Některé příběhy prostě dokáže napsat jen život. Třeba ten o PC legendě, kterou jste si 22 let na žádném počítači nezahráli. First person akci Quake z roku 1996 od studia id Software určitě není třeba našim čtenářům zdlouhavě představovat. Věděli jste ale, že existovala kromě jiného také automatová verze s podtitulem Arcade Tournament Edition od společností LBE Systems a Lazer-Tron vydaná poprvé v květnu 1998?
Pokud ne, není divu, stud rozhodně není na místě. Šlo i ve své době o značnou raritu. Málokdo ji zná a ještě méně lidí ji mělo možnost hrát. Automat je sám o sobě mimořádně vzácný. Vzniklo údajně jen dvacet automatů a projekt byl brzy zrušen kvůli komplikacím. V podstatě se nikdy nedostal do plné výroby. Situace je o to bizarnější, že právě tuhle verzi jste si až donedávna na počítači zahrát nemohli. Změnilo se to až v polovině srpna.
Ale ponořme se nejprve společně do historie. Quake Arcade Tournament Edition se od originálu v mnohém liší. Hra obsahuje prvky singlu i multiplayeru, simuluje deathmatch s dalšími monstry a kabinety bylo možné spárovat pro hru ve více lidech. Neutkávali jste se ale ve stejných arénách jako v originálu. Součástí automatu byla třeba mapa Q2DM1: The Edge z akce Quake 2 a také nabídka zbraní byla hybridem mezi jedničkou a dvojkou. To vše bylo ukryté do slušivého kabinetu s 27” obrazovkou a rozlišení 640×480 bodů.
Uvnitř přístroje se nacházel normální počítač s klasickým procesorem i grafickou kartou. Vnitřnosti dokonce ukrývaly klávesnici a myš, ačkoli hráč ovládal automatový Quake na trackballu a velkých tlačítkách. Raritní arkádová verze ale na běžném počítači nefungovala, bylo třeba mít navíc zvláštní dongle. Bez ohledu na to, že kopie samotného softwaru o velikosti přibližně 225 MB existovala na internetu celé roky. Dongle až donedávna fungoval jako nečekaně účinná protipirátská ochrana, která musela být do počítače zapojena.
Překonal ochranu, která byla tak spolehlivá, že málem efektivně zabránila tomu, aby byl tento kus historie uchován pro budoucí generace v hratelné verzi.
Uživatel s přezdívkou mills5 však našel řešení, jak systém obejít, a podělil se o něj se světem. Díky němu si s netradiční verzí hry poradí emulátor MAME. Překonal ochranu, která byla tak spolehlivá, že málem efektivně zabránila tomu, aby byl tento kus historie uchován pro budoucí generace v hratelné verzi.
I kdybyste arkádovou verzi akce Quake sami nevyzkoušeli, můžete se podívat alespoň na videa, která hru zachycují v akci. Ještě donedávna přitom bylo k dispozici maximálně pár rozmazaných záběrů, dobových propagačních materiálů a fotek v nelichotivé kvalitě. Žádný div, že řada hráčů neměla o tomto unikátu ani ponětí.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.