Je paradoxní, že se jedno z nejbolestivějších videoherních témat hlásí o slovo zrovna v období každoročních svátků klidu a míru. Šedá zóna prodeje her, zastoupená servery jako Kinguin nebo G2A, je dlouhodobě trnem v oku většiny vývojářů, kteří ale proti tzv. přeprodejcům digitálních klíčů příliš nezmůžou. Jejich fungování totiž nepřekračuje zákon a jediné, co mohou vývojáři s vydavateli skutečně dělat, je apelovat na morální odpovědnost zákazníků. Sami si však umíte dovodit, že v prostoru, v němž rozhoduje především cena, jsou podobné snahy složité, přesto ale svitlo na lepší časy. Zákazníci se totiž sami začali obracet proti G2A, a to na základě doslova vyděračské taktiky, v níž provozovatelé nechvalně proslulého obchodu počítají s poplatky od uživatelů, kteří nejsou dlouhodobě aktivní.
Celou kauzu už tradičně rozpoutal příspěvek na Redditu, kam uživatel s přezdívkou ninth_revolution poslal screenshot zprávy, která mu přišla od G2A. Stálo v ní, že se již 180 dní nepřihlásil ke svému účtu, a tím pádem mu je stržen poplatek za neaktivitu ve výši 1 euro. Dále se ve zprávě uvádí, že tento poplatek bude účtován za každý následující měsíc bez přihlášení, a že budou peníze čerpány z jeho G2A peněženky. To samozřejmě vyvolalo náležitě peprnou diskuzi o momentálním počtu více než 1500 příspěvků, které jsou až na výjimky velmi negativní. Diskutující se pohoršují zejména nad nehorázností tohoto poplatku, a to bez ohledu na fakt, že podobné udržovací poplatky rozhodně nejsou ničím výjimečným. Aplikují je například služby Skrill nebo PaySafe Card, které tak ale činí až po 12 měsících neaktivity a pravidelně uživatele informují o tom, že se naplnění lhůty blíží. V případě G2A jsou uživatelé informování 3 dny předem a lze vysledovat případy, kdy došlo k naúčtování poplatku i po včasném přihlášení.
Během letošního roku se v souvislosti s domácí videoherní tvorbou mluvilo především o studiu Warhorse, tvůrcích Kingdom Come: Deliverance. I oni vidí ve službách typu G2A velký problém, a to nejen z hlediska vlastního přeprodávání klíčů. Úskalím je podle PR manažera Tobiase Stolz-Zwillinga i snaha vysvětlit fanouškům a potenciálním zákazníkům, že Warhorse s neoficiálními přeprodejci nespolupracuje a že pokud vidí v nabídce podobných kanálů jejich hru levněji, nejde o neférové jednání vůči těm, kdo si ji chtějí pořídit oficiální cestou přes autorizované obchody. I kvůli tomu je ale působení přeprodejců nebezpečné, když vedle finančních ztrát vytváří i komunikační problémy, kterými se musí daní vývojáři zabývat. Více o tomto tématu v souvislosti s Kingdom Come: Deliverance naleznete v našem dokumentu.
I proto cítili zástupci G2A potřebu celou situaci vysvětlit a vydali na Redditu prohlášení, kterým ale rozzlobili zákazníky ještě víc. V dlouhém příspěvku totiž nejprve uvedli, že poplatek je cenou za udržování neaktivního účtu, který zabírá místo na serveru. Tomu by se dalo s přimhouřením oka uvěřit, i když jde pořád jen o hrstku dat v databázi a někteří z diskutujících zkoušeli dokázat, že cena databázového prostoru je řádově nižší, než kolik si G2A měsíčně účtuje. Zpráva by však tak jako tak už nesměla dále pokračovat, aby vůbec dávala smysl. G2A totiž uvádí, že v případě, nebudou-li na G2A peněžence daného účtu žádné prostředky, peníze strženy nebudou, účet bude zneaktivněn a k opětovné aktivaci dojde při dalším přihlášení. Že to není ani logické, ani morální, bylo jasné všem, kdo na příspěvek reagovali a nově vzniklá krize se ještě prohloubila. O to víc, když vyšlo najevo, že se o přístupu k účtům bez prostředků na G2A peněžence ve vzkazu lže; aktualizované podmínky používání G2A uvádí ve 20. bodě 2. oddílu, že účty bez prostředků budou přímo smazány.
To už smysl samozřejmě dává – takové účty G2A k ničemu nejsou – dochází tím ale k potvrzení, že o zákazníka a snahu zachovat jeho účet v databázi i za cenu poplatku tu skutečně nejde. Záměrem G2A je vysát volně ležící peníze neaktivních uživatelů, které by musely být v případě uzavření účtu vráceny, a tím si přihrát další prostředky k budování svého šedého byznysu. Míra negativních reakcí je ale pro dobro videoherního trhu povzbudivá a skutečně to vypadá, že aktuální kauza přiměla spoustu hráčů zrušit svůj účet na G2A.
V závěru je nutné zdůraznit, že fungování G2A a dalších podobných služeb je v přímém rozporu se zájmy vývojářů. Klíče se totiž do oběhu dostávají například z regionů, kde je dílem ekonomické situace hra levnější a rozdíl ceny jde do kapsy prodávajícímu, nikoliv tomu, kdo hru vyrobil. Nezřídka se stává, že klíč určený k přeprodeji byl pořízen ukradenou platební kartou, může pocházet z nejrůznějších bundlů anebo si kupujete promo klíč, který získal prodávající zdarma. To všechno s sebou nese spoustu rizik, vyplývající zejména z toho, že funkčnost klíče nelze ověřit dřív, než se ho vy sami pokusíte aktivovat. A i když se vám to podaří, nemusíte mít vyhráno – vydavatel totiž může klíče zpětně zneaktivnit, vyjde-li najevo nějaká nesrovnalost.
