branding
Šedým trhem s hrami zmítá kauza kolem G2A

Šedým trhem s hrami zmítá kauza kolem G2A

Poplatek za neaktivitu by mohl nastartovat odliv zákazníků

27. 12. 2018

Je paradoxní, že se jedno z nejbolestivějších videoherních témat hlásí o slovo zrovna v období každoročních svátků klidu a míru. Šedá zóna prodeje her, zastoupená servery jako Kinguin nebo G2A, je dlouhodobě trnem v oku většiny vývojářů, kteří ale proti tzv. přeprodejcům digitálních klíčů příliš nezmůžou. Jejich fungování totiž nepřekračuje zákon a jediné, co mohou vývojáři s vydavateli skutečně dělat, je apelovat na morální odpovědnost zákazníků. Sami si však umíte dovodit, že v prostoru, v němž rozhoduje především cena, jsou podobné snahy složité, přesto ale svitlo na lepší časy. Zákazníci se totiž sami začali obracet proti G2A, a to na základě doslova vyděračské taktiky, v níž provozovatelé nechvalně proslulého obchodu počítají s poplatky od uživatelů, kteří nejsou dlouhodobě aktivní.

Neaktivní platící

Celou kauzu už tradičně rozpoutal příspěvek na Redditu, kam uživatel s přezdívkou ninth_revolution poslal screenshot zprávy, která mu přišla od G2A. Stálo v ní, že se již 180 dní nepřihlásil ke svému účtu, a tím pádem mu je stržen poplatek za neaktivitu ve výši 1 euro. Dále se ve zprávě uvádí, že tento poplatek bude účtován za každý následující měsíc bez přihlášení, a že budou peníze čerpány z jeho G2A peněženky. To samozřejmě vyvolalo náležitě peprnou diskuzi o momentálním počtu více než 1500 příspěvků, které jsou až na výjimky velmi negativní. Diskutující se pohoršují zejména nad nehorázností tohoto poplatku, a to bez ohledu na fakt, že podobné udržovací poplatky rozhodně nejsou ničím výjimečným. Aplikují je například služby Skrill nebo PaySafe Card, které tak ale činí až po 12 měsících neaktivity a pravidelně uživatele informují o tom, že se naplnění lhůty blíží. V případě G2A jsou uživatelé informování 3 dny předem a lze vysledovat případy, kdy došlo k naúčtování poplatku i po včasném přihlášení.

Šedým trhem s hrami zmítá kauza kolem G2A

Přeprodávání klíčů pohledem Warhorse

Během letošního roku se v souvislosti s domácí videoherní tvorbou mluvilo především o studiu Warhorse, tvůrcích Kingdom Come: Deliverance. I oni vidí ve službách typu G2A velký problém, a to nejen z hlediska vlastního přeprodávání klíčů. Úskalím je podle PR manažera Tobiase Stolz-Zwillinga i snaha vysvětlit fanouškům a potenciálním zákazníkům, že Warhorse s neoficiálními přeprodejci nespolupracuje a že pokud vidí v nabídce podobných kanálů jejich hru levněji, nejde o neférové jednání vůči těm, kdo si ji chtějí pořídit oficiální cestou přes autorizované obchody. I kvůli tomu je ale působení přeprodejců nebezpečné, když vedle finančních ztrát vytváří i komunikační problémy, kterými se musí daní vývojáři zabývat. Více o tomto tématu v souvislosti s Kingdom Come: Deliverance naleznete v našem dokumentu.

I proto cítili zástupci G2A potřebu celou situaci vysvětlit a vydali na Redditu prohlášení, kterým ale rozzlobili zákazníky ještě víc. V dlouhém příspěvku totiž nejprve uvedli, že poplatek je cenou za udržování neaktivního účtu, který zabírá místo na serveru. Tomu by se dalo s přimhouřením oka uvěřit, i když jde pořád jen o hrstku dat v databázi a někteří z diskutujících zkoušeli dokázat, že cena databázového prostoru je řádově nižší, než kolik si G2A měsíčně účtuje. Zpráva by však tak jako tak už nesměla dále pokračovat, aby vůbec dávala smysl. G2A totiž uvádí, že v případě, nebudou-li na G2A peněžence daného účtu žádné prostředky, peníze strženy nebudou, účet bude zneaktivněn a k opětovné aktivaci dojde při dalším přihlášení. Že to není ani logické, ani morální, bylo jasné všem, kdo na příspěvek reagovali a nově vzniklá krize se ještě prohloubila. O to víc, když vyšlo najevo, že se o přístupu k účtům bez prostředků na G2A peněžence ve vzkazu lže; aktualizované podmínky používání G2A uvádí ve 20. bodě 2. oddílu, že účty bez prostředků budou přímo smazány.

To už smysl samozřejmě dává – takové účty G2A k ničemu nejsou – dochází tím ale k potvrzení, že o zákazníka a snahu zachovat jeho účet v databázi i za cenu poplatku tu skutečně nejde. Záměrem G2A je vysát volně ležící peníze neaktivních uživatelů, které by musely být v případě uzavření účtu vráceny, a tím si přihrát další prostředky k budování svého šedého byznysu. Míra negativních reakcí je ale pro dobro videoherního trhu povzbudivá a skutečně to vypadá, že aktuální kauza přiměla spoustu hráčů zrušit svůj účet na G2A.

Jak to celé (ne)funguje

V závěru je nutné zdůraznit, že fungování G2A a dalších podobných služeb je v přímém rozporu se zájmy vývojářů. Klíče se totiž do oběhu dostávají například z regionů, kde je dílem ekonomické situace hra levnější a rozdíl ceny jde do kapsy prodávajícímu, nikoliv tomu, kdo hru vyrobil. Nezřídka se stává, že klíč určený k přeprodeji byl pořízen ukradenou platební kartou, může pocházet z nejrůznějších bundlů anebo si kupujete promo klíč, který získal prodávající zdarma. To všechno s sebou nese spoustu rizik, vyplývající zejména z toho, že funkčnost klíče nelze ověřit dřív, než se ho vy sami pokusíte aktivovat. A i když se vám to podaří, nemusíte mít vyhráno – vydavatel totiž může klíče zpětně zneaktivnit, vyjde-li najevo nějaká nesrovnalost.

Míra negativních reakcí je pro dobro videoherního trhu povzbudivá!

A to jsou chvíle, kdy v maléru zůstáváte sami. Je totiž zarážející, pročítat oficiální Reddit G2A, který se doslova hemží stížnostmi a úpěnlivými prosbami, aby už někdo konečně řešil s koncovými zákazníky jejich problémy. Na neaktivitu a taktiku mrtvého brouka ale vsadilo nejen G2A a rozhodně byste se neměli nechat zlanařit řečmi, nakolik je G2A pouze platformou – ne nepodobnou eBay – která dává prostor komukoliv prodat, či koupit jakýkoliv klíč. S vědomím, odkud pocházejí, a nakolik poškozují menší vývojáře, je tento postoj zavrženíhodný, zvlášť, když uvážíme, nakolik těmto službám s propagací pomáhají influenceři z řad streamerů nebo youtuberů…

Nahlásit chybu v článku

10

Napsat komentář

Další články
Nahoru