo zbytečných hejtů. Mě taky zajímá, jak se vyvojáři poperou s tím přelejváním tepla z CPU na GPU a obráceně u PS5, ale neznamená to, že si myslím, že by to měl být pro konzoli a vývojáře problém.
Když jste právě mírně kritizoval Vortex jako novináře, tak zajímavé věc která spojuje ony kritiky XSS je právě to partnerství se SONY, čehož si nemuseli všimnout.
Mimochodem, je to taky velice neprofesionální, když si nechám platit od jednoho a kritizuju jeho konkurenci. Na druhou stranu, aspoň je vidět, že není pravda že SONY mlčí v reakcích na kampaň MS, posílají své pejsky, to není poprvé co z jejich studia nebo jejich blízkých partnerů zaznívají nevinné leaky druhu „na jejich dev kittu se nejlíp pracuje lépe než na tom druhém“ (a nevadilo, že ten druhý ještě ani neexistoval), nebo chválí nové disky SSD. I Epic za to dostal investici od SONY (imho ale je to normální zapečetění spolupráce, co není v pořádku je to neprofesionální chování, popsané vejš).
Jinak máte pravdu, nedává to vůbec smysl – u PC komunity má 60 % (dle steamu) skutečně spíše slabší stroje a hrají (a aktivně kupují) a high endy tam má cca 13 %, 6 % skutečně nabušené mašiny a 4k. /čísla jsou cca zaokrouhleny. Raytracing u PC komunity se bude prosazovat možná ještě pomaleji, než vyšší rozlišení a 120 fps.
Stejně tak, že XSS nebude mít vylepšení podobná XOX enhanced, protože to znamenalo 4K a XSS na 4K necílí a ani neumí. ALe to je prostě komunikace, která je na prd a lezou do ní PR marketéři a tak je nakonec vlastně nepřehledná.
Jsou to normální marketingové boje, stejně špinavé a hloupé, jako vždy byly 🙂
Pointa byla v tom, že rovněž DF vyjádřilo nějaké obavy o to, jak malý/velký problém bude pro XSS vyvíjet hry, úplně stejně jako to učinili vývojáři z Remedy, Infinity Ward nebo Id Software a jak jejich závěr zapadá do „spiknutí“ výše uvedenému teoretikovi (aneb kdo prohlásí, že to problém nebude, tak je ok, kdo prohlásí, že to problém potencionálně být může, tak je zaplacený Sony).
A není to konspirace, ty společnosti JSOU partnery SONY.
Vaše agresivita, a neschopnost si oddělit fakta ale vypovídá spíš něco o Vás, než čemkoliv jiném (jo a my spolu pásli husy? Že mi tykáš, frajere? Nebo Vás vychovali srny? )
Dávat rovnítko mezi vyjádřením pochyb některých vývojářů nad parametry XSS a „házením špíny“ je opravdu odvážné tvrzení, zvláště, když jde o vývojáře multiplaforem a na zmiňované XSS budou své hry vyvíjet rovněž, tudíž logicky přemýšlejí/hodnotí, co pro ně podpora XSS bude znamenat. Osočovat je z podjatosti v souvislosti s jakýmikoliv dealy společností, ve kterých pracují, či dokonce naznačovat takové chování za úplatu, očividně bez podpoření svého tvrzení jakýmkoliv zdrojem, je opravdu na hodně zoufalé úrovni argumentace.
Jinak s tou výtkou stran tykání jsi mě upřímně pobavil:-) Tvá pověst Tě, bohužel, předchází (nic proti tomu, je to Tvůj boj a Tvoje vizitka), takže stavět se takřka do role oběti s ohledem na styl a argumenty, které používáš např. na Hrej, je opravdu zábavné.
Nabouraly to již mezigenerační verze Pro a X, ale v jejich případě chápu, že v současné době již není udržitelný sedmiletý cyklus obměny hw a je potřeba srovnávat krok s PC, potažmo obecnými standardy ve spotřební elektronice, daleko častěji. Sice bych raději preferoval future-proof specifikace, byť by konzole stála třeba 30k, ale je mi jasné, že z obchodního hlediska je to utopie. Za pár let jistě na trh dorazí mezigenerační verze PS5 a XSX, ale přijít s takto výkonově rozdílnými konzolemi hned na začátku nové generace je prostě problém.
Rozumím strategii MS s entry level modelem konzole do svého ekosystému a jejím primárním účelem (gamepass), ale XSS bude nepochybně kotva, což v druhé půli generace a na jejím konci jsou každé konzole, ale tahle kotva bude v nové generaci day one na příštích x let (výhledově opět 6-7 let, ale možná MS zopakuje „náhlou smrt“ jako v případě X1X a za 3 roky bude konec). Otázkou jen je, jak moc velká kotva se z XSS nakonec stane a jak moc bude podporována 3P vývojáři.
Pouze jediné herní high-end PC nás dokáže spasit. Vždyť lepší je zaplatit ty stále nákladnější a početnější hry oslovováním malé a oddané hráčské základny, než se zabývat tak extrémně náročným a nákladným procesem, jakým je optimalizace, aby se nakonec oslovila pouhá masa stovek milionů dalších potenciálních hráčů.
Teď už rozumím. 😃