Míra negativních reakcí je pro dobro videoherního trhu povzbudivá!
A to jsou chvíle, kdy v maléru zůstáváte sami. Je totiž zarážející, pročítat oficiální Reddit G2A, který se doslova hemží stížnostmi a úpěnlivými prosbami, aby už někdo konečně řešil s koncovými zákazníky jejich problémy. Na neaktivitu a taktiku mrtvého brouka ale vsadilo nejen G2A a rozhodně byste se neměli nechat zlanařit řečmi, nakolik je G2A pouze platformou – ne nepodobnou eBay – která dává prostor komukoliv prodat, či koupit jakýkoliv klíč. S vědomím, odkud pocházejí, a nakolik poškozují menší vývojáře, je tento postoj zavrženíhodný, zvlášť, když uvážíme, nakolik těmto službám s propagací pomáhají influenceři z řad streamerů nebo youtuberů…
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Nejdřív jsem myslel, že je to nějaký podvodný spam. Zvláště když jsem žádnou hru přes G2A nikdy nekupoval. Když jsem pak pátral po tom co to bylo, tak to byl nějaký donate co jsem před dvěma lety posílal na twitchi. Tím že jsem se tam teď přihlásil, abych zjistil co se děje, tak je zas na 180 dní pokoj, ale uvažuji že by asi bylo nejlepší ten účet zrušit.
Takže se nejedná jen o ty co tam dělali nákupy her, ale i o ty, co přes tu „bandu“ posílali donaty.
Když jsem byl mladý kluk a chodil na školu a tím pádem byl pořád bez peněz, nebylo neobvyklé, že jsem měl hru tzv. “staženou”. Pravdou však také je, že tenkrát to byla “jiná” doba. internet fungoval přes vytáčené připojení, steam ani jiný podobný klient ještě neexistoval a vypalování DVD bylo ještě v nedohlednu. Z disket se přešlo teprve na CD objevovaly se první hry, které potřebovali více než jedno CD.
O mnoho let později jsem si k pc pořídil PS2, 3 a aktuálně 4. Na těchto platformách jsem popravdě nikdy neřešil neoriginální kopie. Samozřejmě že také řeším cenu, ale často způsobem, že nepotřebuji hrát tu aktuálně nejnovější hru a počkám si na příznivější cenu. Výjimku z poslední doby bylo pro mě jen RDR2, kde jsem nevydržel a neodolal a nelituji toho.
Každopádně vyšší pořizovací cena PS her u mě měla jeden příznivý efekt. Neměl jsem nakoupeno 100 her, které bych nestíhal hrát a jen “leželi” v mé digitální knihovně nebo v poličce ve formě Blu-ray. Rozmýšlel jsem více co a kdy koupit a dohrával jsem více her do konce.
Teď je mi skoro čtyřicet let. Stále hraji. Možná až moc. 😀 Ale mám už taky své děti, které hrají a já mám šanci až ve chvíli, kdy večer usnou.
Nejsem milionář, ale mám samozřejmě více peněz, než když jsem chodil na školu a přivydělával jsem brigádou. Takže vlastním i slušné pc a střídám hraní na PS4 a tomto PC.
V současné době a v mé situaci s mými nároky a požadavky mi přijde nákup her v “obchodech” jako Kinguin nebo G2A absolutně zbytečný. Steam, UBI, Humble Bundle origin, GOG nebo i nový Epic store nabízí tak velké slevy a tak často, že mám opět her více než stíhám vůbec hrát.
Nemluvě o hrách “zdarma”, které sem tam tyto obchody nabízejí. I na PSN storu jsou časté slevy a ceny velmi výhodné. Také další internetové obchody nabízejí časté akce, ať už se jedná o JRC, Xzone nebo neherní shopy jako alza, mironet či czc. Zkrátka těch “legálních” možností je plno.
Z Humble Bundle mám takových her, doslova za kačku, že to není ani v lidských silách všechno dohrát. A to jsem jich dost i rozdal.
Kromě toho si i myslím, že pokud nějakou hru opravdu chci a těším se na ni a případně si na ni “našetřím”, mám pak z toho nejen větší radost, ale i lepší pocit.
Závěrem chci ještě podotknout dvě věci. Momentálně má např. UBISOFT na své tituly tak velkou slevu, že za takovou cenu tyto hry neseženete ani na Kinguinu. A druhá věc. Když jsem pořídil na PS4 hru Zaklínač 3 Game of the year asi za 500 kč a po cca dvě stě hodinách, dohrál, což u mě znamenalo asi rok hraní :D, měl jsem nakonec takový skoro špatný pocit, že tak velkou, kvalitní a super hru, jsem pořídil tak lacino. Že vývojáři si zaslouží více. Abych ulehčil svému svědomí koupil jsem si nakonec alespoň Soundtrack k této herní pecce. Protože pokud mě hra baví, tak bych rád hrál i další hru od tohoto studia a bez peněz to nejde.
Nejedná se o žádnou kritiku či moralizování, jen můj názor proč nevidím důvod kupovat hry ze “Šedé zóny”. Krásné svátky všem.